Wij hebben een dochtertje van 10 weken en sinds gisteren draait ze in haar slaap steeds op haar zij. Ik leg haar steeds terug op haar rug maar binnen no time ligt ze weer op haar zij. Ik heb gelezen dat op dr zij slapen de kans op wiegendood verhoogd dus wil niet dat ze zo slaapt. Iemand tips om haar op haar rug te lagen liggen? Ze slaapt in een slaapzak (puckababy newborn)
Tja als ze steeds weer terug draait heb je denk ik weinig keus. Onze dochter slaapt op d'r buik, had ik liever ook niet, maar als ik mag kiezen tussen niet slapen of op de buik slapen dan is m'n keuze snel gemaakt. En ik denk dat als ze t zelf doet ze ook best zelf terug kan of niet? Anders evt een zijlig kussen kopen?
Als ze het zelf doet, zou ik het laten. Hier bij de oudste met 8 weken op de buik omdat hij op de rug niet sliep. Zijligkussen zou ik niet doen. Dat lijkt me pas gevaarlijk.
Mijn meisje is vandaag 8 dagen oud en draait al sinds dag 4 op haar zij. Volgens de kraamhulp kan het echt geen kwaad als ze het zelf doen. Ze kunnen dan namelijk ook weer terugdraaien en ik zie dat ze dat inderdaad ook echt doet. Zijligkussen juist niet doen! Ik had er een gekregen van m’n schoonzusje maar zowel de kraamhulp als de VK zijn er zwaar op tegen en raden het af.
Als ze in staat zijn om zelf te draaien, dan is er weinig aan te doen. En dat is ook prima. Vastleggen is een groter risico, dus dat is ook geen optie.
Hier werd ook gezegd dat als ze het zelf kon, het mocht. En dat als ze op hun zij kunnen blijven liggen dat ze dan goede balans hebben. Wel kreeg ik de tip overdag veel buikligging te oefenen. Mocht ze dan doorrollen naar haar buik dan kon ze makkelijk haar hoofdje goed leggen.
Als ze het zelf doet, is het prima. Je moet een jong baby’tje niet zelf op z’n zij laten slapen (en daarbij bv vastleggen in zo’n kussen), maar jouw dochter doet het zelf; prima!
Thnx voor de reacties meiden dan laat ik haar lekker zo liggen en ga veel oefenen met haar nekje op haar buik
Kz legde mij juist uit hoe zo veilig mogelijk te werken met zijlig kussen, wel fijn een rot in t vak die alles ongeveer heeft gezien. Dl ging echt niet in rugligging bij ons, maar dat is echt ONZE keuze geweest. Eerste dagen mocht ze vanuit ziekenhuis uit ook niet op dr rug ivm vaccuumpomp en evt misselijkheid. Uit professioneel oogpunt moest kz me er op wijzen dat rugligging voor t wiegendood verhaal het standaard advies is en moest wel een aantekening maken. Cb begon er dus ook over, totdat ik begon over ehbo. We snappen t wiegendood risico maar kiezen met reden voor wat anders. Met 4 maanden kon ze naar buik rollen, heb daar meer maagpijn van gehad...
Ons dochtertje slaapt ook op haar buik en dan slaapt ze idd goed. Zou veel overdag oefenen met buikligging (zodat het nekje sterk wordt) en ik zou wel de puckababy uitdoen! Dat kan natuurlijk gevaarlijk zijn als ze doorroeren,althans neem aan dat het zo'n zak is voor de wapperende armpjes