hoe snel weer op de been?

Discussie in 'De bevalling' gestart door zilvervosje, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Just curious, ik heb een vriendin die een paar weken geleden is bevallen (net 3 weken geleden) en zo snel alweer de stad in gaat (na 6 dagen) en naar feestjes (een BBQ, niet Sensation ofzo). Ik vind het zo dapper van haar! Is dat een beetje normaal, of hoef ik daar niet op te rekenen? Het lijkt me wel perfect zo, maar ik heb het beeld van een mamma die vooral een week of twee binnen blijft en aan het kramen is (met bijbehorende verbanden, kraamtranen, beschuit met muisjes en moeilijke wc-gang). Ben ik een beetje een naieve muts of is zij eigenlijk erg stoer?

2. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik had dat beeld van jou ook, maar de vrouw van mijn ex baas was snachts bevallen en zat smorgens met beschuit met muisjes en koffie op ons te wachten :$
    Ik dacht dat kan toch niet?
    Ze moet nu doodop en uitgescheurt op bed liggen bij te komen van een bevalling, en ze zat vrolijk kwebbelend beneden op de bank lekkers voor ons neer te zetten, het was 10 uur smorgens, baby was er net uit bij wijze van spreke!

Maar nu schijnt het toch heel verschillend te zijn, mijn bijrijdster zat met een krappe 4 weken weer te paard, en een ander heeft echt 6 weken de tijd nodig om haar leven weer op orde te krijgen.

Ik ben benieuwd hihi.

3. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik reed 2 dagen erna alweer auto. Had een wel een knip hegad die erg pijnlijk wes.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik wou de zelfde avond nog zelf op de bank bezoek ontvangen haha het mocht alleen niet van de kraam. Ik zat na 3 dagen alweer beneden en na 10 dagen was ik al aan het winkelen. Maar achteraf heb ik daar spijt van. Geniet lekker 8 dagen van de kraam en laat je lekker verwennen. Het is toch best een inspannende gebeurtenis z.n bevalling

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik ben vrijdag 23 april bevallen en afgelopen vrijdag (Koninginnedag), een week later dus, ben ik voor het eerst weer de deur uit gegaan. Ik ben toen bij mijn ouders geweest en ben met de kleine naar mijn oma gelopen (wandelingetje van 10 min.). Maar het viel mij vies tegen hoor. Ik was echt compleet afgedraaid tegen de tijd dat we naar huis gingen. Vergeet niet dat een kind op de wereld zetten echt een hele prestatie is hoor. Ik heb trouwens heel weinig last van mijn knip gehad, maar mijn lichaam was gewoon zo moe.

Ik had er iig niet aan moeten denken om net als je vriendin al op een BBQ enzo te zitten. Je moet gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren en zeker nog niet te veel gaan doen. Geniet van je kraamweek en laat je lekker verzorgen door de kraamverzorgster. Als je té snel alweer van alles gaat doen loop je ook het risico dat je later alsnog een terugval krijgt.

6. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Dat verschilt ontzettend per bevalling. Als het heel soepel en snel gaat dan kan dat ja. Maar het kan ook zijn dat je je na een week of 6 pas een beetje weer goed in je vel voelt.
    Ik zou vooral zeggen luister naar je lijf, maar gebruik ook je verstand. Want je overvraagt jezelf veel sneller dan je doorhebt. En daarbij.... zeker die eerste tijd gaat zo snel, probeer dan juist goed uit te rusten en je kindje te leren kennen.

7. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ik denk idd dat het echt per bevalling anders is.
    Ik heb wel een hele makkelijke bevalling gehad...maar het herstel was vreselijk.
    Ik had mijn stuitje gekneust en een flinke knip gehad en een hele lage bloeddruk,viel gewoon om! dus heb een hele week in bed gelegen.
    En erna ging het nog heel moeizaam!

8. Seth

Seth Niet meer actief

hier was het dag en nacht verschil tussen 1 en 2.....

bij eerste was het herstel moeizaam, met nummer 2 ging het vlot... (alleen was ik nog voorzichtig van wege mn BI)

Zou trouwens sowieso niet gaan shoppen gelijk etc.... je kan je wel goed voelen, maar als je baarmoeder gaat verzakken ofzo ben je verder van huis.....

9. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ongeveer een week na de bevalling ben ik voor het eerst naar buiten gegaan.. Even bij mn moeder langs.

Zoals al eerder is gezegt, is het heel erg verschillend hoor!
    ben ook wel benieuwd hoe snel ik dit keer zal herstellen.

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik was ook al vrij snel op de been. Had een lange bevalling gehad, maar geen lichamelijk zware bevalling (geen knip of iets dergelijks). Voelde me ook super goed erna. Dus ik ging al vrij snel weer dingen doen. Twee weken later kwam de klap pas.
    Dus mijn advies: hoe je je ook voelt: neem de tijd om te herstellen en uit te rusten.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad, neem sowieso je tijd. Ik heb helemaal niet op bed gelegen, alleen een aantal uur na de bevalling, die redelijk heftig was met een behoorlijke knip. Maar ik heb wel veel op de bank gehangen de eerste dagen, maar ook rondgelopen. Alleen nu de kraamzorg weer weg is ben ik toch nog wel erg moe. Probeer gewoon lekker veel te slapen als je baby dat toelaat ;)

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    ben dinsdag bevallen en op donderdag liep ik alweer op de koopavond.
    Wel rustig aan en niet de hele avond maar ik voelde me prima.

