Zal ik starten met 1e hapjes of papfles 's avonds?

Discussie in 'Voeding' gestart door nadia1981dunja, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nadia1981dunja

nadia1981dunja Niet meer actief

#1 nadia1981dunja, 9 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2012
    Fabian is vandaag precies 4 maanden oud en krijgt volledig BV.

Al sinds een week of 2 stopt hij zijn vuistjes in zijn mond waar hij op ligt te sabbelen.
    Als ik zit te eten kijkt hij het eten bijna uit mijn hand en volgt de handeling van opscheppen tot aan de mond brengen en opeten. Ook begint hij dan vaak te jengelen. Ik heb het idee dat hij toe is aan zijn 1e hapjes. Wat zouden jullie doen? Ik weet dat 1e 6 maanden volldig BV het beste is....

Ow ja, Fabian komt ook weer 's nacht 2x om te drinken. Het toenemen van drinken zou ook een teken zijn dat ze toe zijn aan de 1e hapjes (volgens Nutricia).

Ervaringen en tips welkom!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Pap zou ik niet doen. Dan moet je eerst weer kolven, en dan de pap geven. Dat is niet echt handig..
    En met fv kan het je productie naar beneden halen...

Dan zou ik als eerste voor groente kiezen. Dat is vaak milder dan fruit, en niet zo zoet..

Maar mijn jongste knabbelt ook aan zijn knuistjes en kwam vaker na de 4 maand (wel fv). En nu met 6,5 maand krijg ik er nog steeds amper bijvoeding in. Dus nutricia kan mooi praten, maar het hoeft echt geen teken te zijn...

3. mroos

mroos Niet meer actief

Ik denk dat Nutricia mooi inspeelt op de onzekerheid van ouders en het feit dat veel baby's rond de 4 maanden vaker komen om te drinken..
    Mijn zoon eet ondertussen een flinke fruit- en groentehap en komt nog steeds regelmatig twee keer per nacht;).

Dat handje in het mondje is omdat de motoriek steeds gerichter wordt en het handje het eerste voor handen is om lekker aan te sabbelen..

Er zijn genoeg mama's die willen beginnen met bijvoeden met 4 maanden hoor, dus dat is best logisch(persoonlijk snap ik het niet haha, al die troep, die moeite:p ) maar eigenlijk is het gewoon echt beter om te wachten! Mocht je toch echt willen beginnen dan zou ik beginnen met groente; minder moeite en gezonder!

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik verplaats je topic even naar 'voeding'

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 4 maanden heb je gewoon weer regeldagen.
    En Nutricia wil geld aan je verdienen, compleet negeren die club en hun desinformatie.

Tot 6 maanden heeft je kind naast borst niets nodig. Gewoon op verzoek voeden, rond deze leeftijd is het heel normaal dat ze weer even gaan regelen en mopperen. En die knuistjes in de mond is ook heel normaal voor de leeftijd en zegt geen biet over behoefte aan bijvoeding. Je kunt het echt helemaal zelf!

Dat volgen wat je doet en het jengelen is gewoon imitatiegedrag. Zoals iemand anders hier ook al schreef, als jij een oude sok naar je mond brengt wil je kind dat even goed, dat zegt ook niet dat ie aan oude sokken toe is...
    Geef je kind als je zelf eet een plastig lepeltje of bijtring om mee te spelen en 'mee te doen'...je kind heeft geen besef van het bestaan van iets anders om te eten dan borst, hij wil de bewegingen die je maakt imiteren. Hij weet niet dat ander eten ook eten is, dus hij kan je ook niet op die manier duidelijk maken dat hij dat andere eten wil.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Natuurlijk wil nutricia dat je met 4 maanden bijvoeding gaat geven want aan je borstvoeding verdienen ze niets.

Nee, een kindje heeft met 4 maanden nog geen bijvoeding nodig, het advies is altijd tot 6 maanden exclusief moedermelk TENZIJ het kindje daar echt geen genoeg mee heeft. En vuistjes sabbelen is echt geen teken van toe zijn aan voeding, dat is normale ontwikkeling op die leeftijd. Een papfles zou ik zoiwzo niet doen, en als je hapjes gaat geven moet je even goed voor jezelf bedenken hoe lang je nog borstvoeding wilt geven. Bij 4 maanden moeten namelijk veel moeders flink investeren om de productie op peil te houden en ga je hapjes geven, loop je het risico dat de BV sneller afloopt als je misschien wilt.

7. nadia1981dunja

Bedankt allemaal!:D

Ik had al zo'n idee dat Nutriia ons borstvoedingsmoeders op een slecht been wilde zetten....;)
    Ik ga gewoon lekker door met borstvoeding tot hij 6 maanden is en dan hebben we nog tijd genoeg om hapjes te geven.

Thanx!!

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ja, borstvoeding is een groot "gevaar" voor de kunstvoedingsindustrie want 't is gratis! En zeker als die mama's dan nog zelf na gaan denken en denken "Hey wacht eens even, mijn eigen melk is toch altijd nog beter als al die opvolgmelkjespapjes?" Dan verdienen ze te weinig aan je! :D

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat goed dat je het toch door zet!!
    Hier had ik rond de 4 maanden ook van die regeldagen... Kwam ze ook in een keer weer meer 's nachts (en was ook net weer gaan werken, wat ook niet echt bevorderlijk was voor de productie).
    Gewoon wat vaker aanleggen, dan gaat het over een tijdje vast weer beter!

10. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    ik zit nu ook een beetje in twijfel of ik al ergens aan ga beginnen. Mijn zoontje laat idd ook veel van die tekens zien. Vandaag had hij ook echt onwijs veel honger steeds. Veel huilen en al zag die de fles viel hij hem gelijk aan. Dus ja ik zit ook een beetje te twijfelen...

Ben vandaag wel net terug van vakantie dus misschien is hij ook daardoor een beetje ontregeld

11. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

hier was zoonlief ook 4 maaden oud toen hij ze eerste fruithapje kreeg van zo klein potje worteltjes had ik de helf gedaan anders word het in 1 keer te veel... en hij vond het heerlijk dus zou zeggen als hij daar zin in heb doen...

12. nadia1981dunja

Ik denk dat het ook uitmaakt of je fles- of borstvoeding geeft. Van flesvoeding (had ik bij mijn 1e zoontje want heb toen maar 6 weken BV gegeven) mogen ze natuurlijk maar een max per dag. Borstvoeding mag ontelbaar gegeven worden.......

Deel Deze Pagina