Vermoeden reflux.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door CarpeDiem1983, 21 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CarpeDiem1983

17 mei 2015
    82
    5
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Lieve pappa's en mamma's,

Graag deel ik even mijn verhaal en zijn er mensen die willen reageren. Ik ben op dit moment echt even van slag. Onze kleine uk van 10 weken is erg van slag op dit moment.
    Een hele korte versie van de afgelopen weken:
    eerste 2 weken BV gegeven maar tijdens het voeden spuugde hij al voeding uit. Vervolgens gaan kolven en indikken,toen was ik zo ontzettend moe dat het steeds minder ging.Dus toen gestopt met BV en nu super verdrietig over die keuze, maargoed ik kan niet meer terug. Helaas verbeterde er niets. Toen overgestapt van voeding Hipp naar OmneoComfort van Nutrilon. Inmiddels krijgt hij Ranitadine ivm vermoeden reflux sinds maandag, hij heeft maandag ook zijn eerste vaccinaties gehad en er heerst hier buikgriep,dus slechter kunnen we het ook niet treffen.

Maar nu het heden, hij lijkt wel steeds onrustiger te worden. Als we de medicijnen hebben gegeven dan begint hij na een kwartier ongeveer hard te huilen, schuurt met zijn hoofdje heen en weer,schopt hevig met zijn beentjes en je ziet de paniek in zijn ogen. Nu las ik net ik het boekje 'Baby reflux' dat het verstandig is de Ranitadine te geven vlak voor de voeding, terwijl de apotheek adviseerde om een moment uit te kiezen waarop mijn zoontje wat rustiger is zodat de medicijnen niet direct worden uitgespuugd.
    Als we hem strelen over zijn bovenarm of hoofd dan gaat hij nog harder huilen dus lijkt hij ook echt niet fijn te vinden. Aankleden is al helemaal een ramp??!!
    Nu bakeren we hem voor de voeding in, leggen we hem op bed of in de box en zorgen we dat de fles wordt ondersteund door een dekentje en drinkt hij zelf, hoe zielig ik dat ook vond in het begin (idee van vriend) het lijkt wel te helpen! Hij ligt dan op het aankleedkussen en drinkt heerlijk rustig zijn fles leeg en blijft daarna meestal nog een uur rustig slapen.

Na een uur of 2 begint hij te huilen en wordtsteeds onrustiger, hij spuugt niet superveel, maar wel doorzichtig, plakkerige substantie en ruikt super zuur! Gal??

We hebben dus wel medicijnen maar er is nog NIEMAND die echt eens even gekeken heeft naar onze zoon, hem vastgehouden, gestreeld of iets dergelijks niks?! Ik vermoed daarnaast mogelijk ook een koemelkallergie, maar moeten dus nog een week 'proberen' en afwachten of de medicijnen ietsgaan doen. Maar iedere keer als hij zo overstuur ik breekt mijn hart...

Herkent iemand bovenstaande of heb je tips? Ik hoor het graag...

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik moet zelf ook gelijk aan kma denken eigenlijk...
    Is hij medisch nagekeken op afwijkingen van slokdarm oid? Omdat hij vanaf begin af aan al spuugde?
    De onrust herken ik wel, maar is hier na een paar dagen ranitidine stukken minder.

Je weet dat inbakeren icm reflux sterk afgeraden wordt?

3. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Je laat hem niet boeren als hij zijn fles liggend op heeft gedronken?? Ik merk namelijk dar als er lucht dwars zit de mijne na 1 of zelfs nog 2 uurtjes helemaal hysterisch word door vast zittend lucht..hier is het kiezen tussen 2 kwade ivm reflux of spugen of krampen maar met indikken en toch proberen goed te laten boeren ook al is dat met indikken erg lastig gaat het redelijk... maar ik denk dat hij last heeft van vastzittend lucht als je hem laat liggen na de fles

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gal is het niet lijkt me, dat is echt geel of groen. Denk dat het gewoon zuur is icm met melk.
    Buikslapen al eens geprobeerd? Dat werkte hier met reflux toch het beste. Al bleef het hier ook een ramp..

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Alle reflux regels uitvoeren.dus zeker niet liggend de fles geven. Goed boeren en daarna nog een half uur overeind.

Eerder kleine flesjes dan grote, zijn bed stond ook schuin. Hier had hij ook ranitidine maar bleef schreeuwen.uiteindelijk overgestapt op zwaardere medicatie. Hij huilde of hij sliep.heb heel wat gelopen en hij was rustiger als ik zong.(niet door mijn zangkwaliteiten maar door mijn rustige stem)

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De eerste stap bij vermoeden van reflux is altijd volg de leefregels op. Deze staan uitgeschreven in mijn weblog, zie mijn handtekening. Ongeacht de stappen die erna komen, blijf deze opvolgen.
    Ik weet niet of je nog steeds indikt, maar stop daar direct mee. Dit mag niet icm medicatie.

Als je de leefregels opvolgt kan je snel verschil merken, zeker omdat je al medicatie geeft. Ongeacht wanneer je de medicatie geeft; geef het altijd op hetzelfde moment. Dus niet vandaag 7 uur, morgen 10 uur en overmorgen 9 uur. Dan kan het geen goede spiegel opbouwen en kan het niet goed werken. Als je het 2x daags geeft geef je het altijd met 12 uur ertussen.

Geef dit minimaal 1 week, maar veel liever 2 weken de tijd waarbij je prikkels verminderd en verder niets verandert.
    Daarna kan je pas meer zeggen. Als een baby met medicatie nog zuur ruikt geef je of te weinig of niet de juiste medicatie. En dat moet eerst dat opgelost worden voordat je aan kma gaat denken. Uiteraard pas na die 1 a 2 weken.

