Thuisbevallingen, verloskundigen en de portemonnee

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Troetelbeertjes, 15 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    #1 Troetelbeertjes, 15 dec 2010
    Laatst bewerkt: 15 dec 2010
    Thuisbevallingen: het gaat verloskundigen vooral om de eigen portemonnee

De Volkskrant bericht vandaag over de plannen van minister Schipper van Volksgezondheid om de hoge babysterfte in Nederland tegen te gaan. Met Frankrijk en Ierland is Nederland trieste koploper als het om sterftecijfers bij de bevalling gaat, met zo'n 1700 baby's die jaarlijks een bevalling niet overleven. "Ziekenhuizen krijgen een half jaar de tijd om zelf te bepalen hoe ze zeven dagen per week, 24 uur per dag, bevallingszorg organiseren. Waar dit niet geregeld kan worden, kunnen vrouwen ook niet thuis bevallen." zo schrijft de krant.

Verderop in het artikel vermeldt de Volkskrant bijna terloops wat wel eens de belangrijkste reden zou kunnen zijn waarom verloskundigen de laatste weken zo te hoop lopen tegen de plannen om vrouwen in ieder geval hun eerste kind in het ziekenhuis te laten krijgen: "Zelf vindt Schippers het cruciaal dat er snel één tarief komt voor verloskundige zorg. Nu krijgen verloskundigen nog betaald als zij een bevalling volledig begeleiden. Als een thuisbevalling wordt afgebroken en in het ziekenhuis wordt voorgezet, kost dat de verloskundigen inkomen."

En dat zou verklaren waarom verloskundigen er niet happig op zijn zwangeren door te verwijzen naar het ziekenhuis. Het zou verklaren waarom wanhopige ouders bij zoveel centimeter ontsluiting alsnog de discussie met de verloskundige moeten aangaan die ziekenhuisopname niet nodig vindt waarna een dollemansrit naar het ziekenhuis alsnog nodig blijkt (en je mag hopen dat je kind het overleeft).

Het zou verklaren waarom verloskundigen bij de eerste intake aanstaande ouders inprenten dat thuis bevallen veilig en zo veel fijner is. Het zou de beroepsgroep sieren als ze eerlijke voorlichting zouden geven over de voor- en nadelen van beide mogelijkheden zodat ouders zelf een weloverwogen keuze kunnen maken. Minister Schippers zou zelfs als maatregel in kunnen voeren dat aanstaande ouders standaard een kennismakingsbezoek aan de verloskundige afdeling van het ziekenhuis brengen, zodat ze met eigen ogen de plek kunnen zien waarvan de verloskundige beweert dat het er kil, onderbezet en niet veilig is.

Een vrouw die voor het eerst een kind moet krijgen is op haar kwetsbaarst en daarmee zeer beïnvloedbaar. Fanatieke voorstanders van thuisbevallingen, met opper-vroedvrouw
    Beatrijs Smulders voorop, wordt vaak verweten op een roze wolk zitten. Het lijkt er echter veel meer op dat hun krachtige lobby vooral te maken heeft met de zorg voor hun eigen portemonnee.

Bron:
    Thuisbevallingen: het gaat verloskundigen vooral om de eigen portemonnee - Welingelichte Kringen

Ik las dit bericht op welingelichte kringen. Hoewel de berichten daar niet altijd even genuanceerd zijn, vond ik het een interessante stelling. Ik had me nooit gerealiseerd dat er ook een financiële drijfveer kon zijn voor vk's als ze een voorkeur hebben voor thuisbevallingen.
    Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad met een tweelingzwangerschap, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen/bevindingen!

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Dit is al jaren bekend en ook precies waar ik op doel in het topic over de hoge babysterfte.

3. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Gek genoeg vindt mijn vk dat het mijn eigen keus is, en dat ik naar het ziekenhuis moet gaan als ik me daar beter bij voel. (onze situatie: verbouwing, tijdelijk gehorig flatje, moet nog verhuizen, midden in het stof etc.)

