Hai, Onze dochter van bijna 1 jaar is altijd een goede slaper geweest, sliep vanaf dag 3 hele nachten door tot 10 uur smorgens dus niks te klagen. Nou is het sinds een maand of 3 zo dat zij heel erg onrustig is zowel s'avonds als s'nachts. En dan bedoel ik ook heel erg onrustig zonder ook maar een woord te overdrijven. Ze gaat tussen 18.30 en 19.00 standaard iedere avond op bed, tot 20.00u/20.30u gaat het goed en dan begint het feest. Word huilend wakker, ik ga heen geef haar speentje en ze is weer even stil, 5 minuten later begint ze weer, ga stiekem bij der kijken en dan heb ze speen nog in. Geef dan nog een flesvoeding, als die op is slaapt ze hooguit misschien 3 kwartier en dan begint ze weer en dit patroon gaat door tot 4/5 uur in de nacht. Dus jullie kunnen begrijpen dat het momenteel slopend begint te worden. Hebben jullie tips, ervaring, ideeen hoe dit op te lossen/ wat het probleem zou kunnen zijn etc. etc. etc. alles is welkom.
Hier ook een nachtbrakertje.... Erg vermoeiend!! Is er iets veranderd 3 maanden geleden? Voeding, slaapjes, rituelen, structuur of iets anders? Heeft ze de fles echt nog nodig? Of denk je dat het meer de aandacht is? Mijn zoontje is bijna 15 maanden en slaapt nog niet stabiel door, maar zit er wel tegenaan. Hebben heel veel hulp gehad van een homeopaat, maar die keuze is ieder voor zich. Weet hoe zwaar het is, maar we moeten wel volhouden als laten huilen geen optie is (bij mij niet, maar ieder voor zich).
Faaaaase. Hier ook gehad, duurde ook een maand of 3 en nu sinds 2 weken gaat het ineens weer super. Hier had ze denk ik veel last van tandjes. 5 tandjes heel kort op elkaar. Ik heb 1 hele grote tip: accepteren. Het gaat vanzelf weer over. Als ze altijd een goede slaper is geweest, dan komt dat vanzelf wel weer terug. Probeer je slaap op andere momenten te pakken. En blijf zo positief mogelijk want het is ontzettend zwaar om zulke nachten te hebben, hierdoor ga je het soms somber inzien en dan kom je in een soort van spiraaltje terecht. Sterkte.
Het was hier zo toen wij over gingen op 1 slaapje . Het was gelijk drama Snachts ! Nu doen we 2 slaapjes en half 10 pas naar bed , ook niet ideaal maar even het enige wat werkt .
Met een kindje van bijna 1 jaar zou ik niet zo snel steeds de kamer binnen gaan maar even lekker z'n gang laten gaan. Kindjes moeten leren om zelf weer te gaan slapen als ze wakker worden (iedereen word meerdere malen in de nacht wakker maar draaien om en gaan weer slapen). Als je steeds weer naar binnen gaat dan leren ze nooit om zelf weer te gaan slapen. Ik zou ook geen melk geven (hebben ze niet nodig op die leeftijd en word al snel een gewoonte). Ze zal de eerste paar nachten het er niet mee eens zijn maar je zult al snel ziet dat ze het gaat snappen. Hier moesten we rond die leeftijd ook niet altijd meer naar binnen gaan maar hem even zijn gang laten gaan. Dan hoorde ik hem op een gegeven moment weer zijn speen zoeken en ging hij weer slapen.
We zijn eind september verhuisd, maar in het vorige huis deed ze het ook al. En ik kan der wel laten liggen huilen maar mevrouw houd het gerust 2uren vol om uit volle borst te gaan huilen en dan is ze helemaal over haar toeren, dat schiet ook niet echt op en lkjkt me ook niet goed. Heb er al aan zitten denken om der naar een andere slaapkamer te verhuizen waar de muren wat meer recht zijn.. omdat ze nu een kamer heb die heel erg schuin is en dat is ze niet gewend. Weet niet of dat iets oplost en of dat het uberhaupt kan wezen aangezien ze smiddags wel gewoon gaat slapen.
