Baby bij je dragen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pregnantje, 31 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Bij mij was het mee dan regelmatig, en vaak hele dagen toen ze nog heel klein was, toen ze ouder was iets minder.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat dikgedrukte is het dus. Mijn dochter heeft ook heel veel bij mij gelegen omdat ze erg onrustig was en vanwege medische redenen. Maar mijn zoontjes maakte je echt niet happy door ze constant bij me te dragen.

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Lijkt me sowieso dat je naar je kindje kijkt. Als je kindje niet gedragen wil worden dan ga je dat niet doen lijkt me.
    Ik bedoel echt dragen naar behoefte van het kind. ;)

4. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Een goed geknoopte draagdoek of ergonomische drager is niet slecht voor je rug :) . Een Babybjorn, Chicco of Stokke wel.
    Ik vind het heel onnatuurlijk dat een baby vanaf dag één maar zelfstandig moet zijn. Hij of zij heeft negen maanden lang in je buik gezeten, wordt geboren, en moet zich dan maar zo snel mogelijk alleen zien te redden.
    Ik draag mijn dochter veel, heel veel, en ze vindt het heerlijk. Ze wordt er rustig van en valt direct in slaap :) . Vorige week nog de hele dag naar de Efteling geweest, was echt super!

Ik vind de vergelijking met dieren heel mooi: een moederaap legt haar baby ook niet in een boom om zelf in een andere boom te gaan liggen slapen. Idem met andere dieren.

Er is alleen één nadeel aan draagdoeken: ze zijn verslavend :D :D . Ik heb er inmiddels al 4 en gebruik ze allemaal :D .

5. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik vind dragen ook heerlijk en ga het zeker nog wel l even doen.
    Maar straks als ik moet werken moet mijn kindje ook wel zelfstandig kunnen liggen en slapen. Op het kdv zullen ze niet de hele tijd mijn kindje vast kunnen houden.
    @ts
    Dus als je geen privé oppas hebt kan je het niet verwachten en verlangen van je oppas. Die heeft wel andere dingen te doen.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik ben wel de eerste maanden, klein jaar onafscheidelijk met m'n kinderen. Ik laat ze niet huilen, we slapen samen, ik geef bv en ik draag ze veel. Een kinderwagen hebben we niet. M'n kinderen hebben vanzelf aangegeven wanneer het goed was en ze meer los wouden komen. Het zijn nu normale zelfstandige kinderen. Misschien interessant voor je om wat te lezen over atachmend parenting (ap) of veilige hechting.
    De enkele keer dat ik iemand in die periode laat oppassen geef ik aan de oppas aan wat ik wil en een vriendin van mij draagt mijn kids dan ook bijv. Oma houdt het bij niet laten huilen en in armen in slaap laten vallen. Ook goed.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik weet dat er op KDV's soms ook gewoon geluisterd kan worden naar die wens van de ouders hoor. Ken een paar kindjes die door oppas of kdv ook gewoon gedragen worden of in slaap gewiegd of zelfs de hele slaap op schoot slapen.

8. sjak

sjak Niet meer actief

Ik draag mijn dochter graag, maar zeker geen hele dagen, ze vindt het fijn in de doek en ze wordt er erg rustig in, ze slaapt ook graag in de wagen als we door het bos banjeren of richting strand lopen.
    Qua rugpijn, ik heb een goede draagdoek en een slechte rug, en ja, ik krijg wel last van mijn rug na een langere tijd dragen.

Als je in een Inianengebied leeft, veel lopen op slechte paden, slapen in een tipi, en geen wandelwagen hebben.... Dat je dan heeel de dag je kindje draagt is logisch, maar hier heb je toch hele andere omstandigheden....
    Weet je, ik vind de hele dag dragen niet goed, je kindje wil toch ook spelen, op zijn/haar eigen manier de wereld ontdekken, leren rollen, leren zitten, teigeren, kruipen etc.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik denk dat een kindje dat ook wel zelf aan geeft. Vaak willen pasgeboren babies de hele dag bij mama zijn maar dat wordt steeds minder naarmate ze ouder worden. Ik ken in ieder geval niemand die n kindje van 9 maanden 24/7 draagt, of iig, waarvan het kindje dat ook graag zou willen. Die geven zelf wel aan dat ze liever op de grond spelen en kruipen.
    Ik denk dat je gewoon naar je kind moet kijken.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Niet alles gelezen maar hier een prematuur die veel gedragen is. Boodschappen, huiluurtje, wandelen. Ik denk zo'n vier uur per dag gemiddeld. Voor mezelf kwam er bij kijken dat ik veel beter rechtop liep en dus geen rugklachten had. De kleine heeft er veel baat bij gehad en heeft waarschijnlijk daardoor geen spreid broekje aan gehoeven omdat uk in kikkerzit bij me heeft gezeten.

