hoi mama's, ik moet even van mij afschrijven.. Zo'n 2 mnd geleden is Senn ook flink ziek geweest 5 dagen griep..geen oorontsteking..gewoon uitzieken.We zijn die avond naar de HApost geweest...een tang van een mens die er duidelijk geen zin in had..en zei ook allemaal rare dingen waarvan ik dacht...vind je dit wel leuk werk om te doen?Dat was 'savonds rond 23.00u dat we daar waren..Nee hij moest maar gewoon uitzieken..Prima.. Nu is het zo dat Senn ruim 2 dagen ruim 39 graden koorts heeft.. Afgelopen 2 nachten niet heeft geslapen (en wij ook niet)huilen, schreeuwen tot aan het hysterische aan toe..troosten?wiegen,?het helpt allemaal niks..paracetamol gegeven 120 mg.ook dat hielp nauwelijks. Vanmorgen HApost gebeld.Ik zei nog zo tegen mn man als we die vrouw maar niet hebben.. komen we daar om 08.30u.."kindje Senn is aan de beurt"...en wie staat daar in de deuropening?Juist..:x Ik uitgelegd wat die had..ooo zei ze, hij ziet er nog zo vrolijk uit, oo en hij lacht ook zo leuk (ja Senn is een echte lachebek en lacht naar iedereen ziek of niet...)nou geluisterd naar de longetjes alles goed.. Ik zei ook tegen haar dat ik mn vermoedens had het de oren waren omdat hij niet wilde liggen, niet in bed in de box, op de grond in mijn armen...(afgelopen dec.oorontsteking gehad) Ja ze zijn wel een beetje rood, "allebei de oren doen mee"zei ze.. Nou puntje bij paaltje..nog geen ABkuur eerst neusdruppels Xylometazol meegekregen, en we mogen omdat hij bijna 10 kilo is overgaan op de 240mg zetpil én als het dan nog niet over is en koorst en alles as.maandag naar de eigen HA.. Ik was zooo verdrietig..natuurlijk snap ik dat het lichaampje eerst de boel zelf moet regelen zonder die AB kuur en bijwerkingen ervan..maar ik kom daar niet voor piet snot hij heeft gewoon echt pijn.En als er wat met hem is,huilt dan is er ook écht wat.....en ze is gewoon echt niet leuk die vrouw..ze zegt van die dingen dat je denkt...ja joh...:x...net of ze de wijsheid van mijn kind in pacht heeft..nou niet hoor... Maar mijn vraag is eigelijk..heeft iemand de ervaring, dus zónder AB kuur dat ze alleen rode oren hebben met zetpil en die neusspray dat het over is gegaan?Ik ben al helemaal op..als hij vannacht ook niet slaapt..wordt t nacht 3.. Hij eet en drinkt verder wel goed..volle plasluiers
Bij oorontsteking is het vrij standaard om neusspray te gebruiken. Dat zorgt voor het verlichten van de druk die je voelt op je oren. Ik zou niet te happig zijn op een AB kuur en het inderdaad eerst zo proberen...
Hier ga ik met een oorontsteking ook niet naar de HA. Hoofdeind van het bedje hoger doen en neusspray gebruiken. Na 1 of 2 dagen zijn ze door en komt er troep uit. Maar idd vooral de nachten zijn zwaar.
Ik heb nog nooit AB gedaan maar altijd met een neusspray. Sterker nog, ik haal altijd gewoon een zoutoplossing bij de apotheek en doe het daarmee. Ik wil AB bewaren voor als het echt nodig is.
Indd zoals er al gereageerd is, neusspray wordt vaak eerst geprobeerd om niet gelijk een AB kuur te geven. Ik heb hier standaard neusspray voor kleintjes in huis, mijn dochter is vaak verkouden en heeft al een aantal keer oorontsteking of geirriteerde oortjes gehad en tot nu toe nog maar 1 echt een AB gebruikt.
Oorontsteking lost zich meestal vanzelf op met neusspray en zetpil tegen de pijn. Het is dus volkomen volgens het boekje, wat deze arts heeft gedaan en beslist niet raar! Pas als de oorontsteking echt niet zelf weggaat, wordt er AB gegeven. Vervelend is het wel, weet er alles van met onze oudste, die minimaal eens per maand een oorontsteking had, maar elke keer al heel snel AB is ook echt niet wat je wilt... Goed sprayen, neuspompje halen om het snot daarna nog verder mee uit te zuigen, (bibi geloof ik), bedje ophogen. Heb je een draagdoek? Dan daarin. Verder heb ik vaak met Thirza op mijn buik geslapen 's nachts, tijdens oorontstekingen, met zelf een stapel kussens in m'n rug, dus half zittend. Dat was dan vaak de enige manier om te slapen. Qua pijnstilling zou je ook nog kinder-nurofen kunnen halen evt, maar dat is wel vrij belastend voor de maag, dus als ie op dat gebied gevoelig is, kun je dat beter niet doen. Maar dat kan soms beter helpen dan een zetpil.