Als het makkelijk kan zou ik zeker proberen of een andere kamer werkt. Soms doet het wonderen. Wij hebben er bij onze eerste al voor gekozen om haar niet te laten huilen en bij onze tweede doen we dat ook niet. Inderdaad helemaal over de rooie en ik erbij. Uiteindelijk was er bij onze zoon meer aan de hand, maar als je dat kan uitsluiten heeft het wel nut een plan te maken wat bij jouw manier van omgang werkt. Om dit plan te maken moet je niet super moe zijn en er helemaal doorheen zitten (heb ik gemerkt). Mocht je het wel willen maken is het eigenlijk gewoon heel simpel. Je schrijft de stappen op die je maakt als je kleintje begint te huilen met als eerste stap sussen vanaf de overloop, zo de stappen doorlopend en de laatste stap de meest intensieve (bij je in bed pakken of fles geven). Elke keer als je kindje huilt begin je bij stap 1, dit werkt waarschijnlijk niet en moet je verder. Geeft niets als je het lijstje helemaal afwerkt, in de loop van de tijd (binnen een week) zit er verbetering in hoe je kindje slaapt en neem je minder stappen. Dit vond ik een goede methode om je kind zelf te leren slapen waar je zelf bepaald wat je wel en niet doet. Het werkt echt, maar je moet er wel bewust aan beginnen. Als je te moe bent jezelf ook de kans geven om het niet te doen, dan morgen maar en vandaag doen wat je moet doen om de nacht door te komen. Ik geloof echt dat er waarheid zit in elke methode, maar juist omdat deze methode mij de kans gaf mezelf te zijn en niet een algemene mama heb ik hem toch gebruikt. Het is waarschijnlijk inderdaad een fase, maar dan moet je nog een manier vinden om ermee om te gaan. Veel succes! Laat maar weten of het werkt.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar op die manier onrustig zoals jij omschrijft betekent hier meestal net iets te koud. Een fles geeft natuurlijk eventjes warmte, maar ook niet heel lang. Ik zou even nagaan wat ze draagt nu en hoe warm het op haar kamertje is.
Dat hebben wij inderdaad ook gedacht, daarom staat haar kacheltje nu op 3 savonds. Ze slaapt in een winterslaapzak met pyama en daar overheen nog eens een dekbedje. Maar ik zal het nogmaals in me achterhoofd houden en misschien de kachel dan nog maar een tikkeltje hoger.
Oké, als je dat al gecheckt hebt, zal dat vast goed zijn! Als ze lekker warm aanvoelt, heeft ze het warm genoeg. Wij hebben dat namelijk ook een aantal keer gehad. In oktober toen het kouder weer werd. En ook op vakantie, ik snapte er niets van waarom ze daar zo slecht sliep en was echt bang een helse week tegemoet te gaan. Maarja, we zaten in Duitsland 600m hoog, iets kouder dan hier in NL...
Hier ook, ze slaapt nog steeds niet door maar sinds ik een aantal weken geleden gestopt ben met BV is het 3x per nacht raak. Vragen om aandacht is het niet, ze gaat ook lekker weer liggen.. maar pff vermoeiend. Ik ben toen begonnen met flesje geven, (amandelmelk gelengd met water) had het nooit moeten doen denk ik, ze drinkt er nu drie per nacht en HOE kom ik hier in vredesnaam vanaf. Het zijn meestal dezelfde tijden ook, echt een patroon. Mijn dochter zit vaan rechtop of kruipt tegen het bovenbord aan, (buikslaper) ik vraag me af hoe ze dan ooit weer in slaap kan vallen als ik er niet heen ga, zoals sommigen hier zeggen. Enne.. stoppen met huilen doet ze niet, weleens geprobeerd. Ook niet na rechtleggen.
