Baby bij keizersnede direct op de borst krijgen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nuage, 28 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ga over een paar weken mijn 3e keizersnede krijgen en dit wordt de eerste keer dat dit gepland gaat gebeuren. Nu wil ik deze keizersnede eigenlijk zo natuurlijk mogelijk laten voorlopen, voor zo ver dat überhaupt kan natuurlijk bij iets wat zo niet-natuurlijk is eigenlijk.

    Het allerliefste wilde ik zelf het kindje uit mijn buik aanpakken, een zgn. maternal assisted c-section, maar mijn gyn durft het bij mij niet aan vanwege de waarschijnlijk ingewikkelde sectio omdat ik veel verklevingen heb. Hij heeft liever dat ik dus niet in het operatiegebied kom. Maar zei hij, je krijgt wel een gentle sectio. Dus in tegenstelling tot de vorige keren blijft de baby nu wel bij me tijdens het hechten en hierna.

    Oké, so far so good, maar nu sprak ik dus vd week iemand die in mijn zkh is bevallen pas geleden via gentle sectio. Zij vertelde dat de baby uit je buik wordt gehaald, aan je wordt getoond boven het schermpje, daarna eerst wordt nagekeken op een tafel die naast je staat, en daarna pas bij je wordt gelegd. Dan is de baby dus al helemaal omwikkeld en heeft een mutsje op enzo.

    En eigenlijk wil ik dat dus niet. Ik wil dat de baby gewoon bij mij komt te liggen direct nadat ze hem eruit halen. Op mijn borst. Huid op huid. Dat kan bij een normale bevalling ook, waarom nu dan niet.

    De reden voor de keizersnede ligt bij mij, ik heb er al 2 gehad. Er is niks met de baby aan de hand verder wat een reden zou kunnen zijn waarom hij direct moet worden nagekeken.

    Iemand hier ervaring mee en weet of dit kan? Ik ga het sowieso bespreken in het zkh natuurlijk, maar ik vraag me af of ik nou "gek" ben of dat dit toch gewoon moet kunnen.
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Dat je kind eerst wordt ingepakt zou te maken kunnen hebben met het feit dat de temperatuur in de operatiekamer te laag is voor je kind om zo bij je te liggen. Ik weet niet in hoeverre een baby reageert op een ruggenprik, weet wel dat de kleine bij een narcose ook het narcose middel binnen krijgt.
    Maar ik zou zeer zeker duidelijke uitleg hierover vragen en je wensen te kennen geven.

    Bij mijn eerste (spoed) kwam ik terug op de kamer, toen was mijn kind al gewassen, aangekleed en gevoed en hoewel papa erbij was en er wel een foto'tje is genomen hoe papa de eerste fles heeft gegeven vond ik dit erg jammer en merkte ik dat ik daar (na 72 uur weeën en 2,5 uur persen om tenslotte een spoedkeizersnee te krijgen) best wel moeite mee had.

    Bij nr 2 (geplande ks) er ook op gestaan dat ze niet gewassen en aangekleed werd voordat ik terug was op de kamer. Ook duidelijk aangegeven als ik langer op de uitslaapkamer moest blijven (had ruggeprik) ik wilde dat de kleine bij mij kwam. Uiteindelijk was dat laatste niet nodig omdat ik , zodra ik op de uitslaap was, meteen vroeg wanneer ik na de afdeling mocht, deze vraag heb ik elke 5 minuten herhaald en na 30 minuten waren ze mij zo zat dat ze me op hebben laten halen door de afdeling.

    Maar bespreek het en leg alles duidelijk uit want volgens mij is er best wel veel mogelijk bij een geplande ks.
     
  3. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.770
    4.734
    113
    Vrouw
    Ik ga hoogstwaarschijnlijk ook een keizersnee krijgen. Bij mijn eerste een spoedkeizersnee onder volledige narcose gekregen, toen ik haar zag was ze al een uur oud en lag met een mutsje op en een luier aan aan allerlei toeters en bellen. Ik zou het nu ook graag zo natuurlijk mogelijk willen en heb dat besproken.
    Mij is verteld dat de baby na de keizersnee inderdaad even snel nagekeken wordt, maar daarna wordt hij naakt bij me op de borst gelegd. Zoals het normaal ook gaat. Als de situatie het toe laat, mag hij bij mij blijven tijdens het hechten en naar de uitslaapkamer. Ook mag ik hem daar al aanleggen als ik wil.
     
