Tweeling Bv, Dochter A. geen vacuum?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JoSuus, 9 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JoSuus

JoSuus Actief lid

13 mei 2011
    219
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik voed zelf mijn nu net 6 weken oude tweeling. Dochter I, drinkt heel goed a d B. Pakt goed en zuigt bijna mijn hele tepelhof in haar mond. Ze is in een minut of tien klaar. Dochter A, dronk toen ze net geboren was beter als I toen weer even minder goed en later weer heel goed. We hebben in de tussentijd ruim drie weken last gehad van spruw, wat nu gelukkig op zijn retour is.

Maar nu mijn vraag, Dochter A, zuigt al een paar dagen geen vacuum. Ze heeft alleen het topje van de tepel in haar mond. Laat veel BV langs haar mond lopen en is onwijs langzaam. Als ze uit de Medela Calma fles gekolfde melk drinkt maakt ze een klakkend geluid. Volgens mij heeft ze dus geen vacuum. Vanaf haar geboorte heeft ze ook al heel veel moeite om een speentje in haar mond te houden, daar kauwt ze meer op dan dat ze zuigt.

Ik heb allerlei houdingen geprobeerd. Als de meiden samen drinken liggen ze in Rugby, alleen voed ik ze in Madona en ik voed ze ook op bed buik tegen buik. Ik heb haar hoofdje alle kanten op gelegd maar niets helpt. Het is heel vervelend en ik wordt er onrustig van.

Hebben jullie tips?

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Wat goed dat je je tweeling borstvoeding geeft! Ondanks dat het heel normaal is, heb ik toch diep respect voor tweelingmoeders die BV geven.

Als je dochter A geen vacuum kan krijgen dan vermoed ik dat er iets aan de hand is in haar mond. Dat kan zijn een hoog gehemelte, maar ook een te korte tongriem bijvoorbeeld. Het zou goed zijn als de lactatiekundige even kan komen kijken naar haar mondje en naar haar drink techniek aan de borst. Het kan ook zijn dat zij pijn in haar mond heeft door de spruw en daardoor geen vacuum kan krijgen.

Hou je me even op de hoogte?

3. JoSuus

JoSuus Actief lid

13 mei 2011
    219
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hier nog even een reactie terug.

We hebben weer (nog steeds) spruw, ik doe alles volgens het boekje, med geven, wassen op 60, na elk gebruik speentjes uitkoken, als ik kolf na elk gebruik kolf uitkoken, gekolfde melk warmen tot 60, nieuwe compressen elke keer, tepels wassen, med erop.

Ik word er niet goed van zeg. We hebben het nu al dik 4 weken, vanaf dat de meiden 3 wken oud zijn. ik vind het zo zielig. A. drinkt waardeloos en ook I. zit te martelen, ze laat aldoor los en pak weer en laat weer los. Komt omdat de melk zo snel komt en ik zo veel heb. Daar krijgt ze vreselijke kramp van. (de melk is heel voedzaam want ze zijn in nog geen maand 700 gr gegroeid)

Ik heb ook mijn dochter 9 mnd gegeven dus ik weet hoe ik moet aan leggen etc. En ik heb er heel veel van gelezen onlangs ook weer. Ik heb contact gehad met de LK en die heeft nog wat tips gegeven maar ik ga haar vandaag weer bellen dat ze moet komen want dit trek ik echt niet langer. Ik vind het zo balen dat ik er anders mee ga/moet stoppen. Ik heb ook 3 dagen voltijd gekolft maar met een tweeling vind ik dat echt niet te doen. Ik merk dat ik boos word op de meiden omdat ze zo martelen terwijl zij er natuurlijk niets aan kunnen doen.

Zoals je begrijpt weet ik het echt even niet meer.

Bedankt iig voor je reactie.
    Gr. Suus

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Suus,

goed dat je je boosheid even uit hoor! Ik kan me voorstellend at het flink frustrerend is. Daar sta je dan met je goede voornemens en bedoelingen en dan gooit die spruw zoveel roet in de zaak.
    Goed dat je die lactatiekundige hebt gebeld. Laar haar anders ook langskomen, het kan enorm helpen/opluchten om je verhaal ook nog eens te vertellen. Ze kan meekijken met voeden en ze heeft misschien nog wel meer tips voor je.
    Als die nystatine niet helpt zou je nog een ander medicijn kunnen overwegen. Eventueel gentiaanviolet, maar dat is niet overal verkrijgbaar. Je huisarts kan ook ene pilletje voorschrijven voor jou, dat is iets sterker en werkt rigoureuzer tegen de schimmelinfectie. Denk ook aan je eigen eetpatroon. Probeer iets minder zoet te eten en wat meer zure producten (karnemelk, yoghurt enzo). Succes en bij vragen horen we het graag weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina