Ik heb een dochter van bijna 5 maanden en zij is erg beweeglijk. Of althans dat krijg ik soms te horen. Nu weet ik ook niet wat normaal is maar zij loopt wel voortdurend met haar beentjes te wiebelen of met haar handje te friemelen of te wurmen . Nu is dit misschien een beetje kort door de bocht maar ben bezorgd dat zij ADHD heeft of is die bewegelijkheid normaal en hebben mensen dezelfde ervaringen?
Onze dochter beweegt alleen niet altijd in haar slaap... Verder is alles altijd in bewing; handjes, voetjes wiebelen op-en-neer, draaien rondjes, plukken en pulleken aan vanalles. En als ze enthousiast wordt, wordt het alleen maar erger! Dan zit ze zelfs niet meer stil! (Maak me er absoluut niet druk om!)
Mijn oudste had dit helemaal niet. Was juist erg rustig en ging erg gedoseerd met haar energie om. De jongste is juist altijd in beweging. Zodra ze echt wakker is begint ze te wapperen met armen en benen. Deed ze toen ze een paar weken oud was. Vaak ook in haar slaap. Dat is gelukkig nu wel minder.
Ach ik zou me er echt niet druk om maken! Geen stempeltje op je kind willen drukken nu al. De een is beweeglijk, de ander rustig. Stukje persoonlijkheid denk ik dan.
Mijn dochter was ook zo en mijn zoon nu ook. Dochter is nu bijna 2,5 en fysiek een stuk rustiger, ik denk eigenlijk al sinds ze begonnen is met lopen. Met 5 maanden zegt het waarschijnlijk nog weinig
Bedankt voor jullie reacties! Hoe zit het bij jullie kinderen die al iets ouder zijn en die dut hadden met de concentratievermogen? PS ik weet dat ik er geen label op moet plakken maar merk dat ik bezorgd ben
Komt allemaal goed. Je hebt gewoon een kindje dat actief bezig is met haar lichaam ontdekken. Als er al iets is dat je daaruit kan afleiden, is het dat ze waarschijnlijk vrij snel zal zijn op motorisch gebied, omdat ze haar lijfje goed leert kennen. Dochter was ook zo, en het is helemaal goed gekomen hoor. Nog steeds een druk kindje op vier jaar, maar geen ADHD.
Hier eentje die hele kamer door draaide met 5 maanden, kon niet stil liggen bij wakker zijn. Vond het heel vreemd als een baby van zijn leeftijd gewoon rustig wakker lag, vroeg me meestal af wat het mis was met dat ander kind dat hij niet bewegelijk is. Nu een heel actief dreumes die lekker aan het rennen en springen is, maar ook zijn rustmomenten kan pakken om een boekje te lezen.
Mijn dochtertje is nu net 8 maanden en ook ZEER beweeglijk. Constant bezig met dingen ontdekken Volgens mij verbruikt ze daardoor ook vrij veel energie. Wil alles hebben, overal naartoe. Verschonen of omkleden is soms haast onmogelijk.
Hier ook af en toe een hele drukke dreumes, maar ze kan ook echt heel geconcentreerd ergens mee bezig zijn. Als ik filmpjes van mezelf terug zie denk ik: 'O help!!' Zo druk als dat ik was. Daar herken ik echt mijn dochter in. En nu ben ik de rust zelve
Het is nog een babytje he, geen zorgen maken over of ze zich later wel goed zal kunnen concentreren etc. Mijn oudste was en is heel fysiek, maar kan zich prima concentreren. Als baby een stuiterbal, als peuter ook en als kleuter nog steeds; lekker veel rennen, fietsen, klimmen etc!
Thanks voor de reacties, ben alvast wat meer gerustgesteld. Aangezien het ons eerste kindje is weet ik niet precies wat "normaal" is. En tuurlijk weet ik dat elk kind anders is, maar wordt er af en toe nog wat onzeker van