Juist bij de rondleiding in het ziekenhuis waren ze er zo fel op dat je thuis moest bevallen omdat zij het al druk genoeg hadden met alle medische bevallingen, dat ze geen tijd hadden voor de poliklinische bevallingen. Tenminste, zo kwam het op mij over.

4. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik geloof niet dat verloskundigen vrouwen tegen beter weten in thuis laten bevallen. Ze hebben ervoor geleerd risicogevallen te herkennen en ik geloof niet dat er veel verloskundigen zullen zijn die zulke grote risico's willen lopen, het lijkt me toch een beroep die je uit liefde voor moeder en kind uitoefent en waarbij je niet puur naar je inkomsten kijkt.

Natuurlijk zal dit wel eens voorkomen en natuurlijk worden en fouten in het doorverwijzen gemaakt, maar ik geloof nooit dat verloskundigen dit doelbewust doen... Alsof het hun niets doet als het kindje komt te overlijden!

5. vive2

vive2 Fanatiek lid

Goed om te lezen, dit artikel. Het zou goed zijn als het hele taboe op ziekenhuisbevallingen (het is nog altijd heel stoer om thuis, zonder teveel poespas en al hélemaal zonder pijnstilling te bevallen) wat op te heffen en vrouwen zelf de keuze te geven om thuis of in een ziekenhuis te bevallen. Daarnaast is bij thuis bevallen ook nog eens het punt dat je wel je man, oma, wiedanook naast je bed hebt staan, maar de verloskundige pas op het allerlaatste eindje aan komt waaien en de mouwen opstroopt. Niet goed. Bij gebrek aan deskundigheid tijdens de ontsluiting en behoefte aan een halfuur autorijden om verlost te worden in een ZH, ga ik zeer waarschijnlijk voor een ziekenhuisbevalling.

6. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Ik heb ene hele prettige vk. Als ik aangeef dat ik liever in het ziekenhuis wil bevallen gaat zij de bevalling in het ziekenhuis doen. Daarna gaat ze mee naar mijn huis indien er geen andere bevalling is. Anders gaat de kraamzorg mee. Vind dat heel prettig geregeld.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik zou het best als waarheid kunnen aannemen.

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Het heeft finacieel te maken met de declaraties die ze kunnen doen.
    Ieder deel van de zwangerschap,controles, weeen, bevalling, nazorg etc die wordt allemaal in stukjes gedeclareerd en scheelt hun honderden euros in de portemonnee. Voor sommigen dan ook een reden om net dat stapje verder te gaan om wel dat deel ook te kunnen declareren en niet dat deel mis te lopen omdat de patient alsnog naar een zhuis moet.

9. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Tja, maar goed een volledige begeleiding is toch ook een begeleiding door je verloskundige in het ziekenhuis? Tenminste, dat heb ik altijd aangenomen.

Ik persoonlijk vind het belachelijk dat wanneer je in het ziekenhuis wil bevallen daar kosten aan verbonden zit en thuis (natuurlijk) geen. En ik denk ook dat dit voor veel aanstaande ouders een overweging is om thuis te bevallen ipv het ziekenhuis. Want bij een medische indicatie krijg je wel alles vergoed, dus als het thuis niet lukt word het medisch en hoef je niks te betalen...

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ja dat is zo verschrikkelijk krom.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik kan wel wat met die stelling ...

Persoonlijk vind ik het ook best vreemd dat in zo'n modern en welvarend land, er relatief zoveel babysterfte is. Schokkend eigenlijk wel. Natuurlijk kan een thuisbevalling goed gaan, het kan fijn zijn zelfs, maar mocht er wat fout gaan dan moet ik er toch niet aan denken dat ik met gillende sirene's afgevoerd moet worden of erger, mijn kind. Ik zou het mezelf niet vergeven omdat ik het belangrijker vond om als rechtgeaarde nederlandse calvinist zo nodig de pijn-is-fijn mentaliteit moest ervaren ... nee hoor, ik beval in het ziekenhuis, end of discussion ...

Maar goed, iedereen heeft daar een eigen gevoel over ...

12. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.

Is ook belachelijk, daarom zou NL naar mijn idee ook moeten afstappen van thuisbevallingen.

Ik denk dat wanneer dr geen medische indicatie is en de vk de zhuis bevalling doet dat er dan een soort van kosten van huur ruimte en gebruik materialen etc in rekening gebracht wordt.

Als heel nl op dit moment met de vk naar het zhuis komt voor de bevallingen dan hebben de ziekenhuizen een tekort aan verloskamers, kan me dan ook wel voorstellen dat zhuizen hier niet om staan te springen..... en de vrouwen die perse in een zhuis moeten bevallen ook niet..... zie me al wachten op de gang tot de kamer weer vrij is ;)

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    helemaal mee eens ...

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ja maar in verhouding is Nederland vergeleken met het buitenland een piepklein landje met veel minder inwoners. Hoe doen ze dit dan in het buitenland met meer vrouwen die op knappen staan en waar thuisbevallingen eerder zeldzaam dan gebruikelijk is?
    Ik vraag me dat echt serieus af!!

15. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Goeie vraag. Het enige wat ik me daar bij voor kan stellen is of meer verloskamers..... lijkt me sterk.... meerdere vrouwen tegelijk op 1 kamer aan het bevallen....lijkt me niks maar gebeurt wel ..... en dan heb je nog de landen waar de hygiene ver te zoeken is en bevallen lopende band werk is met een man of 10 op een zaal.

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Whahahahaha, plop plop plop, 3 babys eruit ;)

Nee ik weet wel dat er vroeger (en misschien wel nog steeds) verloscentra's waren waar vrouwen heen gingen om te bevallen. Zo ook mijn moeder, maar zij moest ook nog per ambulance naar het ziekenhuis (een paar km) verderop.
    Dus misschien moeten ze dan verloscentra's bouwen in de buurt van het ziekenhuis?!

En ja de kosten die daar gemaakt worden (en in het ziekenhuis) moeten maar inbegrepen zitten bij de hoge premies die we betalen aan het ziekenfonds!

17. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Haha idd zoiets :D

Dr zullen altijd vrouwen blijven die met spoed naar een zhuis moeten omdat de bevalling veel te vroeg, verkeerd begint ofzo.

Een aantal jaren geleden waren ze bezig met kraamhotels, daar kon je dan heen om te bevallen met je vk en de kosten kon je volgens mij deels declareren ( of was dat alleen met een natura verzekering???), weet alleen niet of dat ooit echt van de grond is gekomen.

Ik hoor dr in mijn omgeving in ieder geval nooit iets over.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Jazeker wel, mijn zusje is in een kraamhotel bevallen ... die was er lyrisch over. Ik vind dat die er echt te weinig zijn in het land. Helaas woon ik niet in de buurt van een kraamhotel anders had ik het wel geweten. Daar moeten ze nou eens werk van maken ...

19. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    oke, tnx voor de aanvulling :)

20. adi

adi Niet meer actief

Zal wel meevallen hoor, aangezien in de meeste westerse landen vrouwen doorgaans in zkh bevallen. En er zijn veel landen een stuk moderner dan Nederland.
    In Duitsland bijv. bevallen vrouwen echt niet bij elkaar in de kamer.

Ik ben een paar jaar terug op visite geweest bij een zoontje van vrienden die in het zkh in Kleve lag. Toen ik zag hoe de kinderafdeling van het zkh daar uitzag hing mijn tong tot aan de knieën. Moeder en kind hadden een heel suite voor zichzelf.
    En de zorgpremie is een stuk lager dan in Nl.

Deel Deze Pagina