Hoi hoi, Ik ben erg inspiratieloos als het op avondeten aankomt . Kom vaak uit bij aardappelpuree, omdat dat wat makkelijker weghapt ....maar wil toch echt wel wat meer variatie. Dochter is nu 17,5 maanden en eet dus zowel vers als kant-en-klaar. Wat het voor mij ook lastig maakt, is dat vers er niet zo snel ingaat als het kant-en-klare . En als ze moe is, duurt dat helemaal een eeuwigheid. Wat ik dan ook weer zielig (en frustrerend ) vind. Graag hoor ik van jullie wat jullie kindjes 's avonds eten. Ook qua hoeveelheid, want soms ben ik bang dat ik haar overvoer of juist te weinig geef . Een inspiratieloze mama
Tja, aan mij heb je niet zo heel veel, mijn kleintje eet pas net met de pot mee. We hebben hem veel te lang potjes gegeven en best wel moeite gehad met de omschakeling naar "met de pot mee". Hij is hier echt gek op spaghetti (met champignons, courgette en gehakt, met bolognesesaus). Dat snij ik gewoon in kleine stukjes en hij hapt het zo naar binnen. Ik doe voor hem wel wat minder saus erbij. Ook rijst met kip, groente (wat je maar in de koelkast hebt liggen, hier doen snijbonen het bv erg goed bij dit gerecht) en zoetzure saus doet het heel goed. Kip en groente even kleinsnijden. Hutspot gaat ook heel goed. Aardappels vlees groente gaat iets minder goed, daar oefenen we nog even mee door haha. Laatst een keer chinees gehaald op een luie dag, nou hij heeft nog nooit zo goed gegeten. Bami en tjaptjoi... Verder ben ik ook vrij inspiratieloos. Vallen vaak terug op hetzelfde... Oh qua hoeveelheid: mijn kleintje is bijna 13 maanden en ik geef hem eigenlijk gewoon zoveel als hij wil, mits het niet te gek gaat. Hij geeft zelf wel aan wanneer hij genoeg heeft. Meestal komt dat neer op ongeveer een schaaltje vol, te vergelijken met de inhoud van een 12-maanden potje. Maar hij laat ook regelmatig wat staan. Prima, als je geen honger hebt hoef je neit veel te eten. Ik eet ook niet altijd even veel.
Op die leeftijd eet ze toch gewoon met jullie mee? Hier eten ze vanaf de eerste verjaardag volledig met ons mee en daarvoor ook al wanneer het kon/evt. aangepast. Maak het niet moeilijker dan het is . Ze kunnen vrijwel alles mee-eten nu, let op met zout en rauwe dingen, maar verder geen probleem. En nee ze zal niet alles lusten maar dat komt vanzelf, dat moet ze ook leren.
Ja, ze eet met ons mee (het verse dan) maar het gaat mij om gerechttips. Wat jullie dus eten, omdat ik geen inspiratie heb .
Pasta, rijst, couscous, bulgur, quinoa, aardappel in allerlei vormen (gekookt, uit de oven met en zonder schil, verwerkt in een ovenschotel, gestoomd). Mja, ze eet eigenlijk alles... Dingen met korrels (rijst, couscous etc) zijn wat lastiger te eten dan de wat grotere dingen. En de ene keer eten we er gewoon los groente en vlees(vervanger) bij, de andere keer een saus (bv bij pasta meestal).
Mijn zoon is nu 11 maanden en eet vanaf dat hij 7 maanden is met de pot mee. We passen ons menu er wel iets op aan (geen hete curry's, geen honing) maar we zijn erg van de variatie en dat lijkt hem goed te bevallen: het avondeten is zijn favoriete maaltijd De volgende dingen gaan er vooral goed in: - Een (maaltijd)soep, bv. pompoensoep, of laatst broccolisoep ging ook heel goed; - Een omelet, bv. met oude kaas en spekjes erdoor en blokjes avocado en/of tomatensaus (gewoon paar gesneden tomaten 10 min. koken met wat basilicum) ernaast; - Een quiche, van de week was eentje met Gruyere, ham en broccoli een groot succes; - Spaghetti met 'kindertjessaus', een recept van mijn moeder. Gewoon een bechamelsaus met tomatenpuree en tijm erdoor. Daarnaast kun je gehakt, paprika en champignons bakken en dat flink kruiden, maar ik weet nog dat ik als kind enkel de saus wou - Een ovenschotel waarin de ingrediënten lekker zacht (geworden) zijn, bv. lasagne of moussaka werkt ook fantastisch hier. Nou ja, ga zo maar door... Mijn zoon haakt af wanneer het te kauwerig wordt (geen wonder, met maar zes tanden) en hij is niet zo van de hollandse pot. Juist eenpansgerechten en ovenschotels gaan er goed in. Hopelijk kan dit je inspireren! O ja, en als hij het lekker vindt, eet hij zo een (peuter)bord vol... Geen idee waar hij het laat, maar hij groeit meer in de lengte dan de breedte. Ik denk niet dat je je bij het avondeten zorgen hoeft te maken dat een kind teveel eet. Juist gezond, dat scheelt weer tussendoortjes...
