Weet niet waar ik deze vraag kwijt moet, dus dan maar hier . Je hoort wel eens 'ik zit op de tocht' 'het tocht hier' etc. Nu zei mijn kraam laatst dat we gerust met de deur open mogen slapen (baby slaapt bij ons op de kamer) maar dat de baby niet op de tocht mocht liggen. Klinkt logisch. Maar hoe weet ik dat nu? Hoe voelt dat? Ik heb daar zelf namelijk nooit erg in gehad!
Als de baby precies in de deuropening ligt bijvoorbeeld, of als er een raam en een deur openstaan (of twee deuren), dan waait het dus door en ligt je kindje daar precies middenin.
Okay super. Dus niet in de deuropening en niet twee 'dingen' tegelijk open. He he eindelijk duidelijk
Je ma best twee dingen tegelijk open hebben. Maar als je een denkbeeldige lijn trekt tussen de deur en het raam, dan is daar dus de 'trek' of tocht. Een soort wind zeg maar. Als je baby twee meter verder in een ander deel van de kamer ligt, en niet op die denkbeeldige lijn, kan het prima. Ik voel tocht ook als ik onder een ventilatierooster op een bank zit. Op op een terrasje op een plek naast een hoog gebouw, als er ook een zijstraat is. Mijn kraamhulp en vk waarschuwden ook dat je van tocht borstontsteking zou kunnen krijgen, maar ik weet niet of dat een fabeltje is of niet.
Ja kan het testen met een kaars, steek hem aan en kijk wat het vlammetje doet, blijft hij flakkeren dan tocht het op die plek.