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Bij ks komt vaak voor dat er vocht in de longen zit Omdat de longen niet leeg geperst worden door het geboorte kanaal..


    Mijn dochter zou als goed ging na controle bij mij komen. Helaas ging het niet goed, vocht in de longen, bradycadieen, niet op temperatuur blijven en zag ik haar uur later op de uit slaap kamer met mutsje gewikkeld in bubbeltjes plastic.
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Mijn zoon is ook via een gentle sectio geboren. Hij werd aan ons getoond, even nagekeken en ik kreeg hem binnen enkele minuten bij me. Hij was alleen omwikkeld in een dekentje en ze deden hem, toen hij bij mij lag een mutsje op. Dat hij meteen in een dekentje gewikkeld werd had met de temperatuur in de operatiekamer te maken. Hoewel het er warmer was vanwege de gentle sectio, is t voor zo'n pasgeboren hummeltje best koud.

    Hij werd heel even bij mij weggenomen omdat ik aangaf heel misselijk te worden. Toen heeft mijn man hem in zijn armen gehad. En daarna weer terug bij mij. Ik heb hem zijn eerste borstvoeding gewoon op de OK kunnen geven. Dus ondanks dat hij niet direct vanuit mijn buik bij mij gelegd werd, kijk ik toch positief terug op mijn keizersnede.
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik hoop over enkele weken ook een ks te krijgen en als t goed is wordt dit ook een gentle sectio. Ik ga er morgen naar informeren, maar zover ik weet wordt de kleine gelijk op je buik gelegd na het doorknippen van de navelstreng, zoals dat ook met Eem bevalling gaat.
    Ik snap alleen die uitslaapkamer niet helemaal? Wat ga je daar doen dan? Je hoeft toch nergens van wakker te worden? Ik ken dat ook niet bij mijn ‘spoed’ ks. Daar ging ik gewoon vanaf de ok naar mijn kamer. Overigens kreeg ik dochter toen wel in een pakket doeken half bij me, maar ze heeft niet bij me gelegen. Ik zag haar daarna idd pas weer op de kamer, toen was ze aangekleed en wel. Ik heb daar zelf alleen geen moeite mee gehad toen. Maar wil het nu wel anders :)
     
  7. Averna

    Averna Bekend lid

    15 jan 2016
    980
    816
    93
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is ook via een gentle sectio geboren. Tijdens de operatie lag er al een warmtematje klaar op mijn borst. Toen de kleine meid geboren was lieten ze haar zien via het raampje, daarna werd ze geloof ik alleen maar een beetje "gepoetst" en gewogen. Ze werd een beetje in een dekentje gewikkeld en vrijwel direct bij me gelegd tegen dat matje aan. Zo hadden we toch snel huid op huid contact en had zij het lekker warm. :)
    Borstvoeding mocht ik overigens pas later geven, nadat ik gehecht was, maar ik was zelf ook uitgeput (de bevalling was ingeleid maar wilde niet vorderen) dus kon haar ook helemaal niet vasthouden toen ze net geboren was. :(
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    De uitslaapkamer is niet om uit te slapen maar om te kijken of het goed met je gaat. Als er dan iets is, kun je sneller terug naar ok.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn spoed sectio was ondanks het tijdstip een gentle sectio. Ik heb haar uit de buik getild zien worden en mocht achter het schermpje ontdekken of het een jongen of meisje was. Maar ook zij werd eerst na gekeken, navelstreng werd verder afgeknipt. Bij een keizersnede is er meer kans op problemen bij ademhalen omdat er vocht in de longen zit. En toen bloot in doek met mutsje bij mij. Het ging met mij niet goed. Dus moest naar de ic voor een uurtje, s nachts is er geen recovery. In dat uur heeft ze huid op huid gelegen bij mijn bevalpartner (ben alleenstaand). Toen ik terug was op de kamer kwam ze meteen bij mij bloot te liggen en aan de borst. Pas na 2 uurtjes ofzo werd ze gemeten, gewogen en aangekleed.
     
