Baby-borrel: waarom (vaak) negatieve associatie?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Roxyroxx, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#21 Cygnet2, 12 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2013
    Ik ben bij veel kraamborrels geweest en soms waren deze leuk maar meestal komt het mij toch over als een makkelijke / luie manier om veel kadoos binnen te halen. Je spreekt niemand, ziet de baby 3 minuten... nee, mijn ding is het niet (en dan heb ik best een paar borrels mee gemaakt die wel ok waren)

Ik vind het ook gezellig om regelmatig bezoek te krijgen en de meeste mensen houden zich netjes aan een kort bezoek en anders ben ik mondig genoeg om ze de deur uit te bonjouren of nee te zeggen.

Ieder z'n ding. Als gast vind ik babyborrels eigenlijk niet leuk.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is er nog verschil tussen een babyborrel en een kraamfeest?

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ehm invulling van mijn baby-borrel wordt een gezellige middag met vrienden, familie en buren. Hapjes, drankjes, geboortetaart.

Weet niet precies wat een kraamfeest ingoudt?!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Familie en vrienden laten we gewoon op kraamvisite komen. En tja, daar zit ook wel (schoon-)familie (lees ooms en tantes) bij waar ik eigenlijk niet veel mee heb. Ach, zij komen met goede bedoelingen en het is heus niet zo dat ik ervoor af moet zien ofzo.

Voor collega's houden we wel kraamborrels, gewoon thuis. Eén keer voor zijn collega's en één keer voor de mijne. Dan hebben we in twee middagen iedrpereen gehad. Anders krijgen we minstens 10x een groepjes collega's op visite. Voordat iedereen dan geweest is, ben je weken verder. Tegen die tijd ben ik heus al met de baby op school geweest om te showen. Dan vind ik kraamvisite ook een beetje mosterd na de maaltijd.

5. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    denk dat babyborrel en kraamfeest hetzelfde zijn...

wij geven volgende week zaterdag een kraamfeest, 'sochtends voor collega's (stuk of 50) en in de middag voor verre familie... beide 2 uurtjes. Ons meisje mooi in de draagdoek zodat iedereen haar kan zien.. maar ze is nogal gevoelig voor prikkels dus blijft alleen bij mij of bij mijn man... moet er niet aan denken dat we nu elke avond visite zouden hebben en elke nacht drama omdat ze teveel gehad heeft.. nu doseren we het wat, is ze dicht bij mij en heeft ze er 1 nacht last van...
    Ik heb er super veel zin in en iedereen die dan komt ook... ben benieuwd...

Gewoon doen wat je zelf wil... het komt steeds meer in trek...

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Datdikgedrukt stuk snap ik trouwens niet helemaal. Of helemaal niet.

Maar ik ben niet zo'n "voor wat, hoort wat" persoon. Ik geef een cadeau voor een verjaardag / huwelijk / geboorte en daar hoeft voor mij niks tegenver te staan. Ik wist ook niet dat mensen kraambezoek en een kraamcadeau zo zien, als een soort betaling om de baby te kunnen zien ofzo?

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk er ook over na bij de 2e straks. Ik vond het zeer vermoeiend al dat bezoek iedere keer. En ik had er erg moeite mee de baby uit handen te geven. Iedereen zal snappen dat we bij zo'n kraamfeest de baby niet van hand tot hand zullen laten gaan. Eén keer even druk maken met lekkere hapjes e.d., 1x de rommel achteraf en daar mag het van mij bij blijven. Wij willen gewoon lekker gaan genieten als gezinnetje!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is eerder andersom. Ik ben op teveel borrels/feesten geweest waarbij het kado gretig afgenomen werd en dat was het dan wel. En dan het zicht op een enorme stapel kadoos... niet mijn ding.
    Ik vind het leuker om met de nieuwbakken ouders te kunnen kletsen en de baby echt te bewonderen. Champagne, prosecco, hapjes, bla bla bla... daar heb kkk niet veel mee... maar dat zal vast van het feestje afhangen.

9. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Wat grappig. Ik ben een belg en hier wordt er een negatieve associatie gemaakt bij het niet geven van een babyborrel. Hier denkt men meteen dat je wel cadeaus in ontvangst wil nemen maar er niets voor wil doen. Want ja een babyborrel bij ons kost heel wat geld, en mensen thuis vragen niet.

Wij hebben een bescheiden borrel gehouden, kwam op een € 1.500,00 dus dat was voor mij duur zat en we hebben het volledig terugverdient in bijdragen en cadeaus. Ik weet dat onze cultuur daarin anders is dan die van jullie want op zo'n babyborrel wordt er € 25,00 per persoon gegeven ongeveer en bijvoorbeeld op een huwelijk, als je bent uitgenodigd op het avondfeest, is het gebruikelijk dat je € 50,00 per persoon geeft.

Tja, dat zijn gewoon verschillen denk ik, en ik weet het want mijn familie komt uit Nederland maar ik ben geboren en getogen in België, dus ik zit écht tussen 2 kampen.

Wat ik heb geleerd: trek het je niet aan en doe waar je je goed bij voelt.

Kun je nagaan wat ik voelde toen we op ons huwelijk € 10,00 pp kregen van mijn familie terwijl mijn vrienden met enveloppen van € 50,00 pp kwamen. Tja, that's life en je doet het voor het plezier en het samenzijn, niet voor de centen.

Omg, nu ben ik helemaal afgedwaald. Sorry :)

10. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben bij onze tweede dochter ook een babyborrel gegeven.
    Vond het ideaal! Onze dochter heeft na haar geboorte een poosje in het ziekenhuis gelegen, dus toen zij 10 weken was, was het feestje.