13. liebrando

liebrando Niet meer actief

ben zaterdagochtend bevallen smiddags liep ik in huis alweer van alles te doen en bracht maandag me zoontjes alweer naar school. Iedereen stond er raar van op te kijken. Wat doe jij hier nou? je bent nog maar net bevallen bla bla...... en de verloskundige riep me toen ook even een halt toe na maandag haha. Als ik me goed voel kan ik echt niet stilzitten hoor.

Bij me beide boys was ik dezelfde dag ook weer op de been ben alleen langer binnen gebleven vanwege stuwing. Maar bij de boys ben ik bevallen in het ziekenhuis en liep ik na de bevalling alweer door het ziekenhuis heen haha.

Mag in me handen knijpen wat betreft bevallingen. Zwangerschappen ook wel, maar de laatste was wel zwaar!

14. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

19 mrt 2010
    2.399
    0
    0
    Ik voelde me echt vrij snel super fit.
    Van de kraam mocht ik de eerste 2 dagen niet naar beneden maar daarna wist ik niet hoe snel ik mijn bed uit moest komen. Een week naar de bevalling liep ik al weer buiten. Heb dit wel opgebouwd. M'n bekken heb ik overigens nog wel vrij lang gevoeld.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    ik zou er niet vanuit gaan, dan kan het wel eens vies tegenvallen.
    Ik heb een best zware bevalling gehad en een lag hb overgehouden. Daarnaast enorme aambeien en ingeknipt tot aan mn onderrug ongeveer, ik kón gewoon niks. Niet lopen, niet zitten, niet liggen, niet slapen...
    Tja, dan ga je ook niet naar een bbq...
    Het scheelt heel erg per vrouw. Ik was wel al meteen op de bank aanwezig, niet in bed, maar daardoor word je ook wel een beetje overschat. Volgende keer lig ik lekker in mijn bedje hoor!

16. grietje84

grietje84 Actief lid

17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Ligt er helemaal per persoon. Ik ben 18:00 uur bevallen na 36 uren weeen. Ook behoorlijk uitgescheurd, maar 's nachts denderde ik alweer op en neer de trap op. 's Ochtend deed ik gedouched en al de deur op en voor de kraamhulp. Na 2 dagen was ik met de kleine aan het wandelen. Lopen ging goed, stilstaan voelde minder. Wel lang last gehad van de hechtingen trouwens.

17. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Ik zat denk ik na een dag of 4 beneden, na 2 weken "mocht" ik pas naar buiten. Zoë was toen pas weer op geboortegewicht. Vond ik zelf ook niet zo erg nu ik erover nadenk. Maar toen vond ik het echt verschrikkelijk haha. Ach, het was toen hartstikke koud buiten toen. Ik ben met Zoë in de kinderwagen en met mijn nicht en zus een klein stukje gaan wandelen, daarna was ik echt gebroken. Zelfs nu heb ik het weleens als ik een best stuk gelopen heb. Let echt heel goed op je lichaam en ga niet te snel, wellicht dat je daar spijt van gaat krijgen.
    Mijn bevalling ging trouwens vlekkeloos.
    Lekker uitrusten en ongelooflijk genieten van je kleine straks!

18. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Ik ben bevallen in het zh en na mijn bevalling was ik alweer lekker aan de wandel in mijn kamer. De volgende dag
    naar de auto gelopen, maar vond het wel vies tegenvallen. Was kapot toen ik weer terug was. Vanwege stuwing mocht ik in de kraamweek niet naar buiten, maar daarna rustig het wandelen opgebouwd want van conditie was geen sprake meer. Ik zou het lekker rustig aan doen en je laten verwennen door de kraamverzorgster. Als ze weg is moet je alles weer zelf doen.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb een knip gehad en ben aardig gescheurd en heb daar behoorlijk veel last van gehad. Ik heb 10 dagen als een oud oma'tje gelopen en kon zeker de eerste week nauwelijks zitten (ik moest van de kraamhulp, maar het deed echt vreselijk pijn). Daarna ging het opeens heel snel veel beter en met 2 weken kon ik weer normaal lopen :) Met 3 weken zat ik weer op de fiets.

Maar verder voldoende ik me best goed. Als ik geen last van die knip had gehad, had ik een BBQ na een week ook best aangedurfd denk ik. Al zou ik daar verder niet veel behoefte aan hebben gehad gok ik zo ;)

20. Miran6

Miran6 Actief lid

31 jan 2010
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb echt een vreselijke bevalling gehad (al zeg ik het zelf :S) en moest nog een dag in het ziekenhuis blijven.Hierna was ik zo blij en opgelucht dat alles achter de rug was en mn beeb gezond was dat ik thuis hobbelde door het huis. 1 keer per dag op bed 2 uur en verder op de bank en lekker rondhobbelen. Verder vrij snel weer op de been, en dat heeft als nadeel dat sommige dingen wel langer duren nu om te herstellen. Ik vond het heerlijk,maar merk wel dat als mensen zien dat je doorgaat het ook wel van je verwachten. Als je dan een keer een dip dag hebt en dit zegt zitten ze je raar aan te kijken of het allemaal niks heeft voorgesteld. Ik had ook een kraamhulp waar ik geen goed gevoel bij had, misschien dat ik daarom niet goed mn rust heb genomen.
    Het is gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt, naar je eigen gevoel en lichaam luisteren.

Deel Deze Pagina