4 maanden schema (nieuwe richtlijnen?)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nahla2013, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Hai dames!

Ik was eergister bij het consultatiebureau en daar werd me verteld dat ik nu echt, volgens de nieuwe richtlijnen, moet beginnen met bijvoeding. Ik gaf aan dat ik het al een paar keer had geprobeerd met een zelfgemaakte bananen-, appel- en perenhapje, maar dat ze er niets van moest hebben.
    Omdat de smaken misschien te uitgesproken was, kocht ik een paar Olvarit potjes. Waaronder wortel... Dat eet ze nog wel (paar hapjes)

Maar ik snap het niet... Moet ik nu een flesje laten vallen?
    Ze krijgt nu 5 x 180 cc.

Wat is/was jullie schema?

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoontje is ook 4 maanden en krijgt ook 5x180, een fles minder lijkt me zo weinig. En wat ik begrepen heb is het bijvoeding en oas vanaf 6 maanden vervangt het een fles.

3. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mij is vorige week verteld dat ik pas een fles mag laten vallen als hij 3 flinke eetlepels groente en aardappel eet.

Schema is:
    7.15 180/6
    10.30 180/6
    13.45 180/6
    15.00 groente
    17.00 180/6
    20.15 180/6

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Pfff, wat een onzin zeg. Volgens mij hebben ze het pas vanaf zes maanden nodig en kun je dan ook starten. Dus echt nodig is het niet, het is meer wennen aan nieuwe smaken en structuren, daarom begin je ook met heel weinig. Ze zijn er niet van afhankelijk. Ik wil dit weekend gaan proberen om twee theelepeltjes gekookte broccoli te geven. Vindt hij het niks? Dan proberen we het later gewoon nog een keer.
    Het CB heeft bij ons aangegeven dat we er nu mee mogen beginnen. Ik zie dat niet als een verplichting. Vind het wel leuk om het nu te proberen.

Vind je kindje het niks, dan zou ik gewoon over een paar daagjes weer proberen. Niks aan de hand.

Je vraag over het schema. Onze man zit eigenlijk al een week of drie/vier op 4 voedingen. Hij begint nu de nachtvoeding er uit te laten. Dus we geven nu 4x180/6. Rond 7.15 - 11/11.30 - 15.30 en de laatste wisselt, meestal tussen 20 en 21 uur. Komt ie 's nachts en is het echt honger, dan geven we een verdund flesje met 2 of 3 schepjes (afhankelijk van het tijdstip).
    Zeiden ze nog iets over die 5 flessen?

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Echt zo raar weer. Tegen mij zeiden ze dat ik m'n kind moet dwingen ("Je moet echt doorzetten hoor!")
    Ik ben daar niet echt van.
    Ik kreeg ook op m'n donder omdat mijn dochtertje (volgens hun) heel dik is (62,5 cm en 8600 gram) maar over die 5 flessen zeiden ze weer niks. Vorige keer zeiden ze juist dat ik kon beginnen met rijstepap in d'r laatste fles zodat ze 's nachts doorsliep, nu mag dat weer niet. Dus volgens hun moet ze nu èn 5 flesjes (900 ml per dag) èn groente en fruit. Lijkt mij nogal veel...

6. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Pas vanaf 6 mnd kan een fles wegvallen als groente goed gegeten worden. Fruit blijft een tussendoortje....

4 maanden kun je beginnen, maar hoeft niet. Kindje geeft zelf wel aan.

Dus je kunt nu telkens een theelepeltje aanbieden voor gewenning.

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Dat was ook mijn idee. Ik wilde de natuur haar gang laten gaan.
    Als ze er klaar voor lijkt, dan kunnen we een stapje verder.
    Volgens mij geeft een baby zelf door middel van smakken en interesse tonen in wat jij eet dat ze weleens wat anders lust.

Ik kocht ook biologische appelsap voor baby's vanaf 4 maanden, maar daar moet ze helemaal niks van hebben.
    Ze trekt hele vieze gezichten

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wat apart hè dat zelfs verschillende CB's elkaar tegenspreken!
    Je moet eens googlen op "bijvoeding wanneer". Dan vind je ook veel info.
    Dwingen zou ik echt niet doen! Straks creëer je nog een antipathie tegen vast voedsel.
    Hoe laat krijgt jouw kindje de laatste fles en maak je je kindje wakker hiervoor?

9. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Oké, dankjewel. Ik doe dat gewoon. Ik ga haar niks dwingen.
    Ik begin nu dan gewoon met een paar lepeltjes groente aanbieden

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ze is wel zwaar vind ik. Haar lengte is gemiddeld en het gewicht komt boven de hoogste groeilijn uit. Wat woog ze metde geboorte en volgt ze haar lijn?

Ik zou nog niet bijvoeden nu als ze niet wil. Welke voeding geef je?

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Zeker geen sap geven, dat is onnodig en bevat suikers die zeker jouw kind nu niet kan hebben.

12. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker niet gaan dwingen hoor! Wat een onzin! Even doorzetten dat ze het misschien eerst niet snapt kan ik inkomen. Maar als ze niet wil dan merk je dat wel.

Dat beetje groente en fruit daar gaat ze niet veel van aankomen lijkt mij.
    Ik heb er ook voor gekozen om eerst een poosje alleen groenten te geven. Had ergens gelezen dat ze dan beter groenten eten als ze groter zijn. Nahja, baat het niet...

13. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ja inderdaad, op Eerste hapjes | Voedingscentrum kon ik ook niks vinden over de zogenaamde nieuwe richtlijnen. Er staat zelfs dat een kind tot 6 maanden geen vast voedsel nodig heeft omdat het al voldoende voedingstoffen krijgt.

Ik begin ze steeds meer te wantrouwen eigenlijk.

Toen ik 2 maanden geleden aangaf, op hun vraag of ik nog vragen heb, dat mijn dochtertje 's nachts veel hoest en huilt boden ze me 'Stevig Ouderschap' aan.
    M'n dochtertje blijkt dus vrij ernstige bronchitis te hebben volgens m'n huisarts.

Dus ik heb geen idee wat voor verpkleegkundige zij was...

14. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Daar zit inderdaad wat in. Ik ga dat voortaan weglaten.
    Ik hoop dat ze afvalt zodra ze begint te kruipen.
    Ze is nu wel erg dik hoor.

Ze heeft nu al maat 74

15. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn sommige cb's toch stom!! Laat je er niet toe dwingen hoor! Ik geloof dat de darmpjes er nog helemaal niet klaar voor zijn met 4 maanden, ik wacht tot 6 maandem . bij bv is bijvoeding tot 1 jaar nog maar voor erbij en niet noodzakelijk... Weet niet of dat bij FV anders is?

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Heeft het CB verder nog wat gezegd over haar gewicht? Heb je al eens geprobeerd onze tevreden is met 5x 150?
    Een baby hoeft niet op dieet maar wie weet krijgt ze te veel. Ik vind haar namelijk wel erg zwaar icm de lengte.

17. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ja, ze riep de arts erbij omdat ze nogal groot en dik is en die zei dat het normaal is. Ik was ook bang dat ze iets aan haar schilklieren zou hebben omdat ik haar geen vloeibare slagroom geef.
    Ze is ook geboren met 3970 gram en 51 cm. Dus ze was al vrij mollig in m'n buik. Ach, ik denk dat dat wel goedkomt. M'n vriend en ik waren allebei dikke baby's

Deel Deze Pagina