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik zou bij mijn dochters een gentle sectio krijgen en ze dan bij me krijgen direct na de geboorte.
    Dit ging niet door vanwege het termijn waarmee ze ineens al kwamen maar het moet dus wel kunnen.
     
  11. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik zag de vorige keren mijn kinderen pas veel later weer terug. Bij de eerste werd ze weggereden toen ik werd gehecht en zag ik haar op de uitslaapkamer. Bij de tweede hetzelfde verhaal maar die zag ik pas uren later op de kamer weer. Beide keren kon ik de baby niet aanraken op de OK want mijn armen waren “weg”.

    Maar goed, dat waren ongeplande sectio’s. Ik wil nu gewoon heel graag gewoon de baby direct bij me. Dus echt zonder dat even nakijken en wegen enzo. Ik vind dat plastic al vreselijk.

    Ik heb gewoon onwijs in mijn hoofd hoe erg het is voor de baby, die zomaar uit de buik wordt getrokken op een moment dat hij er nog niet klaar voor is, daarna een operatielamp in z’n ogen krijgt en in een stuk plastic wordt geduwd zodat ik hem kan zien. Het gevoel van plastic handschoenen op zijn huidje. Daarna direct onderzoeken en het gevoel van katoen en een muts... ik vind het zo onnatuurlijk. Liefst gewoon vanuit de buik hup op mijn borst onder de warmtemat.

    Maar zo te lezen zijn er wel ziekenhuizen waarbij het kan, maar zeer waarschijnlijk mijne dus niet... zo flexibel zijn ze tot nu toe niet.

    Het zullen de hormonen wel zijn maar ik vind het allemaal zo erg opeens. Ook dat de sectio alleen op dinsdag en vrijdag kan bijvoorbeeld.. het voelt allemaal zo... nep? Medisch? Ik weet het niet. Maakt me wel echt verdrietig merk ik.
     
  12. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Goed bespreken zou ik zeggen. Ik heb een "spoed"ks gehad (als in: niet gepland maar geen direct gevaar dus geen race de ok in) en heb mijn zoon direct even op de borst gehad, direct vanuit mijn buik met een warmtedeken over ons heen. Daarna nagekeken door de kinderarts en toen nog even terug bij mij (en toen moest hij helaas met mijn man naar de afdeling omdat ze geen vpk over hadden die zorg over de kleine kon houden in de operatiekamer).
    Bij een gentle sectio zijn er vaak mogelijkheden de ok te verwarmen e.d. Ieder ziekenhuis heeft daar eigen richtlijnen in heb ik begrepen.
     
  13. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Hier 1e ongepland. Kreeg ik pas na 1,5 uur na de geboorte in mn armen. Eventjes na de geboorte over wangetje kunnen aaien meer niet.

    De 2e was gepland maar gentle sectio deden ze nog niet in ons ziekenhuis. Na de geboorte had ik veel bloedverlies waardoor ik onder narcose werd gebracht. Na 3 uur pas vastgehouden.

    Eind november 3e keizersnede gehad. Dit was een gentle sectio. Had mn zoontje denk ik binnen 30 seconden na de geboorte bloot op mn borst. Wel met een doek er over heen(niet IN een doek) en mutsje maar bij een vaginale bevalling krijgen kindjes ook vaak binnen een minuut een mutsje op. Na een kwartiertje zijn mn zoontje en man denk ik 10 minuutjes weggeweest om te wegen en checken enzo maar daarna kreeg ik hem gewoon weer bloot op mn borst. Ik vond het na 2 minder fijne ervaringen echt geweldig. Ik had ook erg veel verklevingen en het was een langdurige, pijnlijke ks maar doordat hij steeds bij me lag kijk ik er fijn op terug. Mn man en zoontje zijn buiten die 10 minuten geen moment van mn zijde geweest. Ook onderweg naar de kraamafdeling vanaf de recovery mocht hij lekker bij me liggen ipv in zon verrijdbare couveuse. Als je nog vragen hebt moet je maar pb-en. Onze verhalen lijken op elkaar.
     
