Poepweigeraar

Discussie in 'Verzorging' gestart door maartje84, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #1 maartje84, 20 okt 2011
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
    Het poeppatroon van mijn dochtertje van bijna 4 maanden is ineens veranderd. Van elke luier ging het naar 1 keer per dag en nu heeft ze alweer 6 dagen niet gepoept.
    Ze lijkt er last van te hebben. Ze huilt meer dan normaal en als ze een scheet laat (en daar laat ze nu een hele hoop van) dan begint ze vaak te huilen.

Ik vraag me echt af wat ik mag/moet/kan doen.

- Er zijn mensen die zeggen dat de BV en haar darmpjes nu goed op elkaar afgestemd zijn en dat het oke is.
    - Andere mensen zeggen dat ik er op moet letten dat haar darmpjes niet lui worden.
    - Er zijn mensen die adviseren om een stukje zeep in haar kontje te stoppen om de darmen te prikkelen.
    - Er zijn mensen die zeggen dat ik melk moet kolven en dan daar wat olie of sinaasappelsap in moet doen (noooo way dat ik dat ga doen!!)
    - Er zijn mensen die zeggen dat ik de huisarts moet bellen omdat ze anders als het nog langer duurt een klisma moet.
    - Er zijn mensen dat ik me niet zorgen moet maken.

Maar wat moet/mag/kan ik nou echt?
    Een stukje zeep zou haar scheetjes misschien wel naar bloementjes :)D) doen ruiken, maar echt verstandig lijkt het me niet?? ;);)

Wat ik al geprobeerd heb:
    - Zelf laxerende dingen eten (ik geef BV) zoals gedroogde pruimen, uiensoep, mexicaans eten ivm bonen, veel vezels te eten
    - Haar tempen
    - Haar buikje met de klok mee masseren

Hellep... Want stiekem maak ik me wel wat zorgen om mn lieve kleine mooie meisje.
    :)

2. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hier hielp een stukje zeep eigenlijk wel dat druk je er niet in hoor maar klein stukje in de anus en dan wat ronde beweging maken en dan stoppen

wat nog meer kan helpen is met de temperatuur meten wat zalf erop te smeren
    hoop dat het gaat helpen succes

3. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    ik zou als ik jou was niet teveel bonen en uien etc. eten misschien heeft ze daar wel buikpijn van.

wat bij mijn zoontje goed hielp was de I Love You massage, moet je maar eens op youtube intikken, meestal had hij een half uur daarna ontlasting.

als het te lang gaat duren en ze heeft er veel last van zou ik de huisarts bellen! mijn zoontje krijgt movicolon en dat helpt heel erg goed!

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik zou zelf persoonlijk niet teveel gaan dokteren, ze is nog zo klein! Zou als het echt te gek wordt gewoon de HA bellen hoor, beter een keer teveel dan te weinig!

(ik als darmpatient weet hoe verschrikkelijk zeer darmklachten zijn!)

5. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Lijkt mijzelf alles behalve prettig zee in je anus, je hebt vast wel eens zeep in je neus gehad, dan weet je hoe erg het je slijmvliezen irriteerd.

Maar zo te lezen ben je verstandig genoeg om dat niet te proberen.

Hier werkte een masage op de buik en daarna beetje vasaline op haar anusje (zodat het wat harde drolletje geen zeer zal doen) en dan lekker even een tijdje op haar buikje in haar blote billen op een celstofmatje laten spelen :) toen kwam er erg veel uit

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou zelf juist geen uien en bonen gaan eten, je schrijft al dat je kindje nu heel veel windjes laat en er last van heeft!

BV kindjes mogen eens in de 10 dagen poepen, maar als ze er last van heeft, zou ik eventjes de huisarts bellen, voor advies. Intussen kan je natuurlijk wel met wat vaseline de temperatuur opnemen en een zetpil werkt hier ook altijd goed ( maar dat is toeval; als ze ziek is, krijgt ze een zetpil, door de zetpil poept ze ineens goed, ze krijgt dus geen zetpil om te poepen!)

7. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    :(:(:(

Toen mijn dochter in het ziekenhuis lag en 2 dagen niet poepte kwamen ze al met lactulose aan.
    Ik zou dus even naar de huisarts gaan, ik hou zelf niet zo van dokters middeltjes, maar je moet wat.
    Als onze dochter nu moeite heeft met poepen geef ik haar een gedroogde abrikoos, werkt perfect! daar is jou dochter nog iets te jong voor maar is misschien iets om te onthouden

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Even onderbouwing, ik nam aan dat dit algemeen bekend was....
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding, de eerste dagen: gaat het goed? ( Zoeken onder poepen, dan zie je het staan ) is ook afhankelijk van de leeftijd, bij alleen BV is eens in de 10 dagen geen probleem, bij bijvoeding wellicht wel dat weet ik niet (Ik heb een veel-poepert)

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor jullie berichtjes.

