ik heb een zijslaap kussen gekocht en ga daar mee aan de slag. Nou zegt iedereen bij ieder slaapje een andere zijde alleen mijn baby slaapt nog zo veel (bijna alleen maar eigenlijk) dus kan je dan ook bijv. Overdag altijd links en snachts altijd rechts doen? Of is dat om de zoveel uur wisselen ergens nuttig voor?
Hey Justy, Ik denk dat dat gewoon kan hoor...als je maar zorgt dat hij evenveel op de ene zij ligt als de andere zij...
Ik zou wel steeds met ieder slaapje wisselen, anders zou het overdag steeds op 1 kant liggen en snachts steeds op 1 kant, misschien went het kindje er dan aan snachts altijd bijv op links te liggen en dan ligt hij uiteindelijk meer op links.
Hier deed ik dat idd ook, we hadden geen zijslaap kussen, maar ze lag graag op haar rug met haar gezicht naar links. Overdag draaide ik 'm naar rechts, 's nachts liet ik haar hoofdje naar links liggen. Ze heeft nu een heel mooi rondje koppie, nergens een afplatting te bekennen. En inmiddels draait ze zelf in haar slaap, dus wordt haar hoofdje ook van wisselend 'belegen'.
ik zou elk slaapje wisselen zodat er evenveel afwisseling is aan beide kanten. op den duur slaapt je baby overdag ook minder dus zou die dan ook minder op die kant liggen
Ik zie dat je baby pas 2 weekjes oud is, ik neem dus aan dat je op eigen houtje zo'n kussen hebt gekocht? Mijn advies: het kussen niet gebruiken. De meningen zijn erover verdeeld, persoonlijk zou ik dat alleen overwegen als een fysio het adviseert omdat het hoofdje afgeplat dreigt te worden. Gewoon op haar rug leggen en haar hoofdje steeds een andere kant opleggen.
mijn zoontje is nu 11 maanden en wij hebben ook zon zijliggingskussen gebruikt hij heeft altijd een heel mooi rond hoofdje gehad wij deden gewoon na elke voeding andere kant op leggen.. (hadden in de hoek van het bed een beertje staan die zetten we steeds aan de andere kant zo wisten we precies welke kant hij op moest liggen) in het begin dus om de 3 uur gewisseld later 4 uur.. maar dat geeft in principe niks want hij ligt dan nog hetzelfde aantal uren op allebei de kanten.. succes
mijn zoontje heeft ook op zn zij gelegen, gewoon met een handdoekje in zn buik de eerste 2 maanden. Hij sliep minder goed op zn rug. Maar ik deed elke slaapje hem op zn andere zij leggen. Hij heeft ook een mooi rond hoofdje.
Hier ook een zijligkussen gebruikt vanaf de 2e week. Ze had reflux en ik vond het dood eng als ze spuugde tijdens het op haar rug liggen. Hierdoor wel een erg mooi rond hoofdje. Wij wisselde het wel af per slaapje maar ik denk dat zelfs per 24 uur wisselen geen probleem zou geven hoor. Afplatting krijgen ze als kindjes altijd op 1 kant liggen, niet als de ene kant 5 uurtjes langer beslapen is
Waarom ben je zo bang voor een afgeplat hoofdje als ik vragen mag, dat gebeurt niet zomaar hoor? Ik zou gewoon elk slaapje afwisselen,maar je kunt je kleine ook op het buikje te slapen leggen overdag (als je er bij bent!)
Hier had de oudste wel een voorkeur maar die wisselde ik gewoon consequent. Zodra ze haar hoofdje weer omdraaide, draaide ik 'm terug. Wiegje hebben we ook wel een paar keer omgedraaid, leek soms wat te helpen. In de box de andere kant gestimuleerd en ze lag veel op haar buik. De jongste heeft volgens mij geen voorkeur maar die ligt als ze slaapt eigenlijk alleen maar op haar buik en is anders op schoot of in de draagzak dus haar hoofdje heeft weinig te lijden.
