Gisteren ging ik naar het consultatiebureau en alles was prima, ontwikkelt goed, kan alles wat ze nu zou "moeten kunnen", groeit op haar eigen -1 lijn. Alleen hoorde ze een ruisje in haar hart. Nou was dat niks om je zorgen ocer te maken zei ze, hadden heel veel babies en zolang ze goed ontwikkelen en groeien, actief zijn en niet snel moe is t vaak iets wat vanzelf verdwijnt. Maar nou zit t me toch niet lekker. Ik ga zo naar de huisarts om haar ook even te laten luisteren en te horen of ze een doorverwijzing nodig vindt, al is t maar voor n echo voor de zekerheid. Iemand ervaring mee?
Ik heb zelf een ruisje bij het hart, het is bij mij nooit weggegaan. Maar ik kan me niet herinneren dat ik er ooit last van heb gehad. Ik noem het altijd wel, bij bv ziekenhuisopnames (keizersnedes) of fysieke onderzoeken. Goed dat je er nog even naar laat kijken, hopelijk valt het mee! Je kunt nu ook wat gerichter je vragen stellen denk ik, omdat je het nu weet.
Geen ervaring, maar ik snap dat je even schrikt. Ik zou het wel verder laten onderzoeken als ik jou was, waarschijnlijk is het niets ernstigs maar toch goed om die geruststelling te krijgen.
Heeft onze zoon ook (gehad). Hij groeide ook nog eens een keer heel slecht en was vaak ziek. Hij heeft toen net voor zijn 1e verjaardag een echo van het hart gehad. Maar alles was gelukkig goed. Nu is hij 5 en goed gezond. Als jou kindje verder gewoon gezond is nu, dan zou ik me geen zorgen maken. Een hartecho is ook geen pretje voor een kind. Hoewel het geen zeer doet moeten ze toch lang stil liggen. Onze zoon vond het toen niet fijn.
Mijn dochter had dit ook. Toen ze een maand of 2 was echo van het hart gehad, toen bleek het een heel klein onschuldig gaatje te zijn (een klein VSD). Rond de 9 maanden weer een echo, gaatje bijna dicht. Nu moet ze rond de 3 jaar nog een keer om te kijken of het echt dicht is. hier trouwens ook ontdekt bij het luisteren toevallig. Verder nooit klachten gehad.
Beide dochters hadden een ruisje bij het hart. Wij wonen in Duitsland, consultatieburozorg wordt hier door een kinderarts of je huisarts gedaan en voor veel zaken wordt je doorgestuurd voor verdere controle of onderzoek. Daar komt bij dat mijn partner een hartinfarct heeft gehad, waardoor onze HA wel wat sneller doorpakt wanneer er iets rondom het hart speelt bij ons. De jongste was anderhalf jaar denk ik, toen de huisarts bij een reguliere controle een bijgeluid hoorde. We werden doorgestuurd naar een kindercardioloog voor verdere controle. IN principe alles goed, de cardioloog kon niet alles zien bij de echo omdat ze veel te beweeglijk was. Kregen het advies om evt terug te komen rond het zesde jaar, mocht er nog een ruisje te horen zijn. De oudste was denk ik vier toen we werden doorverwezen voor extra controle, ook hier kwam verder niets uit. Het hoeft dus echt niet direct iets verontrustends te zijn.
Hier ook geconstateerd, al bij de geboorte. Twee dagen na de geboorte is er een hartecho gemaakt: een kleine VSD. Ons dochtertje moet nu een keer in de paar maanden naar het ziekenhuis om ernaar te laten luisteren totdat het weg is. Als het niet verdwijnt, moet ze haar leven lang een keer in de zoveel tijd naar het ziekenhuis voor controle. Ik zou dus wel om een doorverwijzing vragen.