Baby bij oudere kindjes in de groep

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Natas1, 31 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Mijn dochtertje Danique gaat vanaf 10 november naar het KDV, dan ga ik weer werken.
    We hebben net de intake gehad, en nu blijkt dat ze wordt ingedeeld in een groep met verder voornamelijk oudere kindjes (2 en 3 jaar, ook eentje die tegen de 4 loopt). Er was nog een baby zeiden ze die lag te slapen, maar later hoorde ik dat die 'al' 13 maanden oud is.

Dit zou voor anderhalve maand zijn, dan gaan ze alle groepen indelen naar leeftijd en komt Danique in een babygroep. Ze hebben nu al wel 1 babygroep, maar die is vol.
    Ik heb beide groepen gezien tijdens de intake en ik schrok best van de herrie en het kabaal in de groep van Danique. Hier thuis zijn geen andere kindjes dus dat is ze helemaal niet gewend. En ik zag bijvoorbeeld een speelkleed op de grond liggen waar 3 peuters overheen aan het denderen waren met riddertje spelen, ik zou niet willen dat mijn 3 maanden oude baby daar lag.

Ben ik overdreven?
    Ik vind het zo onnodig om haar daar anderhalve maand te moeten laten zitten als ze toch al gaan veranderen en nu een babygroep hebben.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Lijkt me dat ze een baby van 3 maanden toch niet zomaar op de grond leggen? :confused:

Isabella heeft een maand op een KDV gezeten met kinderen tot 2 jaar. Daar hadden ze de kleintjes of op de arm, in een wipstoeltje of in de box.

De "lopende" kinderen speelden daar niet in de buurt.

Maar is er geen ander KDV in de buurt?

3. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Zo'n klein kindje gaat in de box, op de arm of in de wipper is mijn ervaring. Ik zou gewoon nog eens daar gaan praten, want je hebt er niet echt vertrouwen in zo te lezen. Kijk eens hoe de leidsters zijn en wat die zeggen over hoe ze het die 1,5 maand gaan aanpakken.

4. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Op het moment dat ik er was niet. Maar het kleed lag er dus wel, niet voor niets lijkt me.

Aanstaande dinsdag gaat Danique daar een paar uurtjes wennen en dan wil ik er zeker nog even over praten.

Ik heb niet een ander KDV echt in de buurt. Deze ligt schuin tegenover mijn werk, en dat is wel heel fijn want ik moet waarschijnlijk live gaan voeden omdat ze de fles is gaan weigeren.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja ga inderdaad nog even praten. Misschien is het allemaal niet zo erg als je denkt.

En zo lekker dicht bij je werk is inderdaad erg handig om lekker zelf te kunnen borstvoeden. Dat is ook erg veel waard. Dan rusten ze vaak ook wel lekker uit. Even lekker bij de moeder.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Bij ons gaan de baby's alleen op de grond als de andere oudere kids slapen. Dit gaat altijd heel goed hoor. Voor de rest idd in de wipper, op de arm of in de box.

7. Ietje

Ietje Actief lid

15 jul 2008
    157
    0
    0
    Jade zit ook in een groep met oudere kinderen. Ik vind het niet echt een probleem, later leren ze veel van elkaar. Mijn ervaring is ook idd dat ze in een wipper / babygym / box oid gaat. Soms zijn de kinderen wel erg druk als ik binnenkom en kan me daar ook wel aan storen, aangezien het thuis lekker rustig is. Maar nu na een paar maanden is ze al wel erg gewend hoor.

8. bos

bos VIP lid

23 aug 2008
    8.268
    0
    0
    zuid holland
    als je er niet gerust op bent zou ik nog even langs gaan of vragen of je nog een keer mag komen kijken. misschien krijg je dan een andere indruk of word het nog eens bevestigd wat je keuze misschien makkelijker kan maken.

zelf werk ik op een dagverblijf en kan me voorstellen als de kleintjes op bed liggen dat ze zeggen tegen de oudere kinderen dat ze best met het kleed mogen spelen juist omdat de kleintjes op bed liggen.

de grote moeten al de hele dag rekening houden met de kleintje dus als die dan op bed liggen is het hun kans om even te doen wat anders niet kan snap je. zie het als spelen met kralen. dat doen de grote ook alleen als de kleintje op bed liggen omdat de kleintjes ze anders in hun mond doen.

ik hoop dat je er uit komt. laat je het weten...

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik een gesprek aan gaan met de leidsters, Annika zit ook in een verticale groep en ik vind dat juist een pré. Ze leert veel van de oudere kinderen en ze leert ook goed om gaan met de jongere kinderen. Wel zo handig als ze nog een broertje of zusje krijgt.

10. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Dank voor al jullie antwoorden!

Ik ga dus nog wel met de leidsters praten over hoe ze de babies met de grotere kindjes combineren, maar het lawaai is natuurlijk een gegeven.
    Jullie kindjes zijn daar aan gewend geraakt? Ik lees van iemand dat dit een paar maanden duurt, de zou mij toch echt te lang zijn.....

