hoe/wanneer een bv vervangen door vast voedsel

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door krabbeke, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

Ik geef mijn zoontje momenteel nog 4 borstvoedingen. Hij krijgt geen ander drinken. Hij heeft een redelijk vast ritme maar als hij meer wilt, krijgt hij dat gewoon.
    schema nu:
    5.30 bv
    9.u fruit
    12u bv + daarna broodkorst zoveel hij wilt
    16u groente (met aard, pasta of rijst)
    18u bv
    24u bv
    Nu vroeg ik me af wanneer een bv vervangen gaat worden door andere voeding? En hoe pak ik dat aan? Als ik hem op deze manier alles blijf geven dan eet hij als hij 1 jaar is nog steeds hetzelfde lijkt me ;) Moet ik op een gegeven moment het brood voor de bv gaan geven en later de bv vervangen door water/ thee? De groente ook op een later tijdstip vlak voor de bv? Of moet ik het gewoon op zijn beloop laten en gaat hij het zelf regelen?

Nog een vraagje: Hij krijgt nog geen vlees/vis, geen ander drinken, geen andere tussendoortjes en nog niks op zijn brood. Ik ben de introductie van vaste voeding heel rustig aan het opbouwen, we hebben tijd genoeg :) Maar wat is een goede leeftijd om deze dingen te gaan geven? Alvast bedankt voor je antwoord,

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Geef je borstvoeding op verzoek? In dat geval kan je daar gewoon mee doorgaan, dus niet een borstvoeding vervangen door ander eten. Wanneer je zoontje meer gaat eten, zal hij ook wat minder gaan drinken en het aanbod past zich daarop aan.

Wat je nu doet klinkt helemaal prima! Als je op den duur merkt dat hij wat meer kan eten 's middags, dan kan je eens een boterham proberen te geven. Verdere tussendoortjes is nu nog niet nodig. Je kan, wanneer je het zelf maakt, de maaltijd wat meer uitbreiden door er ook een beetje vlees/vis/vleesvervanger bij te doen. Je kan het tijdstip van de maaltijd ook naar wat later verplaatsen als je dat prettig vindt. Dit hoeft niet perse hoor.

Als je borstvoeding wilt blijven geven, dan hoef hem in principe geen ander drinken te geven. Zo blijft je productie op peil. Af en toe wat water/ thee om te proberen is prima, maar het hoeft er niet door vervangen te worden.

Het verschilt per kindje heel erg wanneer en hoe snel vaste voeding wordt opgebouwd, dit klinkt al erg goed. Het is goed dat je het rustig opbouwt!

Groetjes Linda

3. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Linda,
    bedankt voor je antwoord. heel duidelijk! Ik geef inderdaad BV op verzoek. Maar hij heeft toch een redelijk vast ritme. Ik ga hem van de week eens een boterham met wat boter geven, kijken hoe hij dat vind. Ik maak al zijn eten zelf dus ik ga als hij een maand of 8 is wat vlees en vis erbij doen. Hem later eten geven doe ik nog niet omdat hij anders de bv niet meer wil. Later bv geven is ook niet echt een optie omdat hij rond 19 uur altijd naar bed gaat.

Ik laat het verder op zijn beloop en kijk wel hoe het gaat, nogmaals bedankt! :)

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Doe dat maar, want het klinkt echt prima! :) Graag gedaan.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina