Mijn zoontje wordt volgende week 4. Dan gaat hij ook hele dagen naar school. Maar ik vermoed dat ik hem veel thuis zal moeten houden. Hij mist echt nog zijn middagslaapje. We zijn al een tijdje hem aan 't wennen dat hij niet meer slaapt. Maar hij houdt het gewoon niet vol. Half 5/5 uur slaapt ie op de bank. Of ik houd hem echt wakker, maar dan stort hij in met eten. Hij is altijd heel actief. En hoe vroeg of laat hij ook naar bed gaat, altijd 6 uur wakker. Houden jullie kleuters de dag wel vol?
Mijn dochter gaat sinds 3 weken naar school. Fulltime houdt ze niet vol. Daarom gaat ze 4 ochtenden. En op woensdag lekker thuis bijtanken.
onze oudste hield dat ook niet vol. Ik merk dat iedereen het maar normaal vindt dat een kleuter meteen 5 dagen kan met soms zelfs nog bso enz erbij. Maar na een week bleek hier dus al dat ze dat niet volhield. In overleg met de juf is ze alleen de ochtenden gegaan. Ze is van eind oktober, na de kerstvakantie 1 middag erbij en zo opgebouwd.
Ik mag aannemen dat hij niet meer iedere dag naar bed gaat? Hier was de oudste ook een slaapkop maar zijn met 3,5 jaar echt gestopt met de slaapjes tussendoor. Soms weleens op een zaterdag maar verder echt niet muv ziek zijn etc. Hij was ook wel moe toen die net naar school ging maar ook snel gewend en gewoon vrij rap fulltime naar school. De jongste zit nu 5 weken op school en gaat echt super goed. Ik heb haar 1 x een vrijdagmiddag thuisgehouden omdat ze moe was maar ook omdat het bloedheet was. Verder gaat ze alle dagen en blijft ze 2x over en komende week komt er twee x per week de Bso bij en wel even spannend hoe het zal gaan. Ik heb er wel vertrouwen in dat het moet gaan lukken en we moeten er toch een keer aan geloven . Dat hele moeie herken ik dus niet heel erg maar hoor het wel vaker om me heen. Gewoon naar je kind kijken wat die aan kan maar ook niet te snel zeggen dat die zo moe is en niet naar school kan. Hier gaan de meeste kinderen ook vrij snel fulltime naar school. Veelal allemaal tweeverdieners en dan hou je ze ook minder makkelijk en snel thuis.
Ja, zonder problemen. Hier gaat ze al voltijds naar school sinds voor haar drie jaar. Slaapt hij 's nachts diep? Of wordt hij nog vaak wakker? Ik vind het echt gek dat kleuters van vier jaar nog dutjes doen, ik ken hier echt niemand die dat nog doet.
Dit. Is je zoontje verder wel gezond, sterk imuunsysteem? Hij eet gezond? Vaak is het ook een kwestie van gewenning dus ik zou toch proberen hem niet meer te laten slapen in de middag, desnoods dan maar eerder naar bed.
Mijn zoon sliep ook nog elke dag tussen de middag 2 weken voordat hij 4 was hiermee gestopt. Maar hij is inderdaad moe. Hij gaat wel elke dag naar school meestal hele dagen. Maar s avonds wel rond 18.30 naar bed. En vaak moet ik hem s morgens wakker maken om 7.30.
Komt echt wel veel vaker voor hoor. Mijn dochtertje ging maar 3 dagen naar school, meer trok ze niet. Nu is ze nog steeds snel moe. Ook zoontje trekt 5 hele dagen niet, dus die blijft 1 woensdag en 1 middag thuis. Dochtertje heeft onderzoeken gehad in het ziekenhuis voor de zekerheid ivm de vermoeidheid, maar daar kwam niks uit. Voor sommige kinderen is het gewoon heel erg vermoeiend en die hebben meer slaap nodig, niks aan de hand. Hier adviseren ze ook regelmatig, zeker die hele kleintjes, om ze een dagje of middagje lekker thuis te laten bijkomen.
Kan me er ook niks bij voorstellen maar je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk Ik zou het gewoon per dag bekijken en half 5 op de bank in slaap vallen is toch niet erg, deed zoontje voorheen ook wel eens en dan maakte ik 'm na een half uurtje/uurtje wakker. Ik dacht overigens dat zoontje het ook niet gelijk hele dagen zou trekken, decembermaand en gevoelig, maar hij is geen dag thuis gebleven daardoor...vandaar dat ik ook zeg het per dag te bekijken, wie weet hoe het gaat.