Hier vind mijn dochter soep ook erg lekker. Vooral (zelfgemaakte) erwtensoep gaat er goed in. Ook stamppotten vallen in de smaak. Rijst, ligt aan wat voor saus. Laatst kip siam gemaakt. Heeft ze een dubbele portie van op. (en dus geen toetje haha) Pasta is ze niet zo'n fan van. ( ik ook niet, wat een toeval) Hier had mijn dochter ook moeite met de omschakeling van potjes naar vers. Maar na 2 weken doorzetten wil ze niet anders meer. Misschien een rond snuffelen op smulweb om ideeen op te doen?
Hier at ze al vanaf 1 met de pot mee. Ik kook dan ook niks anders voor dr. Zo leren ze het gelijk goed toch. Ze is gek op pasta en sperziebonen!
Macaroni met spinazie ingrediënten macaroni, 400 gr gehakt, ui, knoflook, spinazie, champignons, 250 creme fraich en/of 250gr monchou fruit de ui en de knoflook en haal het daarna uit de pan kook ondertussen de diepvries spinazie en de macaroni bak dan het gehakt rul en voeg de champignons toe en bak die ook even mee. Doe de gefruite ui en knoflook er weer in. Voeg de creme fraich en/ of de monchou toe, voeg hierna de spinazie toe Laat dit allemaal even 5 min staan en voeg dan de macaroni toe Lekker met gerapste kaas erover Lasagne is hier ook favoriet Maar gewoon aardappels vlees en groente word hier altijd slecht gegeten. Voor het gemak krijgt hij heel soms wel eens een potje. Zoals vanavond dat eten we shoarma en sla en ik weet nu al dat hij alleen maar shoarma en brood gaat eten en dat heb ik liever niet dus dan even een potje erbij voor de groente
Mijn jongste eet hier ook lekker mee met een ovenschotel. Bijv. bloemkool-kerrie met gehakt en aardappelschijfjes. Nu eentje klaarstaan voor morgen met kip en broccoli. Couscous met tuinerwten en gehaktballetjes in tomatensaus gaat er hier ook goed in. Vlees krijgt ze hier praktisch niet maar de rest eet ze wel mee. Mijn oudste eet eigenlijk het liefst aardappels/groente/vlees of pasta.
Mijn zoontje is iets jonger dan jou kind, maar ik kook al vers vanaf dat hij 4 maanden is, ik ben helemaal niet van de potjes. Ik haal mijn recepten van smikkels.nl. Wat ik tot nu toe heb gedaan is voor een maand vooruit koken en dan porties invriezen. Zo heeft hij iedere dag een verse groete hap, wat varrieerd van aardappels tot rijs tot macaroni. Hij is gek op boontjes met gehakt en aardappel. Ook bloemkool en worteltjes gaan er goed in. Ik zou zeggen kijk eens op de website misschien is het iets voor je
Mijn zoon is pasta gek (penne) en dat eet hij lekker met zijn handjes! Silly Billy schort aan en eten maar Ik kook penne, doe er diepvries spinazie bij met boursin en cherry tomaatjes. (Die wel ik wel voor mijn zoon,hij krijgt die velletjes niet weg) als vlees kip stukjes of als ik makkelijk wil doen hakblokjes. Macaroni hier ook favoriet, simpel en lekker! En verder hier ook veel a/g/v , vis ook 1x per week minimaal. En heel af en toe eet hij pannenkoek mee, dan voor hem met banaan of appel..
Opperdepop boek van de AH! Staan erg leuke (en makkelijke) recepten in. Mijn zoontje wil er nog niet veel van weten (vind de potjes veel lekkerder) maar 1x in de week maak ik toch weer een gerechtje daaruit en probeer ik weer vers te geven aan hem. Ooit komt er een dag dat hij mijn kookkunsten wel weet te waarderen
Diverse pasta's, heel makkelijk en lekker is een zak wokgroente en dan kip of gehakt en kruiden toevoegen, zelfgemaakte soep, stamppotten gaan er ook lekker in...van alles eigenlijk wel.