Beste voedingsdeskundige, Wij hebben een dochtertje van 6 maanden. Met 5 maanden zijn we voorzichtig begonnen met probeerhapjes groente en later ook fruit. (steeds één van de twee op een dag) Ze heeft eigenlijk nooit last gehad van haar darmpjes en het cb raadde in ons geval aan om vast rustig te beginnen. Dit hebben wij gedaan en al gauw merkten we dat haar ontlasting veranderde. (soms 4 dagen geen poepluiers, dan weer 4 PER dag) Logisch natuurlijk, want ze was alleen bv gewend. Als ze meerdere dagen geen vieze luier had, stopten we een paar dagen met bijvoeding en na een poepluier gingen we weer verder. Sinds eergister probeer ik er wat ritme in te krijgen. Sochtends fruit, savonds (als wij ook avondeten hebben) groente en gister ook wat aardappel. Het gaat er allemaal goed in, al vindt ze het ene natuurlijk lekkerder dan het andere. Vanmorgen heeft ze peer en druifjes gehad (samen gepureerd tot een mouse, de druifjes zonder vel en pitten), maar een kwartiertje later begon ze heel sneu te huilen, terwijl ze nooit huilt eigenlijk. Ze liep ook helemaal rood aan, dus ik ben over haar buikje gaan aaien en heb haar beentjes wat omhoog gehouden. Toen produceerde ze toch een vieze luier! En helemaal huilend. Maar ze was absoluut niet verstopt. Het zat bijna tot in haar nek, juist. Ze moest volledig omgekleed worden. (sorry voor het vieze praat) Moeten we voorlopig stoppen met bijvoeding, vanwege deze reactie, of zouden je juist doorgaan? Ik vond het zo'n sneu gezicht en dit heeft ze echt nooit. Alvast bedankt!
Beste Kletskous, Wanneer er begonnen wordt me bijvoeding kan het even nodig zijn dat de darmen daar aan moeten wennen. Naarmate je meer bijvoeding geeft zal de ontlasting meer worden. Dat is heel normaal. Het is handig om te weten dat het lichaam na ongeveer 20 minuten na het eten van een iets een seintje kan krijgen dat de darmen geleegd moeten worden. Door het geven van het fruithapje zijn de darmen waarschjnlijk gestimuleerd. Je kan gewoon doorgaan met het geven van de bijvoeding. Zo kunnen de darmpjes wennen aan de fruit en groentehapjes. Alleen als je merkt dat een bepaalde fruit- of groentesoort niet goed valt kun je er nog even mee wachten en het over een maandje weer opnieuw uitproberen. Groet, Saskia
Bedankt voor de reactie. Dan moet het de druif zijn geweest, dat kan bijna niet anders. Die laten we dus voorlopig even voor wat het is! Groetjes