Mocht het zuur ruiken over zijn en het huilen blijft, dan kan je idd aan kma denken en iom een arts pepti proberen. Voor nu lees ik vooral reflux klachten die mogelijk te weinig aangepakt worden.

7. CarpeDiem1983

17 mei 2015
    82
    5
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi Madelein,

Nee ik weet niet dat inbakeren met reflux afgeraden wordt?? Waarom is dat? Ik heb het boekje ‘baby reflux of darmkrampjes’ van S Lampe. Daarin wordt juist geschreven over inbakeren.

Ik lees graag nog even waar jij je info vandaan hebt.

Groetjes

8. CarpeDiem1983

17 mei 2015
    82
    5
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja dat boeren is ook een ding, als ik dat probeer dan raakt hij compleet over zijn toeren, boert niet en hapt dan dus wel weer veel licht=krampen... het is zo lastig te peilen wat nu het beste is voor het manneke. Om radeloos van te wkrden

9. CarpeDiem1983

17 mei 2015
    82
    5
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Op zijn buik liggen gaat sinds vandaag voor het eerst langer dan 40 sec. Ook dan maakt ie zich zo ontzettend boos!

10. CarpeDiem1983

17 mei 2015
    82
    5
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Maandag zitten we op 2 weken medicatie
    Dankjewel voor je reactie ook! Ik heb het boekje ‘babyreflux of darmkrampjes’ en doe echt alles wat erin staat. Zo ook medicijnen strikt geven. We geven dat 15 min voor de fles om 6:45 en 18:45.

Liggend drinken vindt hijzelf echt het meest prettig. Dan drinkt hij rustig en valt meestal in slaap, we hebben hem dan wel al ingebakerd ook. Kleine porties heb ik nog niet uitgeprobeerd.
    Rust en regelmaat doe ik sinds de medicatie, daarvoor wist ik me geen raad en hield ik hem de hele dag bij me.
    We gebruiken dr. Brown flessen.
    We gebruiken inderdaad ook kraanwater, ik snap ook niet eerlijk gezegd wat het verschil is met lauwwarm uit de kraan of koud water uit de kraan opwarmen?

Ik ga maandag nog belen naar denhuisarts, want we hebben medicijnen gekregen maar er is nog niemand die echt in zijn keeltje heeft gekeken of hem echt goed heeft onderzocht.

We zijn nu 2 x bij de osteopaat geweest maar dat geeft nog niet het verwachttte/gewenste effect helaas.

Groetjes Sabine

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    https://www.borstvoeding.com/aanverwant/hechting/inbakeren-3.html
    Oa hier vandaan. Het is goed om je te beseffen dat inbakeren de mate van reflex om te draaien kan beïnvloeden. Daarom wordt aangeraden alleen in te bakeren bij reflux iom een arts of therapeut.
    Het cb raadt inbakeren bij reflux ook af om die reden, kan ik even geen bron bij vinden.

O en die Stefanie lampe heb ik totaal niks mee. Vreselijk. Maar goed dat is heel persoonlijk natuurlijk.

12. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik zou toch echt beginnen met je kindje omhoog te houden na de voeding. Nu kan alle voeding naar hartelust heen en weer stromen als hij ligt. Geen wonder dat hij daar na een tijdje last van krijgt.

Sowieso is het op deze leeftijd aan te raden om juist te voeden na het slapen en niet te slapen meteen na het voeden (even los van de reflux).

En over dat onderzoek. In de keel kijken heeft op het oog weinig zin. Je kunt de slokdarm dan niet zien. Daar zou echt een onderzoek aan te pas moeten komen en dat is heel belastend voor zo’n kleintje. Bij mijn meisje bestond het “onderzoek” uit bespreken van de klachten, voelen aan het buikje en de fontanel.

Misschien heb je wat aan deze informatie: https://www.mlds.nl/ziekten/reflux-bij-babys/

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Warm kraanwater wordt voor elk mens afgeraden. Ook voor volwassene. Dit heeft met bacterie groei te maken, maar ook met het los laten ennoplossen van metaaldeeltjes.
    Wij hebben ooit een boiler gehad die binnen een paar jaar zo lek als het maar kan was en dit was juist de bak waar het water in zat.

Je kan niet in het keeltje kijken, althans geen ha die dat kan. Je ziet alleen de amandelen en het begin. Als je daadwerkelijk wilt zien hoe de slokdarm eruit ziet zal je een gastroscopie moeten laten uitvoeren. En dat is simpelweg onnodig en niet wenselijk bij een baby.

Hoe lang is de drinktijd?

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Inbakeren word afgeraden bij reflux omdat een kindje minder goed tot niet kan bewegen. Als je op je rug ligt en je hoofd niet draait en je ook nog eens gaat spugen heb je een hogere kans dat je stikt.
    Als een baby los ligt zal deze sneller zijn hoofd kunnen draaien.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Over reflux en inbakeren hebben wij t gehad bij ehbo en reanimatie voor kinderen. Inbakeren is een belemmering in de natuurlijke reactie (ook t meppen en fladderen met de handjes, maar dat is een 'gewenste' belemmering) maar zeker bij reflux werd t daar erg afgeraden wat @Averlhach ook aangaf. Kraamzorg waarschuwde er ook voor, cb, ha en ka idem. Veilig slapen had er volgens mij ook nog wat over geschreven.

Deel Deze Pagina