Wij wonen boven onze eigen winkel, dus die hebben we omgetoverd tot een gave roze ruimte met veel hapjes en drankjes!
    Voor alle kids een ruimte gemaakt veel leuke dingen, ballenbak, suikerspin machine, bleek knutselspullen en een springkussen.

Onze kleine meid lag heerlijk te slapen in de kinderwagen. Wij hadden mensen lopen wie de gasten drinken gaven en langskwamen met warme hapjes. Had daar dus zelf geen omkijken naar.

Ook heeft ze de gasten op een bepaald moment gewezen op de tijd ( was bij ons tot 18.00 en rond 18.30 hebben we gezegd dat we de deuren zouden sluiten :)

Heb voldoende tijd gehad voor iedereen, kon met iedereen praten!

Bij de eerste al het 'losse' kraambezoek vond ik veel vermoeiender, zeker omdat ze na een half jaar nog kwamen...

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Doe mij maar 'los bezoek'. Ik houd niet van feestjes en veel mensen om me heen. Zelfde heb ik met verjaardagen. De hele dag druk, en niemand die je echt gesproken hebt.

Ik ben 1 keer bij een babyborrel geweest. Van een collega. Vond het vreselijk. De baby nauwelijks gezien. De moeder 2 minuten gesproken. De rest van de tijd met de rest van de collega's staan kletsen, want verder kende ik niemand.

En bovendien denk ik dat meer dan de helft van de mensen die ik op zo'n borrel zou uitnodigen naderhand (of vooraf) toch nog op kraamvisite komen.

En wat die visite zelf betreft. Daar ben ik heel simpel in. Tijdens mijn verlof vind ik heet wel fijn als er regelmatig iemand langskomt. Gezellig uurtje kletsen, en als ze te lang blijven dan gewoon assertief zijn en zeggen dat je moet rusten / baby verzorgen of voeden. Laat mensen bellen voor een afspraak, en maak niet teveel afspraken achter elkaar. max 1 per dag met min 1 rustdag bijvoorbeeld.

Bovendien kun je met losse visites veel beter in de hand houden wie je baby wel/niet mag vasthouden / flesje geven. Op een borrel zou dat voor mij helemaal niemand mogen zijn. Ook vind ik een borrel te druk voor de baby. Die laten we lekker in zijn eigen omgeving. Is ie wakker dan heeft het bezoek geluk. Slaapt ie, dan hebben ze pech, want hij ligt fijn in zijn eigen wiegje.

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    #32 Mary1981, 18 sep 2013
    Laatst bewerkt: 18 sep 2013
    Wij hadden zo'n 100 mensen aan kraambezoek bij de oudste, verspreid over zo'n 30-40 bezoeken. Dat vond ik vreselijk. Vooral als mensen lang bleven hangen, als er mensen kwamen (en daar hadden we er behoorlijk veel van (bijv vrienden van onze ouders) waarbij het lastig was het gesprek gaande te houden, veel verplichte familiebezoeken... Erg erg erg lief dat al die mensen kwamen. Maar telkens weer iets bij de koffie halen, opgewekt en in nette kleding op de bank, het huis opgeruimd, het gestoei met je ritme (bijv kindje eerder in bad doen ivm kraambezoek en dan in de knoei komen met slaapjes of eten koken...). Echt slopend. Al die bezoeken gingen uiteindelijk een half jaar door.

Bij de tweede wilde ik het perse anders. Daarom een kraamfeest (buiten de deur) geregeld. Weer kwamen 100 mensen, ze feliciteerden ons (kindje lag in kinderwagen bij ons), kregen koffie met taart (met naam baby erop), drankjes en hapjes. Verder een springkussen geregeld voor de kids en wat speelgoed neergelegd (waren zo'n 20 kids). Het feest duurde ongeveer 2,5 uur.

Het kost wat (maar reken maar eens uit wat je kwijt bent als je iedere keer weer boodschappen moet doen), maar ik zou het zo weer doen. Vooral voor buurt, collega's, vrienden van onze ouders, familieleden etc was het erg leuk om samen te zijn, elkaar ook weer eens te zien en eigenlijk nog leuker dan individueel bij ons in de woonkamer zitten. Wij hebben iedereen gesproken die dag. En de zorg van ons kindje (flesje, luier) uitbesteedt aan de trotse oma's.

We krijgen er nu nog steeds hele positieve reacties op. Naar aanleiding hiervan heeft nog een aantal bekenden een kraamfeest gegeven. Omdat ze het leuk ėn handig vonden.

Bovendien, mensen die heel dichtbij staan komen toch wek bij jou thuis. En dat vond ik veel fijner. Kunnen ze ook lekker tutten met de baby (eigenlijk wil je natuurlijk het liefst dat alleen naasten dat doen).

Oja, ik had het kraamfeest 2 weken na mijn bevalling gepland en de uitnodiging direct laten meedrukken op het kaartje (met begin en eindtijd). Door de tekst werd duidelijk dat het echt de bedoeling was om op het kraamfeest te komen als ze op kraambezoek wilde komen. Weet nu niet meer precies de tekst maar weet dat ik er een poosje over heb nagedacht :) . Heeft iig bijgedragen aan een stressloze kraamtijd.

Een kraamfeest of babyborrel vind ik eigenlijk vergelijkbaar met een bruiloft. Daar spreek je de bruidegom en bruid ook niet zo veel/lang. Dat komt (als je dichtbij hen staat) op een ander moment wel weer.

Ik zou voor stemmen :) .

13. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Gezellig toch, een babyborrel :)

14. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Precies! Ik houd zelf wel van een feestje, dus ik zie het wel zitten... Tja mbt baby zien, de mensen die komen zie ik toch vaker? Baby-borrel is toch niet de enige gelegenheid dat de mensen je kind zien?!

15. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Helemaal mee eens!

Deel Deze Pagina