Rode oortjes zijn trouwens nog geen oorontsteking. Daar kan het wel op uitlopen, maar met goed sprayen kun je dat ook vaak voorkomen.
Nee, altijd AB gehad hier voor die verschrikkelijke ooronstekingen. Maar hier kwam de troep er niet uit. Dus uiteindelijk heeft Sven met 20 mnd buisjes gekregen. Daarna nooit meer problemen gehad. Door de problemen met zn oren liep hij waarschijnlijk ook niet. Drie weken nadat hij zijn buisjes had gekregen liep hij namelijk en ook gelijk goed.
Moet er ook nog wel bij zeggen: Hier was ook altijd een reutel op de longen te horen, keelontsteking erbij en koorts die naar de 41 graden ging. Ze hebben 'm zelf wel is in het zkh gehouden.
Ik sluit mij aan bij de overige reacties. Vind dat de HA prima gehandeld heeft. Idd gewoon neussprayen en goed PCM geven. Oorontsteking is bijna altijd viraal, dus dan helpt AB helemaal niet. Alleen als het niet overgaat en een bacterie bij komt geven ze AB. Maar ik kan mij voorstellen dat het rotdagen zijn bij jullie thuis. Oorpijn is echt ongelooflijke rotpijn... Hoop dat je zoon snel opknapt!
Bedankt voor alle reacties! En fijn om te lezen dat het inderdaad zonder AB dus ook over kon/kan gaan en dan inderdaad met combi neusspray en paracetamol.. ..Dat wist ik dus niet.. Hij is nu wel beter te spreken, vrolijker, met de 240mg zetpil dan wat hij gisteren had de 120 mg. Ik geef hem vanavond voor hij naar bed gaat paracetamol en zn neusspray. Bedankt!
Van de paracetamol gaat het niet over, maar dan hebben ze minder last van de pijn. De neusspray helpt om de buis van eustachius open te houden, zodat alle snot via de neus weg kan, en zich niet op gaat hopen achter het trommelvlies, waar het dan een bacteriele oorontsteking gaat veroorzaken, (de buis van eustachius loopt van de neus naar de oren). Verkoudheid is altijd viraal, daar helpt AB niet tegen, maar als de verkoudheid uitloopt in een oorontsteking vanwege het ophopen van snot achter de trommelvliezen, en dat gaat dus niet vanzelf meer over, dan heb je daar AB voor.
Geef vooral ook regelmatig een zetpil, zodat er zich een spiegel opbouwt in het bloed. Lees even in de bijsluiter hoeveel je mag geven en hoe vaak en doe dat zeker de eerste 1 a 2 dagen. Daarna kan je eens gaan kijken of je minder kan geven.
Het voelt misschien rot dat je wordt "weggestuurd", maar de longen zijn gecheckt en die zijn schoon. Zolang je kindje verder goed eet en drinkt en de oortjes enkel wat rood zijn, is een AB kuur vaak niet nodig. Ik zou een PCM spiegel opbouwen, dus 3 keer daags een zetpil geven, dat helpt meestal beter dan 1 keer een zetpil. Zou de koorts niet ook kunnen komen van doorkomende tandjes? Vind het niet vreemd dat je het moet afwachten tot maandag en als de koorts dan niet weg is, naar je eigen huisarts. Idd AB werkt alleen bij een bacterie, niet bij een virus. Wel kut ivm de slechte nachten sterkte vannacht!
Hier al een jaar aan het modderen met oortjes en inderdaad al bijna een jaar neusspray om de buis van eustachius open te houden. Dit advies zowel door de HA, KA en KNO. Laatste vertelden dat hij, met echt heel veel pijn en slaapproblemen, hij voor een paar dagen extra paracetamol mag hebben als normaal op de doosjes geschreven staat.
ik zou zodra je kleintje verkouden word beginnen met neusspray baby en kind en de kinderarts van mijn dochtertje heeft gezegd dat je het zo vaak kunt gebruiken als je wilt het kan geen kwaad. Onze kleine heeft 2 keer vlak achter elkaar oorontsteking gehad en behoorlijk heftig ook 2e keer een AB en toen kreeg ik ook te horen zoveel mogelijk sprayen en idd wij hebben ook zo'n pompje om de troep uit haar neus te halen en sindsdien heeft ze het niet meer gehad we zijn het nu elke keer voor
Vannacht gelukkig een betere nacht gehad! Straks rond 10u weer een parcetamol geven... Senn is er ook idd verkouden bij.. Bedankt sowieso voor de tips en adviezen.. Fijn dit forum Dank!