    Nuage vindt dit leuk.
  14. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    @sweetdreams dat klinkt inderdaad erg bekend! Maar wat vreselijk zeg dat je een narcose kreeg bij de tweede. Alleen wat je zegt over dat deze kzs pijnlijk was maakt me een beetje bang haha ik heb gelukkig nooit iets gevoeld. Ik wist niet eens dat dat kon, en nu weet ik dat wel (mede door een vriendin die alles had gevoeld zei ze) en nu ben ik dus bang opeens.

    Maar zoals jij het omschrijft dat klinkt op zich goed... al is er heel eerlijk gezegd momenteel geen enkel scenario waar ik echt blij van wordt. Want ik wil eigenlijk gewoon niet bevallen haha maar ja dat wordt lastig.
     
  15. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Ik snapte die verhalen over dat voelen ook nooit. Ik voelde zelfs dat duwen en trekken waar je altijd over hoor niet. Maar nu dus wel. Het was niet extreem pijnlijk maar ook vooral angst omdat je toch wat voelt en je bang bent dat het erger wordt. Maar er staat standaard iemand bij je hoofd die constant vraagt of het gaat, of de pijn die je voelt te erg is, want dan krijg je er iets voor enz. Ik heb verschillende angsten van te voren uitgesproken waardoor ze me enorm hielpen op de ok. Het ok-team is zo ontzettend goed voor me geweest.

    Maar die "angstaanvallen" heb ik ook mn hele zwangerschap gehad. Tot een week of 4 van te voren. Toen kwam ik in een soort van berusting en kreeg ik er "zin" in. Zo van: laat maar komen.
     
  16. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Ik heb een maand geleden een gentle sectio gekregen. De baby werd inderdaad even nagekeken, maar dit was slechts een paar minuutjes en dit gebeurde naast mij, zodat ik haar wel kon zien. Daarna werd ze naakt op mijn borst gelegd. We werden warm gehouden met een 'warmtedeken'; daar werd warme lucht onder geblazen, zodat wij het samen lekker warm hadden op die koude ok.
    Heel veel plezier, geniet van de ks! Dit heb ik wel gedaan, vond het een super ervaring deze keer!
     
  17. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Hier 2x gentle sectie gehad 1e x duurde even 2 minuten voor ze bij me lag ivm nakijken (baby was dysmatuur) 2e x duurde het 20 seconden ofzo er lag een soort huis waar warme lucht door werd geblazen op mn borst en daardoor kon hij lekker bij me liggen. Moest wat langer op de recovery blijven ivm bloeddrukdalingen en daar heb ik al de 1e borstvoeding kunnen geven daarna even 2 minuutjes in de couveuse om naar afdeling te gaan en daarna weer lekker bij me
     
  18. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn baby werd ook eerst nagekeken en gewogen tijdens mijn gentle sectio. En daarna werd hij gewoon in zijn blote kont op mijn borst gelegd. Hij poepte me direct onder :roflmao:
    Vanaf de OK totdat ik alweer uren terug was op de afdeling heeft hij heerlijk huid op huid bij mij gelegen.

    En dit gaat in oktober gewoon wéér zo gebeuren.
     
    Nuage vindt dit leuk.
  19. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Herkenbaar hoor, hoe gentle sectio ze het ook maken het blijft super medisch en voelt hartstikke onnatuurlijk . Ik kijk ook helemaal niet blij op terug, wat moet dat moest maar. In kader van de gezondheid van allebei. Na de mooie verhalen van kindje op de buik was echt domper om dat niet mee te mogen maken. Door medicatie mocht ik ook niet aanleggen op de uit slaap kamer.

    Mijn dochter moest nog lang in de couveuse blijven 10 tallen verschillende mensen bij haar, allemaal onderzoeken, weg bij mamma slangetjes plakkers op lichaam met alarm.
    Als er volgende keer is ga ik ook meer voor mezelf en kind opkomen.

    Meestal krijg je nog wel voor bespreking over je ks, daar kan je wel informeren naar mogelijkheden.
     
    Nuage vindt dit leuk.
  20. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Mag ik vragen welk ziekenhuis dat is?
    Ik dacht eigenlijk dat ze gewoon heel de week sectio’s doen? Maar dat is dus per ziekenhuis verschillend begrijp ik?

    Jammer dat je er zulke nare ervaringen mee hebt!
     

Deel Deze Pagina