als je kindje geboren is, wat moet je dan allemaal regelen? natuurlijk moet je hem/haar aangeven binnen 3 dagen, de geboortekaartjes regelen en je verzekering opbellen, maar er zijn vast dingen die ik vergeet? kunnen jullie het lijstje aanvullen?
das een hele goeie vraag! in ieder geval heb je al de belangrijkste! volgens mij is er verder niet zo heel veel, ik denk dat je geboorte ook even moet aangeven bij de huisarts? verder zijn er ook zaken die je vanzelf tegenkomt, volgens mij krijg je voor bijvoorbeeld de kinderbijslag automatisch formulieren toegestuurd. Daar hoef je dacht ik niet zelf achter aan te gaan.
kinderbijslag moet je ook zelf aanvragen, kan via internet zodra je het sofinummer van je kindje hebt. verder: weet niet of je getrouwd bent, maar anders voor die tijd zaken als:erkenning, ouderlijk gezag, (wederzijds) testament. indien je werkt: doorgeven aan je HR manager, die geeft het dan vaak door aan je pensioenfonds. (en evt je personeelsfonds voor kadootje uit het fonds hihihi)
Ziektekostenverzekering Uitvaartverzekering Reisverzekering De werkgevers Ouderlijk gezag aanvragen, dat kan alleen na de geboorte. Dan heb je uittreksels uit het bevolkingsregister nodig van beide ouders, mijn vriend heeft die beide keren opgehaald bij het aangeven van de geboorte, in de kraamweek waren de papieren al richting het kantongerecht. Kinderbijslag De huisarts hoef je niet door te geven, dat doet de verloskundige (hier in ieder geval) al. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik
kinderbijslag werd vanzelf geregeld zover ik me kan herinneren. begrafenisfonds hebben we wijzigingsformulier opgestuurd net als de verzekering. de rest is idd al genoemd (werkgevers, gemeente)
Kinderbijslag gaat inderdaad automatisch, via de gemeente. Straks als de kleine naar de opvang gaat moet je zelf kinderopvangtoeslag aanvragen. Groetjes!
Ik moest voor de kinderbijslag voor Eva wel formulieren van de svb invullen volgens mij. Bij Lisa hoefde dat niet, volgens mij omdat we al een kindje hadden? Kinderopvangtoeslag moet inderdaad ook aangevraagd worden, was ik zelf ook telkens wel laat mee, dacht er gewoon niet aan, druk bezig met verlof hebben
ik weet ook zéker dat ik zélf de kinderbijslag aan moest vragen. met DigiD. Kijk even op SVB - SVB home en je weet het zeker.
wat een handig topic! misschien nog bij het kdv (of gastouder) laten weten dat ie geboren is? vk, ha en kdv sturen wij ook een kaartje, dan is dat ook meteen geregeld.
Bedankt voor de reacties, er zijn nog best wat dingen bij waar ik zelf niet aan gedacht had. meer tips zijn altijd welkom.
Is dat niet voor de kindertoeslag? Dat je dat zelf moet regelen. Kinderbijslag werd hier gewoon via de gemeente gedaan. Ik dacht bij de uitvaartverzekering, dat dat juist handig was om al tijdens je zwangerschap te doen (heb ik ook nog niet gedaan) H.a. en k.d.v. sturen wij een kaartje, die hoeven het echt niet a la minute te weten. Ziekenfonds inderdaad.. En niet te vergeten... je w.a. verzekering, dat er een kindje bij is. (maar dat is meer als ze in de sloopfase komen, haha, maar je kunt er niet op tijd bij zijn, wij hadden het gelukkig nét op tijd geregeld, toen Sasha een salontafel sloopte oeps)
Kinderbijslag loopt via de svb en dat moet je zelf regelen, wij in ieder geval wel dus. Kindertoeslag gaat via de belasting en gaat dus via de gemeente. En het verschilt per uitvaartverzekering, bij ons zijn ongeboren kinderen niet verzekerd en kan je ze pas opgeven als ze geboren zijn. Ik heb ze gebeld toen Lisa een paar uur oud was (wilde het via internet doen, maar dat werkte niet omdat ze nog geen dag oud was ) Wij hoefden onze wa verzekering niet in te lichten dat er een kindje bij is gekomen. Alle leden van het gezin zijn gewoon automatisch verzekerd, zelfs mijn vriend staat niet op de papieren maar ik gewoon meeverzekerd.
Bankrekening openen? Hoeft niet persee meteen maar hier wilden de opa's en oma's geld storten dus wij hebben het meteen gedaan toen we burgerservicenummer kregen..