Waarom wanneer begonnen met zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Troetelbeertjes, 7 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hoi,

Ik ben benieuwd waarom jullie wanneer zijn begonnen met zindelijkheidstraining. Waaraan merkte je dat je kon beginnen of ben je gewoon begonnen omdat je het tijd vond daarvoor?

Ik merk hier met kinderen die toch tegen de twee jaar aanlopen dat ze nog steeds niks aangeven. Niet voor of na een plasje en alleen bij geïrriteerde billetjes geven ze soms een poepluier aan, maar ook pas na een tijdje en meer door te jengelen dan het echt aan te geven.

Mijn schoonouders zijn regelmatig aan het zeggen dat je gewoon moet beginnen met je kind bloot laten rondlopen, en als ze dan hun plas/poep laten lopen het onprettig vinden en dan snel zindelijk worden. Zo waren hun kinderen met 12 maanden zindelijk. Niet mijn ding, zeker niet met twee kinderen tegelijk ;) ;)

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.715
    2.517
    113
    Wij zijn er niet actief mee bezig geweest. We hadden een potje in de kamer staan en daar zette ze haar knuffels op of ze ging zelf zitten. Omdat het zomer was en ze haar broek nog niet zelf uit kon doen hebben we ze in haar blote billen laten lopen. Van de een op de andere dag kwam ze met een potje plas aan gewandeld. Ze was toen 2 jr 2 mnd. 'S nachts is ze nog niet zinlijk.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Toen Eva interesse begon te tonen zijn we er wat actiever mee aan de slag gegaan, maar we hebben het vooral van Eva laten afhangen. Dus we vroegen wel of ze op het potje of op de wc wilde plassen, maar wilde ze niet, nou dan niet. Dus niet luier uitgelaten ofzo, wel eens gevraagd of ze dat wilde, maar dat wilde ze niet. Eva plaste en poepte voor het eerst een week voor haar 2e verjaardag op het potje, vond ze gewoon leuk, maar na 2 weken was de interesse helemaal weg. Toen wilde ze vanaf 2,5 jaar ongeveer wel weer en 1 week voor haar 3e verjaardag ging de knop om, ze plaste op de wc en wilde (toen wij het vroegen) wel de luier uit laten en sindsdien was ze zindelijk. De eerste dagen moesten we haar er vaak aan herinneren en soms waren we te laat en had ze een ongelukje. Maar we hebben maar 1 week ongelukjes gehad en toen ging het helemaal goed, op de paar ongelukjes na die ze nu heel soms ook wel eens heeft doordat ze geen zin heeft om naar de wc te gaan, omdat ze zo lekker speelt, en zodra ze dan wel gaat is ze nét te laat ;)

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb met 2j2mnd gewoon de luier uit gelaten en een potje neer gezet. De dag ervoor had ik het al aangekondigt bij haar. Bij 2 eerdere pogingen begreep ze er niets van, ze had niet door dat de vloer door haar nat werd en dat zij daar de oorzaak van was. Met 2j2mnd viel dat kwartje en was het binnen 1 ochtend gepiept. Wel die ochtend 6 natte onderbroeken en ongeveer de hele huiskamer kunnen dweilen, maar vanaf toen nauwelijks ongelukjes.

Overigens gaf mijn dochter niets aan, ik was gewoon klaar met poepluiers verschonen en daarbij een boze peuter in een houdgreep houden omdat ze geen zin had om stil te liggen.

Verder is mijn ervaring dat het jonger veel makkelijker gaat dan als ze tegen de drie lopen omdat ze dan veel meer een mening hebben en veel eigenwijzer zijn. Mijn dochter was met 2j2mnd nog niet zo eigenwijs als bij 3 jaar.

5. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    bij onze meid lukte het voor dr 2 jaar al een paar keer. en we hadden de mazzel dat ze in het voorjaar 2 werd dus lekker zonder luier naar buiten zodat ik niet met de dweil achter dr aan moest. en ging gelijk goed ook snachts dus met 2,2 was ze zindelijk.

ons manneke is er nu geestelijk nog niet klaar voor, hij wil echt niet. maar wil nu zon cars potje bestellen miss dat ie dan wel wil. The First Years Y9402 - Disney Cars Töpfchen, mit Geräusch Das 3-in-1Toiletten-Trainersystem mit coolem Cars-Design fungiert als Töpfchen, Toilettenaufsatz und Bänkchen: Amazon.de: Baby deze.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier ook goede ervaring met vroege zindelijkheid. Ik deel de mening van Yolanthe wat betreft de eigenwijsheid. Hier waren er ook rond de 23 maanden signalen (naar beneden kijken onder de douche vlak voordat het plasje kwam, vertellen dat ze moesten poepen en het daarna gaan doen in de luier) en daarna gelijk opgebouwd. Mijn dochter gaf het trouwens zelf aan, dat is nogal een snelle tante en wil alles kunnen wat haar broer ook kan. Hier met twee zindelijk. Het voelt ook al heel lang geleden dat we overdag in de luiers zaten, terwijl het nog maar een half jaar geleden is ;)

7. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ons zoontje had met 2 jaar en 7 maanden 4 nachten achter elkaar een droge pamper. Dus dat weekend de pamper helemaal uit gelaten. Hij vroeg wel of hij wel op de wc (met verkleiner, potje vindt hij niks) kon plassen en ook echt wel kon poepen. Het ging echt heel goed! Een paar keer gehad dat hij een klein beetje in zijn onderbroek had geplast omdat hij te laat aangaf dat hij moest maar het ging en gaat echt super! Ook 's nachts niks meer om! Hij wil wel graag in (bijna) elke winkel naar de wc, omdat het zo interessant is! Maar wij zijn hier echt heel blij mee!

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nooit ongelukjes gehad sindsdien?

9. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    mijn dochtertje was 2,4 jaar oud dat ze zindelijk werd met drukken
    het begon zo elke keer als ze wou drukken in de luier verstopte ze de eigen achter de gordijn en toen weer achter de deur
    tot ik tegen haar zei van M. als je wilt of gaat drukken moet je naar de wc gaan en dan zitten
    dat deed ze oplaats maar wel in de luier
    toen heb ik haar luier uitgedaan en gezegt als je wilt of moet drukken ken je op de wc zitten zonder luier
    sinds dien wou ze altijd drukken zonder luier op de wc en als ze gedrukt had dan trok ze zelf de wc door en zei ze dag drol hwaaa

toen paar keren geprobeer met plassen maar dat lukte niet

me dochtertje is nu 2,9 jaar oud

tot nu 6 weken geleden kwam sinterklaas in het land op de tv
    toen vertelde ik haar van M als jij op de wc gaat plassen dan komt zwarte piet jou een kadootje geven in je schoen
    nou en sinds dien is ze helemaal overdags zindelijk

nu doet ze al 3 dagen snachts mij wakker maken 2x 1x om 2 uur snachts en dan weer om 5 uur smogens dat ze moet plassen terwijl ze snacht een luier om heeft
    dus voor snachts gaat het nu ook beginnen maar dat doet ze hellemaal zelf dat heb ik haar nog niet geleert want ja je ken niet alles in 1x leren en heben he

en waarom ik haar zindelijk wil heben komt omdat de luier nu wel erg strak gaat zitten (kruidvat nr 6 )
    en vaker moet verschonen nu ze veel meer drinkt dus meer plast in de luier

met drukken ja het is zo gelopen maar het hoefde niet
    maar vind het wel beter want het word wel steeds viezer hwaaaa volwassen drollen hwaaa

10. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Bij de oudste heb ik met 2 1/2 jaar de luier afgedaan, want haar billetjes waren weer zo rood. Potje neergezet en de eerste 2 plasjes gingen er netjes naast. Totdat ze doorhad, dat ze die in het potje moest doen. Na 3 dagen ging dat heel goed en geen ongelukjes.