Nee hier net zo, kan der wel laten huilen maar dan zit ik 4uren.later nog met een huilend kind. Het is momenteel echt hopeloos. Zoals nu ook. Ze ligt een uurtje in bed, heb een half uurtje geslapen en hoppaaaa daar gaan we weer. En dit houd ze gerust vol tot een uur of 11. Ik weet niet meer wat ik hier mee moet en ben de wanhoop echt nabij momenteel. De middagslaapjes worden ook al een wanhoop dus ik snap er helemaal niks meer van.
Ook ik sluit me hier ff aan, ook al is onze dame een stuk jonger dan die van jullie. Altijd goed geslapen, doorgeslapen vanaf het einde van de kraamweek en opeens, sinds een paar dagen is het inslapen 's avonds super onrustig en komt ze 's nachts weer. Voor een voeding? Ik weet het niet, heb niet dat gevoel. Te koud? Ze draagt een romper met lange mouwen, pyama, slaapzakje, onder een deken met een lakentje. Tandjes? Nog niets gezien? Pff, hier raak je gesloopt en depressief van..Succes allemaal, hopelijk is het iets van een sprong en zijn we er snel vanaf..
Wij zijn inmiddels ook al zo'n 2 maanden bezig. 1 "goede" avond per week/2 weken. Waarbij goed betekent dat hij wel wakker wordt maar met een halve fles weer gaat slapen. Inmiddels gaan we 's avonds als het weer eens bal is (bijna elke avond dus) rond een uur of 10/11 s avonds met hem rijden tot hij slaapt (zit dan in slaapzak in het autostoeltje). Daarna tillen we hem voorzichtig over en kunnen we meestal wel de nacht slapen. Niet ideaal, maar we hebben ook echt álles al geprobeerd. Zo krijgen we tenminste iets van slaap. Hier zijn er wel veel tandjes/kiesjes doorgekomen, stuk of 6, en verwacht er in ieder geval nog twee. Ik zou niet het kamertje veranderen, brengt nu alleen maar meer onrust denk ik. Sterkte..
Dat hebben wij inderdaad ook gedaan! Alleen omdat ze hier aan begon te wennen zijn we er rap weer mee opgehouden haha. Maar het hielp inderdaad perfect! Ik ging altijd een heel stuk in de auto weg en meestal na anderhalfuur lag ze dan eindelijk te slapen. Dus ook niet ideaal. En haar kamertje veranderen we inderdaad niet, ben nu een uurtje iedere dag met haar op der kamertje aan het spelen met popjes en blokjes, zodat ze haar kamertje ook echt als haar kamertje gaat zien. Laten we maar hopen dat het een "lange" fase is
Ja, zijn we soms ook een beetje bang voor, maar zolang hij die ene goede avond in de zoveel tijd maakt, hopen we maar dat hij (nog) niet gewend is, en gaat het überhaupt kunnen slapen voor.. Gelukkig hebben we een leaseauto mét tankpas
Hahaha.. kijk dat is ideaal! Wij rijden gas, dus merken het ook nauwlijks. Maar er is een wonder gebeurt! Kleine spruit op bed gelegd en raad eens? Gelijk gaan slapen en heb der nog niet weer gehoord!!! ze weet dat mama morgen ochtend 04.15 op moet en houd vast rekening met me haha
Wij zijn 3 dagen geleden begonnen met de methode van dr. Estivall. Hij heeft ook een boek geschreven 'slaap kindje slaap'. Na bijna 1,5 jaar tobben met een zeer slechte slaper (minimaal 3x per nacht wakker worden en 2x nachtvoeding) werpt het na 3 dagen al zijn vruchten af! Ze heeft afgelopen nacht zelfs van 19:00 uur tot 05:30 uur aan 1 stuk geslapen! Ik kan je deze methode dus echt aanraden!