Suus vroeg waarom ik er zo bang voor ben, dat zal ik uitleggen. Ik had dat eerst helemaal niet maar ik ben afgelopen donderdag bij het cb geweest en die vrouw zei dat ze heeeel lichtjes een afplatting zag dus dat ik moet gaan afwisselen. Ikzelf geloof niet dat ik de afplatting zie (ze zei ook dat t heel minimaal was) maar t maakt je toch onzeker. Ik denk dan: als ze in twee weekjes al "iets" ziet dan zal het wel heel nauw komen dat afwisselen.... Dus vandaar eigelijk. Als het goed is komt mijn dokter nog op huisbezoek dus dan wil ik het ook aan hem vragen. T punt is namelijk dat als ik hem op zn rug leg (of zelfs op zn zij) hij gewoon compleet de andere kant uit draait als hij daar zin in heeft. Dus vandaar de keus voor het kussen. Ik hoor er inderdaad verschillende verhalen over maar dat hoor ik overal over. T wordt zo nogal lastig om door de bomen het bos nog te zien. Ik hoop dat mn dokter nog een idee heeft of me wellicht gerust kan stellen. Ik hou jullie op de hoogte....
Ik weet niet waar de afplatting zit.. Maar als t beetje aan zijkant is kan jedat zelf zien door recht van boven op zn hoofd te kijken Dan zie je dat het ene oor verder naar voor staat als de ander
Heb net ff gekeken maar oren zitten goed hoor. Wat die vrouw van het cb aanwees was een klein stukje aan de zijkant van zn hoofd net achter zn oor. Dit zou dan iets platter zijn. T was verder niet alarmerend ofzo maar ze adviseerde wel goed op t afwisselen te letten. Daardoor ben ik er nu zo veel mee bezig hoe ik dat t beste kan doen. En dan zeggen ze wel: op de rug leggen en hoofdje afwisselen maar dat doet hij zelf ook. En dan zou je denken zo lang hij afwisseld is er niks aan de hand maar blijkbaar heeft hij op de ene kant dan toch iets meer gelegen dan op de andere kant... En als ik dan zeg: dan leg ik hem op zn zij dan mag dat niet. Maar ik kan moeilijk dat kind zn hoofd vast tapen zodat hij blijft liggen :s dus vandaar t kussen. En dat hij niet op zn zij mag sla ik dan maar even in de wind want als ik hem zelf zn gang laat gaan (dus als ik hem op zn rug neerleg) dan rolt hij zelf door nar zn zij.
Ow dan valt het nog wel mee maar hou t in de gaten Tsjaa hier ligt ie al 4 maanden ofzo op zn zij... Al word t steeds moeilijker want hij draait gewoon terug naar zn rug in N slaap haha Maarja nog 2 maanden en is t hoofdje voldoende gehard en dan maakt het niet meer zo veel uit gelukkig
Nou de dokter is al geweest en ik wil bij deze iedereen proberen een enorme dosis nuchterheid mee te gen (inclusief mezelf ) want de dokter zegt dat ik me nergens zorgen om hoef te maken, dat het hoofdje er perfect uit ziet en mooi rond is en dat ik (niet met zoveel woorden) het consultatie bureau gewoon moet laten lullen. Hij zegt ook dat vroeger je nooit hoorde over afgeplatte hoofdjes en dergelijke. Kijk maar naar ons zelf allemaal. Toen wij geboren werden hoefde ze de hoofdjes ook niet te draaien en wij hebben ook geen afgeplatte hoofdjes. Erg fijn en geruststellend dus. ik zal nog wel een beetje in de gaten houden dat hij niet steeds op een kant ligt maar voorde rest laat ik het verder lekker los! Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en ik hoop dat jullie aan de woorden van m'n dokter misschien ook wat hebben!
ik vind niet dat wat de dokter zegt helemaal correct is.. als mijn moeder onze hoofden niet consequent gedraait had waren wij alle 3 zo plat als een dubbeltje (letterlijke woorden van mijn moeder) maargoed, dat jij gerust bent gestelt is t belangrijkste!
Ik vind het antwoord van de dokter ook een beetje vreemd eerlijk gezegd... Mijn zoontje heeft ook een beetje afgeplat hoofdje En dat is heus niet alleen van deze tijd
mijn hoofd is rond terwijl er nooit gedraaid is, en die van mn man ook... t zal sowieso bij iedereen anders zijn hoor maar ben dat panische gedoe van het cb zo zat. al schreeuwen voor er iets aan de hand is, doe normaal....
ja maargoed dat hou je toch wel, helaaaasss.. bij ons zijn ze gelukkig makkelijk. geven ons de officiele adviezen maar zeggen er wel bij dat we moeten doen eaar wij ons goed bij voelen, en al zeiden ze dat niet deed ik het toch. is mijn kindje, mijn beslissing. en dat geld ook bij jullie zo, gewoon je eigen gevoel afgaan en je kunt hooguit andermans advies ter harte nemen, maar uiteindelijk beslis je zelf wat je ermee gaat doen!