Zelf fietsen, vanaf welke leeftijd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zara75, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    We hebben toen onze dochter 10 maanden oud was een driewieler met duwstang gekocht.
    Sinds de zomer heeft ze de mogelijkheid om zelfstandig te trappen en dus zelf te fietsen, maar ze kan het nog niet. Dus ik loop maar weer braaf te duwen.
    Had eigenlijk verwacht dat ze dat met ruim 2,5 toch wel zou moeten kunnen...
    We hebben ook een loopfiets voor haar 2e verjaardag gekocht, maar hier doet ze helemaal niks mee.
    Het boeit haar gewoon niet.
    Best jammer, het is overduidelijk dat haar interesse in taal ligt, want praten en liedjes zingen doet ze super!
    Wanneer zou ze in theorie zelfstandig moeten kunnen fietsen op een driewieler?? Wat is jullie ervaring?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Wij hebben ook zo'n duwfietsje, maar onze dochter heeft er nooit zelf op kunnen fietsen. Die dingen gaan te zwaar denk ik ofzo.
    Ze kan namelijk ondertussen wel op een gewoon fietsje.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik herken je frustratie ;). Als het hun interesse niet heeft...

Mijn oudste heeft het pas laat geleerd, maar hij heeft dus beperkingen.

Mijn middelste kreeg van ons een driewieler voor haar 2e verjaardag, crosste er zo op weg, ze bleek al ruim een half jaar op driewielers rond te sjezen op het kinderdagverblijf ;). Met 2,5 jaar zette we haar op een fietsje met zijwieltjes en daar racete ook zo mee rond. Met 4 jaar kon ze zonder zijwieltjes. Zij was altijd al gefascineerd door fietsen, probeerde ook op iedere fietsje/wagentje te klimmen, ook al waren die te groot :D. Veel plezier gehad van loopfietsje, loopauto, driewieler en fiets.

Mijn jongste is ongeveer zo oud als die van jou... en die doet er helemaal niets mee. Ze heeft een klein loopfietsje (al sinds haar 1e verjaardag!) maar daar heeft ze misschien 10 keer opgezeten. De loopauto wordt ook nauwelijks gebruikt. Een driewieler doet ze ook niet veel mee, en ondanks 'laten zien' hoe het moet, loopt ze stug met de voetjes op de grond als ze er een keertje op zit. Ook op KDV doet ze dit. Echt wat een verschil met mijn oudste...

Volgens vanwiechen-schema van CB zou 90% van kindjes met 3 jaar fietsen op een driewieler. Dus hopelijk valt het kwartje toch een keer de komende maanden ha ha!

4. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Onze kindjes zijn even oud zie ik, mijn zoontje heeft ook nooit heel veel op z'n loopfiets gedaan, op een driewieler heeft hij nooit kunnen fietsen dus die heb ik weer verkocht maar fietst wel sinds z'n 2e verjaardag op een gewoon fietsje met zijwieltjes. Een week lang geprobeerd maar toen leek hij het niet te snappen maar na een week fietste hij er zo ineens op weg.
    Ik denk dat voor mijn zoontje een driewieler moeilijker was want dan trap je naar voren en met een gewone fiets trap je naar beneden.

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik dacht dat je met zelf fietsen, los fietsen bedoelde, maar je bedoelt zelf trappen/vooruitkomen met een driewieler begrijp ik. Het schijnt dat fietsen op een driewieler onnatuurlijk is qua houding dan fietsen met een gewoon fietsje met trappers recht onder je. Dus misschien dat ze het op een gewoon 10 of 12 inch fietsje met zijwielen wel kan? Maar als ze de loopfiets ook eng/niet leuk vindt is het misschien (nog) niet zo haar ding. Sommige fietsjes trappen ook zwaarder om van je plek af te komen dan anderen.

Hier was dochter qua fietsen wel redelijk vroeg denk ik. Met 1,5 jaar kon ze op een loopfiets met 2 wielen, en met 2 jaar kon ze op een driewieler of fiets met zijwielen zelf trappen (en ook steppen en nog meer, kwam ik pas achter toen ik ergens op bezoek was!). Inderdaad op kinderdagverblijf geleerd. Los fietsen heb ik wel in huis geoefend, kleine stukjes van een meter of 3 kan ik haar al wel loslaten. Maar in het voorjaar ga ik het buiten proberen daar is iets meer ruimte ;), maar vind ik nu te koud en waarschijnlijk is ze ook nog net wat te jong om het precies door te hebben en genoeg snelheid te maken om niet om te vallen.

Ik denk dat als ze iets niet leuk vinden je het ook moeilijk kan forceren. Je kunt het wel een beetje stimuleren, maar een kind dat niet van puzzelen houdt krijg je denk ik ook niet enthousiast aan de puzzel.