De een vind het fijn en de ander niet. Ik wilde het zo graag en het beviel me goed. Moest al zo snel afscheid nemen van mijn zwangere buik en op deze manier kon ik die overgang rustiger aan pakken.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt me niet dat je dat van een oppas kunt verlangen. Denk ook dat er weinig zijn die dat gaan doen, en dat als je dit al mogelijk wilt maken, je een oppas aan huis zult moeten nemen, die niet nog de zorg voor andere kids heeft.
    Bij je dragen als jij met muziek bezig bent, lijkt me geen handige. De eerste paar weken slapen ze nog wel overal doorheen, maar op een gegeven moment komt er een punt dat allerlei prikkels juist ervoor zorgen dat ze wakker blijven of worden, of onrustiger slapen, ook in de draagdoek.

Ik heb Thirza veel bij me gedragen, die had last van allerlei klachten en daardoor veel pijn, en dan sliep ze in de draagdoek tenminste nog wel. Maar je bent wel behoorlijk beperkt dan. Hele dagen je kind bij je dragen met alle andere dingen die nog gebeuren moeten, is dus niet heel erg haalbaar.
    Je kunt wel veel meer dan als je je kind op de arm moet houden, maar heel veel lukt ook gewoon niet dan.

Daarbij: onze westerse manier is niet een en al slecht en de manier van de indianen niet een en al goed he? Het is erg naief om dat te denken: elke manier heeft z'n voors en z'n tegens.
    En tenslotte: het moet maar net bij je kind passen. Er zijn zat kids die een rothekel hebben aan de draagdoek. Focus dus niet teveel op methoden, maar kijk naar wat je kind nodig heeft. De praktijk blijkt vaak heel anders dan je je vooraf gedacht had....

12. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik heb echt bewondering voor degene die het kunnen. Ik vond het 1. heel zwaar en 2. was ik te beperkt in mijn doen en laten.
    Poeh, nee niks voor mij. Probeer het gewoon uit en kijk hoe het je bevalt.

13. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Mijn man en ik hebben onze oudste heel veel gedragen (binnen en buiten) en onze jongste nu ook. Ze hebben beiden ook lang bij ons geslapen, de jongste slaapt nu in een co-sleeper die we gemaakt hebben van een ledikantje en aan ons bed hebben vastgemaakt. We vinden het heerlijk :)

Qua doen en laten, ik bond ze op mijn rug, dan kun je eigenlijk alles doen wat je wil.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Ik draag mijn dochter gemiddeld vier uur per dag. De rest van de tijd speelt ze in de box, op het kleed of slaapt ze in haar bedje. 's Nachts slaapt ze bij ons in bed of in haar co-sleeper. Het is een ontzettend vrolijk, lief en sociaal meisje. Huilt zelden, ontwikkelt zich goed en is heel tevreden. voor ons is dit perfect en ik vind het absoluut niet zwaar. Ik draag haar veel op mijn rug en dan kun je bijna alles doen wat je wilt. Ik vind het juist erg makkelijk dat je de handen vrij heb.

De oudste had veel gezondheidsproblemen en werd letterlijk 24/7 gedragen, omdat ze niet kon liggen. Uiteraard deed ik dit samen met mijn man, want ook mama moet weleens slapen. Ik vond dit heel erg zwaar en absoluut geen aanrader. Het benauwde me en werd er kriebelig van. Pas later toen we het dragen konden afbouwen kon ik er pas van genieten en dan is echt heel fijn.

Bijkomend voordeel is dat onze jongste waarschijnlijk geen spreidbroekje meer hoeft door het dragen met doek. Vrijdag horen we het definitief, maar het lijkt er goed uit te zien.

15. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Hier zoontje in draagdoek gehad tot ie maand of ... 2 à 3 was (weet niet meer precies) en bij mij in bed gelegen tot 9,2wk, daarna in een eigen bedje maar wel nog bij op de kamer, en vanaf 6m denk ik dat ie op aparte kamer is gegaan.

Hier had hij daar echt behoefte aan, sommige kindjes missen dat gevoel van in de baarmoeder, en hen bij je dragen helpt dan. Ze geven zelf aan wanneer je hiermee kan minderen/stoppen. Heb hier nooit problemen gehad om hem apart te laten slapen achteraf! Geen enkele keer geweend, net omdat hij er toen wèl klaar voor was, en de eerste maanden nog niet.

Zeker als ze nog heel klein zijn, vind ik het echt erg om ze gewoon "omdat je zelf wil slapen" apart te leggen en ze te laten huilen tot ze van moeheid in slaap vallen. Een kind weent niet voor niks, zeker op zo jonge leeftijd, dat is het enige wat ze kunnen om te laten merken dat er wat scheelt. Verwennerij kennen ze volgens mij echt nog niet op die leeftijd.

En je neemt een kind toch ook niet voor als het jou uitkomt? Er horen nu eenmaal nachten bij dat het ff niet zo goed gaat, maar om het jezelf dan ff makkelijk te maken ten koste van het kind vind ik ook zo zielig. Een draagdoek is superhandig! Heb zelf m'n hele huishouden ermee draaiende gehouden :) het was dat of de hele dag in de zetel met baby in m'n armen en niks doen, of hele dag draagdoek en dan wel nog alles kunnen doen. Vond het zelf ook wel heerlijk, je kind zo dichtbij! En vanaf hij fel huilde en het was geen honger of pijn, dan nam ik hem in de doek en was hij onmiddellijk stil en tot rust gekomen! Kan het iedereen aanraden!

16. Trees

Trees Niet meer actief

Nog een toevoeging. Qua opvang kan je op zoek gaan naar een KDV of gastouder, die werkt vanuit de principes van natuurlijk ouderschap. Wij hebben hier bewust voor gekozen en op onze opvang worden de kinderen heel veel gedragen.

17. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn eerste had ik ook 24 uur per dag bij me, wel iets korter denk de eerste 3 maanden ofzo.
    Nu met de tweede heb ik het weer zo.
    Niet door een boek ofzo, maar mijn gevoel dwingt dat gewoon van mij af als ik net moeder ben geworden.
    Zodra ik haar niet kan ruiken voel ik me al ongemakkelijk. :p

18. tuc

tuc Niet meer actief

ik ga onze beeb straks ook dragen in een draagdoek, maar zeker geen 24/7, slapen doen we in bed/kinderwagen als het daar tijd voor/behoefte aan is. Ik vind het belangrijk dat een kindje wakker in slaap kan vallen, vind ik een heel gezond ritme en niet alleen door wiegen.
    Want wat tamale vertelt over gewenning en problemen op het kdv is dus wel echt zo hoor. Kindjes die 24/7 gedragen worden thuis, verwachten dat het op het kdv ook zo gaat en geef ze maar eens ongelijk, kan zo'n kindje niks aan doen, maar tis wel waardeloos op een groep met 12 andere kindjes.

Maar buiten de vaste slaap en eettijden vind ik geborgenheid en veiligheid voor een kindje heel belangrijk en fijn en daarom vind ik een draagdoek ook super. En in bed slapen betekend niet dat je je kindje laat huilen hoor, dat doe ik ook niet en heb het met de oudste ook nooit gedaan, ik ben en blijf daar dan bij.

19. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn dochter had er helemaal geen moeite mee.
    Als ze bij mijn moeder was en mijn moeder stopte haar gewoon in een wiegje dan was dat helemaal geen probleem hoor.
    Hangt dus ook weer heel erg van je kindje af..
    En ze is echtniet vaker dan ik op 1 hand kan tellen bij mijn moeder geweest de eerste maanden, dus het was ook nietzo dat ze het gewend was verder.

En een kindje 24/7 dragen gaat helemaal niet op als je ze meer dan 2 dagen pw naar de opvang brengt want dan draag je ze tochniet? Dus dan wennen ze wel aan het feit dat ze in de opvang niet worden gedragen en bij mama wel.

20. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    +1!

Deel Deze Pagina