Sinds een paar dagen geef ik ons meisje een paar hapjes fruithap (een lepel of 8 ongeveer). Ik geef nu olvarit banaan of peer. Maar mag ik nu ook zelf gemaakte fruithap maken? Of moet ze daar eerst wat beter voor gaan eten? En hoe maak ik dan klaar? ik heb een staafmixer. Kan ik dan gewoon een banaan/appel/peer tot een moesje van maken
Ja hoor, je mag zeker zelf een fruithap maken. Dat mag altijd, ook al ben je niet met potjes begonnen. Een banaan kun je goed zelf prakken, een hele rijpe peer evt. ook. Appel en wat minder rijpe peer kun je evt. goed fijn raspen. Pureren vind ik zelf met fruit soms wat lastig en omslachtig, tenzij je bijv. mango hebt ofzo, daar gaat dat dan wel weer goed mee. Je kunt appel of peer evt. ook heel kort koken en dan prakken/pureren, dat zou ook kunnen. Maar hoe minder bewerking, hoe meer vitamines erin blijven.
gewoon inderdaad met de staafmixer. Ik gebruikte trouwens ijblokbakjes. Ze eten nu nog zo weinig fruit, zonde om de rest weg te gooien, of je moet het zelf opeten. Ik had 3 bakjes, met bepureerde banaan, appel en peer. Als het bevroren was, ieder smaak apart in een bakje. Dit in de vriezer en zo kon ik elke dag een blokje eruit pakken. Maar net hoeveel je nodig hebt en wat voor mix je wilt maken.
overigens had ik de tip gekregen om eerst met groentehapjes te beginnen, om ze zo niet meteen te laten wennen aan zoete smaken. en inderdaad, appels en/of peren kookte ik kort. overigens, als je met groente begint, dan is de babycook een absolute aanrader volgens mij. ben zelf in ieder geval van plan om hem aan te schaffen.
ik zou het idd kort koken en dan fijn prakken, dan blijft er ietsjes structuur inzitten, maar das ook goed. En in die ijsblokjesbakjes is ook een goed idee, ik maakte meestal een klein hapje en at de rest zelf op Je zal misschien wel merken dat ze anders reageert als bij een potje fruit, de smaken zijn totaal anders dan bij vers.
Ook ik heb fruithapjes - en trouwens ook groentenhap - altijd zelf gemaakt. Hard fruit kort voorkoken, staafmixer en klaar. Op de markt kun je voor weinig geld veel fruit kopen. Ik maak altijd voor twee weken ofzo vooruit. Even een paar uurtjes werk en klaar is Kees!
en dingen die eventueel te droog zijn, kun je altijd mengen met een klein beetje aangemaakte voeding, om het wat smeuiger te maken. In opperdepop wordt dat ook vaak als tip gegeven: Wat kookvocht toevoegen, en anders (soms had ik het al afgegoten-oeps!) dus wat melk.
domme vraag misschien, maar een appel of peer koken? gooi je dat gewoon in het water en dan 5 min koken ofzo?
ja ik gooi het in kokend water en prik er afentoe in met een vorkje om te kijken of het al zacht is. Het verschilt erg per soort appel hoe lang je hem moet koken. Peer is soms zo zacht dat je hem niet eens hoeft te koken.. vanmorgen heb ik een peer 2 minuten gekookt
Ik zou beginnen met één soort per keer en dan 3 dgn achter elkaar om te kijken of je kindje er reactie op geeft. Bij onze dochter zijn we ook begonnen met groente en daarna pas fruit. Is je kindje echt toe aan bijvoeding? Het advies is idd om pas vanaf 6 mnd te beginnen. Hier beginnen we ook pas met 6 mnd, helemaal gezien de allergie van dochterlief. Waar we het zelf al wilden was de KA er helemaal duidelijk in. En ook al geef je evt. flesvoeding, via onderstaande link een duidelijk schema welke dingen je aan je kindje kunt geven met welke leeftijd (schema gaat overigens wel uit van bijvoeding vanaf 6 mnd) Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
ik deed ook altijd peer en appel koken voor ik het pureerde, en later prakte! maakte gelijk altijd voor 2 weken aan voedsel op een zondag maakte dan bijv. worteltjes, brocolli, sperzieboontjes, en appel, beer, soms iets gemegd (was al wat later dan 4 maand) en vroor alles in, ideaal!
Maar waarom koken jullie appel en peer? Vooral waarom bij een peer? Als je maar aanraakt met een staafmixer smelt die toch zo weg? En een appel gewoon even raspen of pureren met de staafmixer en klaar. Gekookt fruit heeft toch een andere smaak dan vers fruit, proef het zelf maar een keer. En dan ga je toch de mist in met het laten proeven van smaken, wat uiteindelijk net de bedoeling is van bijvoeding de eerste maanden.
@adi maar ik geef mijn zoontje ook hele partjes, niet gepureerd.. en dan zijn sommige peren/appels wel erg hard. Ik vind de smaak van geblancheerde peer niet echt heel anders hoor.. en het is toch ook een smaak die je kunt leren? Ik laat m toch ook niet de smaak van rauwe sperziebonen of rauwe aubergine leren?
@adi voor mezelf als ik een appel wil moet die ook verhit zijn. gewone appel krijg ik altijd een reactie op in mijn mond. bulten jeuk benauwd. maar als ze in appeltaart appelpannekoek of iets degelijks zitten niet. dus lijkt het me wijs om dat dan ook maar voor mijn kleintje te doen.