De jongste is helemaal rap. Die riep met 21 maanden cee en erop gezet en er kwam een plasje. Sindsdien de luier uitgelaten en dat gaat best goed. WEleens een ongelukje, omdat ik niet snel genoeg reageer.

11. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik ga in januari beginnen. Mijn oudste geeft het al wel een poosje aan na en soms voor het poepen en hij wil heel graag op de wc. Maar we zijn net verhuisd, dus het leek me slim om nog even te wachten. Als alle feestdagen achter de rug zijn en we een beetje gesetteld zijn gaan we dus actief aan de slag.
    Ik zet hem soms wel op de wc of het potje, maar hij heeft er nog nooit wat op gedaan. De interesse is er in ieder geval, en hij is heel gevoelig voor het 'grote jongen' verhaal :)

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaan we in het nieuwe jaar er wat langzaam mee beginnen. Tot nu toe heeft ze een paar keer op het potje geplast.
    Ze geeft hier aan als ze moet poepen of net heeft gepoept en wil dan ook gelijk een schone luier.
    Zou fijn zijn als ze zindelijk is voor de 2e komt, maar als het niks wordt, stoppen we er gewoon weer mee.
    Hier zal ze in eerste instantie een paar keer per dag op het potje gaan.

13. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hmmm mijn zoontje zet steeds zijn potje op zijn hoofd en zegt dat hij een helm op heeft!!!
    Hij gaat er ook wel opzitten en de knuffels mogen er ook op, maar omdat het nu winter is ga ik hem niet in zijn bloten billen laten lopen. Van het voorjaar ga ik er echt mee aan de slag. Tot die tijd laat ik het potje gewoon staan en vraag elke dag of hij erop wil.

14. mama09

mama09 Fanatiek lid

21 jul 2009
    1.225
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben het potje ook al een tijdje staan, maar ze wil er nog niet zo vaak op. Ik wacht gewoon af en ga niet pushen. Misscien in het voorjaar inderdaad zonder luier laten rondlopen. Het komt vanzelf wel.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Met oudste zijn we pas echt begonnen toen hij 3 was. Daarvoor wel eens op de wc gezet (met wcverkleiner) maar daar gebeurde niks. Hij gaf eerder ook niets aan m.b.t. plassen of poepen. Ja, hij zei het als hij gepoept had.
    Pas toen hij echt doorkreeg dat hij plaste hebben we de luier uitgetrokken. Eerste weken minstens één ongelukje per dag, maar op een gegeven moment had hij het goed door. Sinds augustus (3 jaar 4 mnd) is hij dag en nacht zindelijk.

Dochter is een stuk sneller hiermee. Zij is 21 mnd en poept iedere avond op de wc. Ze komt naar me toe, zegt: Poepen! en dan wil ze op de wc. Bijna altijd volgt er dan ook poep.
    En heel soms doet ze dit ook met plassen; dan heeft ze nog een droge luier en doet een klein plasje op de wc.
    Het begin is er dus met haar. We doen het nu nog zo (luier om, en als zij zegt dat ze naar de wc wil zetten we haar erop). Als het echt goed gaat, of als ze 2 is, gaan we de luier uit laten. Op het kdv zit ze nu in een babygroep en daar hebben ze geen potje of wctje, dus daar krijgt ze sowieso een luier om. Dat lijkt me voor haar veel te verwarrend, dus houdt ze een luier tot ze naar de peuters gaat.

16. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Wij gaan het morgen maar weer s zonder luier proberen. Vind het nu met 3 jaar en 5 maanden wel eens tijd worden. Hopelijk lukt het dit keer wel. Vorige keer plaste ze bank en vloer onder en het deed dr niks.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier met 2 jaar en 4 maanden begonnen met het plaatsen van ene potje in de woonkamer. Uitgelegd waar het voor diende, knuffels erop gezet, plasgeluidje gemaakt etc. Voor het slapen gaan hem ero gezet en hem een verhaaltje voorgelezene n na een kwartier of wat deed hij (perongeluk?) een plas en heb ik hem beloond met ene sticker en applaus etc. Toen had hij wel door wat de bedoeling was. Hij had daarvoor nooit de behoefte aangegeven, maar ik was zwanger en het leek me handig om hem iig uit de luiers te hebben voor de baby kwam. Ook gingen we net de zomer in, dus ik dacht: proberen maar.
    Dat beloningsysteem met de stickers werkte als ene trein. Ieder plasje ging op het potje!! Langzaam aan het potje ook op het toilet neergezet en al snel plaste hij ook op de wc, zonder verkleiner, maar wel mbv opstapje.
    Luierbroekjes werkte hier niet, als hij iets zachts aan zn billen voelt laat ie het ook gewoon lopen!! Al met al was hij binnen 6 weken overdag zindelijk met heel af en toe een ongelukje. Toen hij 2,5 was werd zn zusje geboren en toen was het weer helemaal mis. We hebben het toen even helemaal gelaten voor wat het was en weer gewoon een luier om gedaan. 8 weken later weer opnieuw de schouders eronder en binnen 3 dagen snapte hij het en is hij weer zindelijk! Nu komt hij er snachts ook geregeld uit om te plassen dus ook dat komt!! Maar daar heb ik echt niks voor gedaan, hij draagt ook gewoon nog een luierbroekje snachts. Maar schijnbaar zit het nu echt in zn systeem.

18. lien123

lien123 Niet meer actief

Hier was mijn dochter voor haar 2e jaar zindelijk overdag. (23 maanden).
    Ze was met 2j2m ook 's nachts zindelijk.

Ik ben ook best vroeg begonnen. Met 16 maanden al een potje in de kamer gezet en af en toe op laten plassen. Maar met 22 maanden echt werk van gemaakt: luier helemaal af en stickers. Ook heb ik een tijd wasbare luiers gebruikt. Ik moet wel zeggen dat het een meisje is dat best vroeg is met een hoop dingen. Maar ik heb er veel over gelezen en je kan er veel eerder mee beginnen dan je denkt. Inmiddels weten we niet beter en kan ik me een leven met luiers niet meer voorstellen! Ik vind het heerlijk en zij ook! Ik ben heel erg trots op haar!

Dus het kan prima vroeg! :)

19. lien123

lien123 Niet meer actief

Druif: wat goed van je mannetje!! Ja hier kwam 's nachts ook gewoon vanzelf. Ik denk dat ze het op een gegeven moment zelf niet meer fijn vinden om in de luier te plassen. Handig!

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat leuk om jou weer terug te "zien"! Het gaat dus echt van een leien dakje bij jullie! Hier nu ook! Met het verschil dat hij het voor zn zusjes geboorte volgens mij vooral om de stickers en het belonen deed en nu doet ie het ook echt voor zichzelf, vindt het ook echt erg als hij een natte broek heeft. Maar het is al weken geleden dat hij een ongelukje had! Wat we nog wel geregeld hebben is dat er al een drupje in zn onderbroek zit en dan wil hij ook meteen een droge aan!
    Ik heb hem ook weleens gezegd dat ie rode bultjes krijgt van een luier :p En dat blijft op een een of andere manier heel goed hangen!! Dus hij wil m ook niet graag meer aan;) Idd, erg handig!
    Voor mezelf vind ik het zindelijk worden van hem nog wel spannend hoor, met name ergens heen gaan zonder luier. Op visite is geen probleem, uurtje supermarkt durf ik ook aan, maar echt uitgebreid winkelen als ik niet weet waar er wc's zijn...:):)

Deel Deze Pagina