Mn meisje heeft op dag 8 weer gepoept (zaterdag). Maar dat was niet echt een royale hoeveelheid.

Vandaag... Vandaag balde ze haar vuistjes, liep rood aan, begon knoert hard te huilen en knetterde nóg harder dan de afgelopen 8 dagen, terwijl dat al heel hard was hihi.....

Toen ik in haar luier spiekte viel ik bijna van mn stokje! De hoeveelheid, de geur!! Nie normaal joh ;)
    gek is het, eerst vond ik haar poep helemaal niet stinken, maar dit wel. Maar dat is niet belangrijk... Wat wel belangrijk is is.... is dat mn meisje vanaf het moment dat ze dat er uit gewerkt heeft weer helemaal lekker in haar vel zit.

Ik ben achteraf gezien blij dat ik niets (behalve) tempen heb gedaan. Had vrijdag wel contact met een lacatiedeskundige opgenomen. Zij gaf aan dat zonnebloem olie wel mocht... Maar het voelde voor mij niet prettig om dat te gaan proberen. Ik nam mezelf voor dat ik het nog tot einde van zaterdag het zou afwachten. En toen had ze dus gepoept!! :)

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Via mijn kraamhulp, internet (o.a. Borstvoeding.com) en het consultatiebureau wist ik al dat borstvoedingsbaby's soms wel 10 dagen niet hoeven poepen en dat is inderdaad normaal.

Aan het eind van de eerste week produceert je kind drie tot vier keer per dag een luier met een plakje gele, zachte poep. Over de periode daarna valt weinig te zeggen, ieder kind ontwikkelt zo zijn eigen ontlastingpatroon. Normaal is dat een baby tot de leeftijd van zes tot acht weken elke dag ontlasting heeft, later kan het minderen. Het kan dan variëren van vaak poepen tot heel weinig, soms maar één keer in de tien tot veertien dagen. Moedermelk is zo goed te verteren dat er maar weinig overblijft om te poepen. Alles is goed zolang je kind zich goed ontwikkelt, goed groeit en er geen last van heeft.(Borstvoeding.com)

Aiden heeft ook tijden gehad dat hij soms maar 1x per week poepte. En als hij dan poepte, dan stroomde hij ook over. Aiden kan ook goede (stink)winden laten trouwens.

Zolang als je kindje er verder geen last van heeft, is er niks aan de hand.

Mocht je het niet vertrouwen, dan je huisarts inderdaad bellen of advies vragen aan het CB.

(Wat grappig: zie ineens dat Aiden vandaag precies 3 maanden, 3 weken en 3 dagen oud is.....:D)

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Grappige leeftijd ;)

Maar idd: het kan zo zijn dat het normaal kan zijn(had het ook al lang gelezen en gehoord van deskundigen), maar mijn meisje had er dus wel last van. Veel huilen, extra huilen bij scheten laten... Dat zijn volgens mij toch wel tekenen van ergens last van hebben.

Maar gelukkig is ze nu weer de vrolijke blije baby zoals ze steeds was :)

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Fijn dat ze inmiddels gepoept heeft! Ik zou een volgende keer zelf niet weer aan de bonen en uien gaan. Je kindje krijgt dan juist heel erg veel last van gasvorming, wat voor erge krampjes kan zorgen. Dan kun je beter de zonnebloemolie eens proberen, denk ik.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zou idd kunnen van de bonen enzo... :)
    Ik dacht alleen dat het handig was omdat ik zelf altijd moet rennen als ik bonen heb gehad :)

Inmiddels poept ze weer regelmatig!! Vandaag een bescheiden poepje, gisteren een ontzettende grote hoeveelheid... We zijn weer helemaal happy!

14. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Niet een vreemde gedachte, hoor. Bij oudere kindjes kun je inderdaad meer bonen en peulvruchten geven. Maar je dochtertje is nog wat te jong, de darmpjes zijn alleen gewend aan melk. Dus dan krijg je vaak erge gasvorming en krampjes.

Fijn dat het nu weer beter gaat!

Deel Deze Pagina