Kolven van twee borsten

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door caromama, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Hallo,

Ik geef mijn dochtertje van bijna 4 maanden nog volledig borstvoeding. Volgende week moet ik weer beginnen met werken. Ze is nu 2 keer een hele dag naar het kinderdagverblijf geweest, voornamelijk zodat ik kan wennen aan het kolven.

Ik heb een dubbele elektrische kolf van Ameda. Hij bevalt prima, alleen merk ik dat ik uit mijn rechterborst heel goed kan kolven, maar mijn linkerborst gaat een stuk minder goed. Ik heb inmiddels ook al een neusspray gehad van de huisarts om de tsr te stimuleren, maar dat lijkt voor de linkerborst niet veel uit te maken.

Is er iets wat ik kan doen om die borst ook wat beter "kolfbaar" te maken? Ik heb niet het idee dat mijn dochter bij het drinken ook problemen heeft met de linkerborst. Ze drinkt er hetzelfde als aan de rechterborst en komt ook niet sneller voor de volgende voeding. Dus volgens mij zit er wel genoeg voeding in.

Ik heb vandaag de eerste voeding links gegeven. Daarna naar het kinderdagverblijf gebracht en rond de normale voedingstijd heb ik de rechterborst volledig gekolft en de linker een klein beetje ter aanvulling om een volledige voeding te kunnen kolven. Ik had rechts ongeveer 130 en links ongeveer 30. Bij de volgende voedingstijd heb ik eerst de linkerborst geprobeerd te kolven, maar daar kreeg ik maar 60 uit. Halverwege het kolven heb ik de rechter ook "aangesloten" en daar kreeg ik alsnog 120 uit. Dus al met al heb ik vandaag rechts 250 gekolft en links 90.

Eigenlijk zou ze dalijk dus de uit de rechterborst moeten drinken volgens mijn schema, maar ik geef nu maar de linkerborst om deze wat extra te stimuleren. Kan dat kwaad?

Oja, ik voed altijd maar één borst tegelijk. Dat doe ik al vanaf het begin, omdat ik zoveel productie had in het begin, dat het niet nodig was de borsten extra te stimuleren voor de melkproductie.

Ik hoop dat je nog een beetje wijs kunt uit mijn verhaal en dat je een goeie tip hebt om de linkerborst beter te kunnen kolven. Want als ik dalijk ga werken zal ik op het werk 3 voedingen moeten kolven en ik ben bang dat dat niet gaat lukken zo.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Dat is best vreemd inderdaad.
    Veel vrouwen hebben 1 wat 'betere' borst en een wat 'mindere' borst. Maar dat kun je ook meestal goed merken aan de baby. Die is na de minst goede borst dan ook niet tevreden en wil altijd nog de andere borst erbij.
    Maar dat beschrijf jij niet. Jouw baby redt zich goed aan je borst, alleen als je kolft is er een probleem. Dat is best raar.
    Heb je ook het gevoel dat die borst niet goed geleegd is? Voelt hij na de kolfbeurt nog gespannen aan?
    Misschien kun je iets doen ter voorbereiding zoals een warme doek vooraf of een warme douche en stevige massage aan die kant voor het kolven. Misschien dat er dan meer melk uit komt?

Succes
    linda

3. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Hoi Linda,

Op de dagen dat mijn dochter op de opvang is, probeer ik toch met kolven de hoeveelheid melk te halen die zij drinkt. Ik zal in ieder geval je tips met een warme doek eens proberen, alleen als ik werk kan ik natuurlijk niet een warme douche nemen.

Om toch aan de hoeveelheid te komen, kolf ik dus twee kanten tegelijk om maximaal gebruik te kunnen maken van het tsr. Alleen nu merk ik dus wel dat mijn dochter dan 's avonds niet meer genoeg heeft aan alleen de linkerborst. Terwijl als ik met rechts begin, ze daar wel genoeg aan heeft. Ik doe het nu dus als volgt:

Thuisdagen:
    5 à 6 voedingen, waarbij ik 's morgens altijd met links begin en rechts afkolf om voorraad op te bouwen. Daarna per voeding de andere borst. (dus één borst per voeding, dat gaat dan goed).

Werkdagen:
    5 à 6 voedingen.
    's morgens linkerborst live voeden. Rechts kolven. Tijdens de werkdag 3 maal beide borsten tegelijk kolven. (de opbrengst is rechts dan altijd meer dan links), 's avonds twee voedingen, eerste voeding links en daarna toetje rechts. Tweede voeding weer links en toetje rechts.

Ik probeer op deze manier de linkerborst wat meer te stimuleren. Is dat goed op deze manier? Of zou jij een andere manier adviseren?

Groetjes Caromama

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Dit is een heel goed plan. Ik heb er niets aan toe te voegen.:)

gr
    Linda

Deel Deze Pagina