Overdag in de kinderwagenbak Op onze kamer de wieg. Als ze groter worden gaan ze op hun eigen kamer in het ledikant. Eerst overdag ipv kinderwagen en als dit goed gaat ook snachts.
Ik heb boven een co-sleeper (geïmproviseerd uit Ikea bedje), en beneden een box (om te spelen / rustig wakker in te liggen) en een wiegje (om te slapen). In de kinderwagen wordt hier enkel geslapen als ik erachter loop, anders vind ik dat niet veilig.
Zou zelf dan denk gewoon in de box doen. Misschien is de kinderwagen nog een optie? dekbedovertrek mogen ze wel onder als je er gewoon een dekentje in doet. Het gevaar zit hem in het dekbed zelf
Ik heb hier vorig jaar ook veel vragen gesteld. Achteraf gezien doen wij de dingen vaak heel anders dan anderen. Hoe wil je je kindje groot brengen? Wat past bij jullie? Wij blijken meer van het co-sleepen, niet straffen/belonen etc te zijn. Ons kindje slaapt niet in de box (zit ook eigenlijk nooit in de box), want de box is een speelplek. Hij slaapt ook niet in zijn ledikantje in zijn eigen kamertje. Dus tja... wat voor de een geldt...
Ik zou aanraden om je kindje in haar eigen bedje (wieg of ledikant) boven te laten slapen. Dus in een rustige omgeving. Dat kan jullie kamer zijn of de eigen kamer. Maak vanaf het begin duidelijk dat er een rustige plek is om te slapen en een plek met meer geluiden om wakker te zijn. De ervaring die ik gezien heb is dat als je eenmaal aan gaat wennen om beneden in slaap te vallen (met veel geluiden, muziek, mensen, licht etc). Het later erg lastig kan zijn om op een rustige slaapkamer te slapen. - De box is een speelplek en geen slaapplek. - De kinderwagen is niet geschikt als langdurige slaapplek omdat er onvoldoende ventilatie is (zijkanten zitten dicht) en de matras te dun is. Slapen tijdens het gebruik van de wagen (wandelen, bij iemand op bezoek etc) is prima. Maar niet voor dagelijks langdurig gebruik ter vervanging van een bed. De fabrikanten geven dit ook aan.
Ik heb een box in de woonkamer, wiegje in onze slaapkamer en ledikant in de babykamer. Ivm borstvoeding en vooral de nachtvoedingen vind ik het fijner om de baby bij ons te laten slapen 's nachts. Overdag zal de kleine (zeker in de eerste maanden) ook overdag in de box slapen, weer ivm bv. Ook zal de kleine veel gedragen worden, dus draagdoek is ook een slaapplek. Ik heb nooit een van mijn kinderen overdag in hun ledikant boven gelegd tijdens hun eerste half jaar, vond ik geen fijn gevoel. Ik had ze (en nog steeds eigenlijk) het liefste dicht bij me. De oudste 2 slapen nu zonder problemen in hun eigen bed, of eigenlijk waar dan ook (ook met veel geluid geen enkel probleem)
hier tot bijna 7 maand in de wieg geslapen! heerlijk. vond het verschrikkelijk dat ze niet meer paste, en naar haar eigen kamer moest. ze lag trouwens wel ingebakerd, en bewoog niet als ze sliep. doet ze nu nog niet trouwens in de box sliep ze alleen de 1e week, omdat ik de trap niet meer dan 1x pd af en op mocht en kon (ks) ik vind het een stom gezicht, kindjes die in de box slapen.. zo van ' mama is druk bezig.. heb geen tijd om jou naar bedje te brengen.. slaap maar in de box, waar je ook moet spelen, en even wachten als ik aan het stofzuigen ben'