Wel leuk dat C. al zoveel liedjes kan! Heeft ze ook een sinterklaasrepetoir? :D

6. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier pas na 3,5 jaar dat hij sowieso wou trappen en toen lukte het hem ook meteen, net na z'n 4e verjaardag reed hij zonder zijwieltjes

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Kiwi: Ja de hele dag hoor ik niks anders dan Sinterklaasliedjes haha, zal nog even tijd nodig hebben om uit haar systeem te verdwijnen 😂

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Thanks voor alle reacties! Ik zal eens om me heen kijken voor een normaal fietsje met zijwieltjes, wie weet helpt dat!

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Gewoon fietsje is inderdaad makkelijker, maar ligt natuurlijk ook aan de lengte van je kindje. Vanaf 2,5 oid moet het vaak wel kunnen, denk ik. Loopfiets was hier vanaf 1,5 leuk (zo een met drie wielen, met twee wielen vanaf 2 jaar).

10. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Mijn oudste kon met 3 jaar zelf fietsen met ruim vier jaar zonder zijwieltjes. Terwijl we dachten dat dat heel lang zou gaan duren omdat ze dus niet veel fietste.. Vroeg ze gewoon op een dag of de zijwieltjes eraf mochten en ze fietste zo weg.

Middelste kreeg voor haar tweede verjaardag een loopfietsje en daar crost ze als een dolle mee door de tuin (voetjes van de vloer) maar op een gewoon fietsje komt ze niet vooruit.

Ik ben wel van mening dat kindjes beter leren fietsen als ze eerst een loopfiets hebben gehad.

11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter haar beentjes zijn 'altijd' te lang geweest voor de driewieler. Een loopfiets snapt ze niet, nog steeds niet! Ze loopt met die fiets tussen haar benen.
    Met 2,5 kreeg ze een fiets van mijn zus, ze stapte op en reed weg!! Heel bizar :)
    Vlak daarna stapte ze op een skelter en hier scheurde ze ook op weg en ondertussen rijdt ze al een tijd op die hele grote skelters.
    Maar dat loopfietsje snapt ze nog steeds niet... (Ze is nu 3,5)

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik denk dat het hier nog lang duurt maar hij is langzaam in de grove motoriek. Hij durft alleen op dat klein plastieken loopfietsje van de bart smit. Houten loopfietssje durft hij niet.
    trappelen kan hij ook niet, heeft maar niet door dat hij met zijn beentjes moet duwen

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste kon ook ook pas laat trappen. Ze was denk ik bijna vier en binnen een paar maanden kon ze zonder zijwielen fietsen. Op een driewieler heeft ze nooit gefietst.
    Onze jongste heeft altijd veel interesse in fietsen gehad. Met twee jaar fietste ze op een driewieler en met drie jaar op een gewone fiets. En dit had ze al best eerder gekund denk ik.
    Het komt vanzelf goed. Onze oudste ging liever lopend mee ergens naar toe (en nog steeds).

14. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is 6.5 jaar en fietst nog niet zonder zijwielen...:)
    Hij heeft PDD Nos en dit is 1 van de dingen waar hij echt een 'kluns' in is.

15. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Hier ook zo'n fietsje met duwstang maar daar kan ze niet op fietsen. Op de loopfiets met 2 wielen overigens ook niet maar op de grote loopfiets met 3 wielen gaat ze als een speer. Heb ook het idee dat die fietsje onwijs zwaar gaan. Neefje van net 3 fietst trouwens wel op zowel dat fietsje als de gewone loopfiets en doet dat al sinds hij bijna 2 was.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn oudste van 5 kan opzicht fietsen, ze kan het rondje draaien en sturen maar ze durft het gewoon echt niet, zit er verkrampt op en bij elk hobbeltje of blaadje op de weg roept ze van schrik "Mama je moet me helpen!" haar fiets heb ik dus weg gezet en pak ik voorlopig uit frustratie niet meer uit de schuur. Met 2,5 fietste ze op de speelzaal wel ja. Zoon kon met net 3 ook fietsen op een drie wieler maar fietst beter op een fiets met zijwieltjes.

17. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Wisselde hier per kind. Tussen de 2 en de 4 jaar hier. Met twee jaar is wel vrij vlot, dochter die met bijna 4 pas kon trappen, heeft wel ook echt een motorische achterstand. Ik zou denken dat rond de 3 ongeveer gemiddeld is dus.

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn kinderen hebben allebei nooit op een driewieler gefietst. Wij hadden ook zo'n duwfietsje, maar op een of andere manier lukt het gewoon niet (beentjes te kort ofzo?). Ze konden wel allebei met net 3 op een gewone fiets (zonder zijwieltjes) fietsen.

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Precies zo is mijn oudste ook pfff zo frustrerend. Ze is ook erg tenger en iel voor haar leeftijd dus ze heeft niet zoveel kracht en dan is zo'n fiets best zwaar om vooruit mee te komen.

Jongste racet op een driewieler de hele peuterspeelzaal rond, die is er echt veel sneller en handiger mee dan haar zus.

20. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Bij ons is het precies andersom, praten doet ze slecht maar fietsen doet ze al vanaf haar tweede zonder zijwieltjes.
    Ze is nu net vier en fietst al 3 km heen en 3 km terug naar school.

Maar een driewieler is idd niks gewoon een fietsje is beter.

Deel Deze Pagina