hoe oud alleen laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fietwordtmama, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoe oud was je kind toen je hem voor het eerst een keer alleen in huis hebt gelaten om even een boodschap te doen?

Ik vanmorgen voor het eerst. We (oudste en ik) hadden net de baby naar kdv gebracht. Hij heeft meivakantie en we zouden samen iets leuks gaan doen. Eenmaal thuis zag ik dat medicijn was vergeten. Dus die moest ik snel nog effect brengen met de fiets. Grote broer was net gaan spelen en wilde niet mee.

De wildste rampen scenario's gingen door mijn hoofd tijdens dat ritje. Toen ik na 15 min weer thuis kwam bleek hij toch nog in leven:p en Lekker aan het spelen.

Hoe oud was jouw kind en hoe lang bleef je weg?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    En hoe oud is je oudste dan? ;)

Het moment is hier nog niet gekomen (oudste wordt volgende week 5).

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Met net 6 jaar. Ik moest een boodschap doen, maar hij was geoppereerd aan een moedervlek. Daardoor niet erg mobiel (alsin, kon amper lopen door de plek van de wond). Ik ben even snel op en neer gefietst. Hij belde halverwege even om te vragen of hij de Wii aan mocht zetten. Lekker braaf dus.

Daarvoor alleen voor korte dingen als de brievenbus of even naar de buren. Maar niet voor langer dan 10 minuten. Nu 20 minuten denk ik.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hoe oud is je oudste, dat zet het verhaal wat meer in perspectief ;)

Hier is het nog (lang) niet aan de orde...alhoewel ik de oudste (4 jaar) wel vertrouw vind ik ze gewoon nog veel te klein, ze weet ook niet hoe ze moet bellen etc. Ik laat ze wel gewoon beneden spelen als ik op zolder ben maar dan hoor ik natuurlijk of er wat gebeurt. Echt alleen laten, nee, dat duurt nog wel een paar jaar.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik geloof dat mijn oudste een jaar of 8 was ongeveer, precies weet ik het niet, dat is al 10 jaar terug. Vind het daaronder echt nog onverantwoord, stel dat er brand uitbreekt of iets dergelijks, weet een 5/6 jarige echt nog niet hoe te handelen, hoe hulp te vragen etc....

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit heb ik ook met mijn dochter van 4. Het is echt wel een bijdehandje hoor en je kunt best met haar een afspraak maken, waar ze zich keurig aan houdt. Maar ze is nog wel veel te klein om in het geval dat er wat gebeurd de dingen in het juiste perspectief te plaatsen.

7. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    4 jaar en dat gaat hem prima af.. Of hij is buiten aan het spelen en ik ga even naar de supermarkt. Spreek dan wel met een moeder af dat die dan hem in de gaten houd en als er wat is dat hij daar dan naar toe kan.

8. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    :$

Hier zal dat niet gebeuren voordat de oudste minstens een jaar of 10 is. Eerder zijn ze totaal niet in staat een situatie ook maar enigszins in te schatten en adequaat te reageren.

Onze oudste mag wel "alleen" in de tuin spelen, maar dan ben ik dus gewoon thuis en houd ik hem uit het huis in het oog. Dat mag ook enkel als ik de deuren open kan houden en hem kan horen. En wij hebben een erg brave bijna vierjarige die eigenlijk nooit kattenkwaad uithaalt en een compleet omheinde kidsproof tuin.

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik ben ook wel benieuwd naar zijn leeftijd.

Mijn zoon is 4, maar die laat ik echt niet alleen thuis. Niet omdat ik denk dat hij de boel afbreekt, maar omdat hij idd niet adequaat zou kunnen handelen als er iets gebeurd.

10. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik ben maar 2 a 3 minuten weg hoor en vaak zitten ze dan een filmpje te kijken. De deuren zijn op slot en staat geen gas aan etc etc.. Hij is heel slim.. waarom niet

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier is dat voorlopig nog niet aan de orde. Mijn oudste wordt bijna 6. Ik vertrouw hem wel, maar hij kan inderdaad nog niet adequaat handelen als er iets onverwachts gebeurd (en ik kan nooit alle mogelijke scenario's met hem doornemen).
    Mijn oudste mag overigens ook nog niet alleen buiten spelen. Hij vraagt daar verder ook niet om, hij heeft gelukkig de behoefte nog niet om ergens te zijn zonder mij (hij speelt bijvoorbeeld ook nooit boven als ik beneden ben, of andersom).

12. Amethist

Amethist Niet meer actief

De tuinsituatie die je beschrijft vind ik persoonlijk ook wel een beetje ver gaan
    Mijn kinderen zijn 4 en 3 en die blijven ook gewoon in de tuin als ik even naar boven ga om iets te doen. Ze kunnen niet uit de tuin en verder zou ik niet weten wat er voor vreselijks kan gebeuren als ik ze even niet zie.

Overigens zou ik mijn kinderen nu echt nog niet alleen thuis laten. Sowieso zal dat met mijn dochter nog wel heel lang duren (lichte verstandelijke beperking), maar ook mijn zoontje zou ik over een jaar echt nog niet alleen thuis laten. Vanaf een jaar of 7/8 denk ik dat je best even snel op en neer naar de winkel kan om een boodschap te halen, maar het is natuurlijk ook wel afhankelijk van het kind.

13. Fietwordtmama

Hihi. Ja wel handig om erbij te zetten. In feb 5 geworden.

14. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maar kan je ze dan nog horen/ af en toe een blik op werpen? En wat is "even"? Die van mij zijn inderdaad echt altijd onder toezicht van minstens een zintuig (het gebeurt dus wel dat ik hem niet kan zien als ik bijvoorbeeld even achter de computer zit, of de jongste aan het voeden ben, maar dan hoor ik hem dus nog). ;) En ik kan van alles bedenken wat er zou kunnen gebeuren, maar dat heeft voornamelijk te maken met een overdosis fantasie. :D

15. Fietwordtmama

Als ik niet acuut weg moest had ik wel effect de tijd genomen om hem op de fiets e krijgen.
    Ik doe ook wel vaker even een wasje boven. En hij mag van mij ook in zijn eigen kamer spelen als hij dat wil. Verschil is dat hij naar mij kan komen als er wat is. Doet hij ook. Komt helemaal naar de zolder om te vragen of hij de tablet mag hebben, die hij makkelijk zelf kan pakken bijvoorbeeld. Braaf manneke dus. Dat maakt het wel makkelijker.

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ja, ik kan ze wel horen. Dat vind ik een must. Maar nee, ik kan ze dan niet altijd zien. Ik ga bijvoorbeeld even de was opruimen boven, of de badkamer fatsoeneren. Ik begreep uit je bericht dat je ze ook altijd wil zien, maar dat is dus niet zo.

En ja, ze kunnen zich bijvoorbeeld een gat in hun hoofd vallen, maar dat kan ook gebeuren als je ze wel ziet, maar er niet naast zit.

17. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Mijn oudste is bijna elf en is pas sinds een half jaar af en toe even alleen.

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste denk ik vanaf een jaar of 8. Zoals het er nu naar uitziet trouwens, het is echt een brave Hendrik.

19. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik typ inderdaad altijd erg duidelijk. :D Maar ik wil ze dus inderdaad enkel altijd kunnen horen. Af en toe een aantal minuten niet zien gebeurt hier binnen ook als zij in de kamer zijn en ik in de keuken bijvoorbeeld.

En dat klopt, zoiets gebeurt zelfs vast op het moment dat je er vlak naast staat. Zo is de oudste ook nog maar een keer van de glijbaan gevallen. Toen ik er dus vlak naast stond. ;)

20. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ze was 4 toen ik ff snel naar de ah ging voor een boodschap. Zit op de hoek en ven er met 20 sec. Nu sinds kort ook een chihuahua erbij van 4 maanden en die loopt tussen 10 en 11 de laatste ronde. Dan gaan we alleeb ff om de hoek op het uitlaatveldje en meteen weer naar binnen.
    Overdag loopt ze al genoeg

Deel Deze Pagina