Ik vind het helemaal niet gek dat hij nog slaapt hoor. Hoor dat veel vaker. Hier zijn het ook slaapkopjes. De oudste sliep tot voor ze naar school ging nog elke dag. Toen ze dus halve dagen ging nog 4/5 keer per week. Met een jaar of 5 nog op wo en vr middag en 1 dag in het weekend. En met 6 jaar nog 1 wo of vr middag. En met mijn dochter is helemaal niks mis. Ze at en eet meer dan dat zou hoeven. Is hartstikke gezond en slaapt s nachts klokje rond.
Hier sliep dochterlief ook gewoon nog in de middag hoor. Mijn dochter is een meisje dat altijd enorm, enorm vroeg wakker is en dan ook echt overal voor de volle 100% induikt. Daarnaast nog eens alles oppikt en moet verwerken, kortom veel indrukken te verwerken en daar word je ook moe van. Ze crashte dus ook in de eerste schoolweek. We hebben haar toen tot de herfstvakantie alleen de ochtenden laten gaan (net zoals veel meer kinderen). Kon ze 's middags lekker even slapen als ze dat wilde en als ze dat niet wilde even bijkomen en rustig spelen op de bank. Vanaf de herfstvakantie er 1 middag bij gedaan en dat is heel lang zo gebleven. Gelukkig zijn ze hier heel relaxed op school. Ik heb met ze de afspraak dat ze mij (of de gastouder) contacteren wanneer ze het idee hebben dat ze overloopt en dan blijft ze gewoon een middagje thuis om even bij te komen.
Vind het echt heel raar dat hier meteen wordt geroepen dat er iets mis, omdat je het als ouder niet herkent. Mijn oudste sliep met 2 jaar niet meer overdag en ging gelijk hele dag zonder problemen, maar dat wil niet zeggen dat er meteen iets mis is met de kindjes die dat niet kunnen natuurlijk.
Vroeger was dat heel normaal bij 4-jarigen, die gingen gewoon een ochtendje naar school en daarna een dutje. Ik zou school langzaam opbouwen; eerst bv 3 ochtenden, daarna bv 5, daarna afgaan op hoe het gaat en richting 5 schooldagen gaan (met bv af en toe een dagje bijkomen). Hier veranderde het ritme heel snel toen ze naar school ging, echt snel gewend en ze hield de dagen ook goed vol. 's Avonds lag ze wel iets eerder in bed.
Onze zoon houdt dat prima vol. 8.30-15.00 naar school incl overblijven en daarna tot 17.30-18.00 naar de bso. Hij valt dan om 19.30 wel als een blok in slaap, maar is 's ochtends om 7.00 weer fris en fruitig. Ik als kind echter had dat als 4 jarige echt niet getrokken. Ik weet nog dat mijn moeder mij ook regelmatig thuis hield omdat ik te moe was.
Mijn dochter redt het ook niet. Ze is heel gezond, eet echt heel gezond en slaapt om 18:30 tegenwoordi, maar ze ze stort in vanaf 15:30. Hier adviseert de juf de kleintjes zelfs om sowieso een dag thuis te blijven zodat ze de andere dagen meer energie hebben. Mijn dochter blijft op woensdag thuis en soms extra als het nodig is.
Ja gelukkig hield ze het direct vol. Ik moest ook direct werken ( einde verlof) dus ook nog 4 dagen bso. Maar ging heel goed gelukkig.
Nou echt he.. Ik zit die reacties ook vol verbazing te lezen. Wat heeft dat nou toch voor toegevoegde waarde? Mijn zoontje sliep ook nog tot tegen zijn vierde verjaardag, dus ik had ook wel verwacht dat hij het niet zou trekken op school. Maar dat viel mee. Hij viel wel bijna altijd na school in slaap op de bank en af en toe bleef hij een dag thuis om bij te tanken. Hij is nu bijna 5 en nog heeft hij af en toe een dag nodig om even op te laden. Maar als ik naar de klasgenootjes van mijn zoontje kijkt, is het echt niet zo weinig voorkomend hoor, dat kinderen het niet gelijk 5 dagen trekken. Veel kindjes starten met de ochtenden en bouwen het rustig op.
Ik neem aan dat het over mij gaat... Ik riep niet dat er iets mis was, ik vroeg het mij gewoon af. Dat mag toch? Het blijkt alweer iets regionaal. In België gaan quasi alle kinderen vanaf 2,5 à 3 jaar voltijds naar school, inclusief overblijven. Dus voor mij klinkt dat heel bizar, dat zoveel Nederlandse kindjes op vier jaar nog dutjes doen. Maar kijk, blijkbaar dus wel. Wat een geluk voor Nederlandse mama's, zo'n flinke slapers