Hoe stap je over naar zelf eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Birgitte, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Onze dochter van 14 maanden eet al vanaf het begin haar boterhammen zelf. Maar de pap en het avondeten lepel ik nog naar binnen. Hoe stap je nou over naar zelf de lepel gebruiken en zelf eten? Gewoon maar beginnen en een dweil binnen handbereik houden:D

Groetjes,
    Birgitte

2. adi

adi Niet meer actief

Ze moet eerst leren om zelf te eten, voordat ze kan leren om met een lepel te eten.

Gewoon stukjes avondeten voor haar neerleggen. Ze zal in eerste instantie waarschijnlijk gaan ontdekken, fijnknijpen, likken enz ( overigens weet ik niet hoe een kind van 14 mnd dan doet, hier aten ze toen al een tijd volledig zelf),
    Maar dan gaat ze gewoon hapjes in haar mond stoppen en eten.

Als dat goed gaat kun je een bordje en een vork geven ( in het begin leidt dat alleen maar af van het eten zelf)

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier at ze ook al vroeg zelf...
    Het is natuurlijk wel handig om dan alles in stukken te geven en geen prakje meer (wat sowieso niet meer hoeft natuurlijk).
    In eerste instantie is het inderdaad wat Adi zegt: vastpakken, knijpen, likken, weggooien etc.
    Maar bijv ook boerenkoolstamppot ging hier gewoon met de handjes.

Rond 1,5 jaar kon ze pas redelijk goed met een lepeltje eten (al werd die toch nog vaak vlak voor de mond op z'n kop gedraaid). Vorkje kon ze volgens mij al voor 1 jaar zelf haar boterham aan prikken en later ook haar avondeten.

Ik zou zeggen: gewoon proberen!
    Leg wat stukken eten voor je kindje neer en laat maar rommelen!

4. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Ons mannetje mag het toetje (kwark) zelf naar binnen lepelen en dat gaat super. Bijna alles gaat goed naar binnen, we hoeven hem maar heel af en toe een klein beetje me te helpen. Dweilen hoeven we nooit en de slab blijft ook redelijk schoon. :)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste weigerde rond zijn 1e verjaardag nog gevoerd te worden. Die hebben we zelf laten modderen. Inderdaad met dweil achteraf een rondje.. (Maar met voeren was dat rondje nog groter)

De jongste begint er nu bij 13 maand interesse in te krijgen, dus gisteren zelf laten prutsen. Beetje geholpen met scheppen nog, maar hij deed het verder zelf. Was nogal smeuige hutspot, dus wel lekker geschikt om zelf te doen.
    En trots dat hij keek.
    Die dweil achteraf maakt me dan niet zoveel...

6. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Grappig is dat :) Hier eet de kleine amper met zijn handjes, maar wel zelf van vork of lepel. Die geven wij aan met een hap erop en hij stopt het dan zelf in zijn mondje. Met z'n handjes eten vindt hij niks.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn zoontje at toen zelf, maar dat lukte echt niet met een lepeltje of vorkje dus gewoon lekker met z'n handjes. Was altijd wel een knoeiboel ja maar dat is het nu hij met bestek eet nog steeds regelmatig hoor :p

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    En dan post je dus, en de dag erna weigert hij gevoerd te worden.. Het was even poetsen achteraf. Maar ergens ook wel handig dat ik/man weer tegelijk mee kan eten..

9. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn zoontje eet nu al wel eens zelf.
    Nouja, eten haha.

Gister weigerde hij bloemkool, tot ik hem zelf een stuk gaf.
    Enige nadeel is (vind ik!) dat hij grote stukken afbijt en ik dat akelig vind in dat kleine mondje.

10. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Gisteren hebben we voor het eerst geoefend met zelf lepelen. Ik deed het eten op de lepel en gaf hem vervolgens aan haar zodat ze de lepel zelf naar haar mond kon brengen. Na een paar keer ging dit heel goed.. vanavond maar mee verder gaan...

Deel Deze Pagina