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Kinderen maken geluid als ze spelen, daar heeft Annika nooit last van gehad en nu ze wat ouder is doet ze gewoon vrolijk mee en voert ze zelf de hoogste toon.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hebben ze niet van die hoge boxen? Dat is wel een fijn plekje voor kleine kindjes.
    Toen Ymke naar het KDV ging kwamen er nog 2 andere baby's op haar dag van dezelfde leeftijd, maar er zitten ook oudere kindjes hoor. Dat is altijd prima gegaan. Die kindjes helpen ook heel lief, flesje opruimen enz. En als ik haar kom ophalen wijzen ze me even aan waar Ymke aan het spelen is. Ik vind het vooral heel schattig!

13. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Loeki, ik neem die kindjes ook niets kwalijk hoor, natuurlijk maken die lekker geluid ;)

Jullie hebben me al wat gerustgesteld over de groepsindeling, dank!

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Krijgt ze dan over 1,5 maand een totaal andere groep en andere leidsters? Anders is het wel vervelend voor haar om weer te moeten wennen. Dan zou ik haar zolang bij een oma ofzo brengen als dat kan.
    Mijn dochtertje zit op een horizontale groep en dat vind ik veel prettiger. Het is er ook een stuk rustiger. Ben laatst bij een ander kdv wezen kijken, omdat we gaan verhuizen, met allerlei leeftijden door elkaar en het kwam erg druk en rommelig op mij over. Dat zal wel per kdv verschillen hoor, maar het sprak mij niet zo aan.

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Het moet je liggen denk ik. Bij ons lopen op het KDV en de BSO ook nog door elkaar, dus kinderen van 0 t/m 8 jaar. Heerlijk vind ik het. Het komt op mij over als het leeftijdsverschil met broertjes en zusjes en zo. Wij hadden vroeger ook altijd veel kinderen in huis van heel verschillende leeftijden. Ik vind een horizontale groep veel minder fijn. Het KDV waar ik geweest ben kwam op mij heel schools over en ze mag straks nog 14 jaar met leeftijdsgenootjes in een klas zitten.

16. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Jo, ze krijgt over anderhalve maand bijna een heel andere groep maar wel dezelfde leidsters.
    Op zich vind ik de verandering van kindjes niet zo erg, ik ga ervan uit dat een 4 maanden oude baby dat nog niet zo door zal hebben.

Loeki, als een kindje wat ouder is dat zie ik ook veel voordelen aan verticale groepen. Maar voor zo'n kleine baby vind ik het een ander verhaal, dan zie ik liever babygroepen.

17. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Iza zit ook in een vertikale groep en dat bevalt ons prima! Ze is daar gekomen toen ze 6 maanden was en het liep direct goed. Iza krijgt echt de aandacht die ze nodig heeft en daarbij is ze al vroeg gewend aan veel geluiden en daardoor heel makkelijk bij drukke visites enzo.
    Spelen deed ze toen ze klein was in de box, wipper of wanneer er een leidster bij zit op de grond. Inmiddels kruipt ze overal heen, maar daar houdt iedereen best rekening mee!

18. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    En met 6 maanden kunnen ze al best snel kruipen zag ik vandaag! :D

Danique is dus vanochtend een paar uurtjes op het KDV wezen wennen. We hebben het gevraagd over die babygroep en gelukkig kan ze daar de meeste dagen wel terecht, vinden wij toch wat prettiger.
    Het is daar prima gegaan, ze was bij de babygroep en heeft niet gehuild en ook even geslapen. De fles heeft ze helaas pertinent geweigerd (sinds 3 weken drinkt ze geen druppel meer uit een flesje).

Haar moeder is in de tussentijd gaan shoppen en heeft 2 nieuwe setjes voor haar gekocht :)

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is ook een hele tijd de allerkleinste geweest op zijn kdv... Wij hebben maar 1 groep.. :) Het is een klein kdv in een dorp... Bij ons is het ook zo dat de allerkleinste in de box, wipper ofzo gaan als de grotere kinderen binnen spelen. Als hun dan buiten spelen of in bed lagen mocht Jelle op de grond. De kleintjes mogen ook pas naar buiten om te spelen als ze kunnen lopen, om te voorkomen dat er voetjes op handjes belandden ofzo.. :)

Ik ben wel blij dat je je nu wat geruster voelt.. Het is sowieso al lastig om je kindje weg te brengen naar een kdv of oppas, dan moet het wel goed voelen... : D

20. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    fijn dat het toch zo meegevallen is.

Jeremy zit ook in een groep met meerdere leeftijden en ik heb dit zeker als zeer positief ervaren. Jeremy leert heel erg veel van die kindjes. maar is ook gewend aan lawaai. dat is nu wel heel handig met een baby erbij. Jeremy slaapt gewoon door, want dat is hij gewend van het kdv.

ik zie echt alleen maar voordelen aan een gemengde groep. voor mij zou een babygroep weer niets zijn. Joshua gaat dan ook samen met zijn broer dalijk naar een gemengde groep.

Deel Deze Pagina