Wie heeft er ervaring met het omgaan met een driftige dreumes? Mijn zoontje van bijna 1, is sinds een paar dagen ontzettend driftig als hij iets niet mag(kast leeghalen, de poes pesten, met speelgoed op de tv slaan etc.). Hij weet dat het niet mag, maar lijkt mij uit te proberen. Als ik dan inderdaad zeg dat hij het niet mag doen, gaat hij op de grond liggen spartelen,krijsen en met zijn hoofd bonken! Niet leuk dus dit gedrag... Iemand die dit herkend? En tips hoe hier mee om te gaan! Liefs Jubelteen
Hier een dreumes van 14 maanden en die doet precies hetzelfde. Hij doet zich zelf dan ook echt pijn op sommige momenten. Hij gebruikt de kast, tafel, vloer, muren, grond... eigenlijk alles waar hij zijn hoofd maar tegen kan bonken. Het schijnt een fase te zijn. Al doet mijn zoontje het al zeker een paar maanden. Ik negeer de driftbuien. Het bonken krijg ik niet gestopt, ik haal hem uit de situatie, maar dan gaat hij op een andere plek gewoon verder. Hij doet het trouwens ook in zijn bed.
Mijn zoontje had en heeft precies hetzelfde. Hij had het rond 1 jaar en hij beet er ook bij. Nu is het bijten weg en het hoofdbonken is even weggeweest. Maar nu is het weer terug. Ik denk dat hij weer in een overgangsfase zit en gefrustreerd raakt dat hij zich niet kan uiten. Denk dat het ligt aan zijn praten, dat kan hij nog niet. Ik heb geen idee hoe anderen ermee omgaan, maar heb wel begrepen dat het een fase is. Ik heb gehoord dat je er zo min mogelijk aandacht aan moet besteden en hem negeren. Ikzelf vind het soms ook moeilijk wat hij doet het soms zo hard dat hij zich echt bezeerd.
Mijn zoontje wil af en toe ook bijten. Ik hoop maar dat het snel weer overgaat. Hij heeft al een flinke bult op zijn voorhoofd. Het negeren vind ik best lastig. Ik probeer hem af te leiden met speelgoed of even samen naar buiten kijken. Soms helpt dit wel, maar meestal is hij zo boos dat hij echt gaat krijsen. Erg frustrerend dus...
Esmée doet het ook! Alleen gaat ze op de grond zitten en op alles slaan wat ze ziet. de vloer, kasten, pop, plinten etc. Ik geef haar dan geen aandacht, en binnen een paar min. is het over. Als het bijv. midden in een winkel is, (ja net als de reclame van dat meisje maar dan zittend!) dan blijf ik bij haar staan, kijk haar beetje aan en geef geen kik. na een tijdje is het over en zeg ik; zo klaar? dan gaan we verder. ze zegt dan zelf klaar, mama en loopt / werkt weer mee Bijten doet ze ook! heb haar gecorrigeerd, maar nu wijst ze zelf met haar vingertje als ze het doet, dus gaat ze zomaar een minuutje op de gang. Het is nu al zover dat als ze bijt alvast Solly mama zegt Denk ook een fase. Hopelijk snel voorbij!
Wat herkenbaar. Nu ik jullie manieren lees doe ik ook eigenlijk, ,aar soms weet je niet meer te omschrijven of te herinneren wat je op bepaalde momenten doet. Bij mij is het bijten nu opgehouden. Ik ben altijd goed boos geworden als hij dat deed en met mijn vinger over zijn lippen gegaan, zodat hij ook weet dat het daarover ging. Dus als Esmee het zelf al zegt dan beseft ze het wel en denk dat het een fase is, want ze weet wel dat het fout is. Denk dat het belangrijk is dat duidelijk te maken. Als ik hem in zijn hoekje zet gaat hij met zijn hoofd tegen de muur bonken. Dat valt vaak wel mee da doet hij niet zo hard. Maar als hij boos word gata hij op de grond liggen en op de grond bonken. Dan probeer ik hem soms op het kleed te leggen. Maar dan gaat hij gewoon verschuiven tot hij weer een harde ondergrond heeft. Ook dit proberen wij zoveel mogelijk duidelijk te maken dat het niet goed is. Ik lees in de boeken dat het heel normaal is en een fase. Dus laten we hopen