Hallo daar... ik zit hier een beetje met een dubbel gevoel. Mijn zoon is 21 maanden..en gaat per 1 sept ( dan is hij 2 ) naar de peuterspeelzaal..Een nieuwe fase in zijn leventje en ons leventje is aangebroken. Aan de ene kant ben ik er erg blij mee dat ie daar heen gaat..om andere kindjes te leren kennen,samen spelen samen delen enz..maar aan de aandere kant denk ik ja issie niet te jong? ze kunnen vanaf 2 jaar erheen..Mijn zoon heeft een aangeboren hartafwijking en heeft al heel wat meegemaakt.. operaties enz... er komt uiteraard eerst een kennismakingsgesprek..maar als ik bekijk dat ze op de psz meestal op stoeltjes enzo zitten zonder steun erom heen..en uit een drinkbeker drinken, wat hij nog niet doet..hij wil et gewoon nog niet..ben wel aan t trainen maja heeft tijd nodig..dan denk ik hoe gaan ze er mee om als hij daar op de psz zit en ik er niet bij bent..hij gaat in de ochtend dus hij hoeft dan smiddags pas te slapen zoals hij nu ook doet.. Alleen ja ik weet niet wat ik moet doen..ik ben een beetje bang dat hij er een beetje buiten gaat vallen qua ontwikkeling en hoe ze hem behandelen.. wat is jullie advies?? of jullie mening hierover?
Hij heeft nog 2,5 maand en in die tijd kan er veel gebeuren. Je kunt het proberen en dan de eerste paar keer bekijken hoe het gaat? Misschien vindt ie het wel direct ontzettend leuk. En anders haal je hem er weer af en wacht je een half jaartje voordat je het weer probeert?
Hallo Abbey, ik begrijp dat je er enorm tegenop ziet. Vooral door de medische geschiedenis van je zoon. Maar volgens mij moet je het gewoon proberen. Bespreek in het kennismakingsgesprek je twijfels, je zorgen en zijn medische geschiedenis, vraag of ze er op letten, maar hem ook niet anders dan de anderen behandelen. En spreek af dat ze je meteen bellen als het niet goed gaat. En vraag of je mag bellen hoe het gaat. Beetje cliché, maar elke nieuwe fase is moeilijk en loslaten is niet ons (moeders) sterkste kant, denk ik... Heel veel succes!
ja ik weet wel zeker dat hij et leuk gaat vinden want hij vind spelen met andere kids geweldig..alleen ja de regels denk dat dat een probleem gaat worden haha hij heeft een sterk eigen willetje..en wil spelen wanneer hij dat wil..en jah op de psz heb je toch regels,tijden enz..werkjes maken, eten en drinken, zingen enz... maar idd gewoon proberen denk ik.. eerst ook et gesprek afwachten met de leiding..kijken wat mijn gevoel daarna zegt.. en het is nog geen 5 min van mn huis af dus das wel fijn..
Ik zou het gewoon lekker gaan proberen! Hier hebben ze 1 keer per week een inloopochtend voor jongere kindjes, zodat je kunt kijken hoe het op de PSZ gaat. Ik neem dan voor Julia (uiteraard) gewoon een andere beker mee, de regels zijn niet zo heel erg strikt en daarbij leren ze ook heel snel van andere kindjes! Als iedereen iets op een bepaalde manier doet, dan doet hij vast snel mee. Enneh, bespreek het maar met de mensen van de PSZ. Ze begrijpen je vast en kunnen misschien alvast wat tips geven waar je thuis aan kunt werken, zodat de overgang straks wat gemakkelijker gaat. Mag hij ook komen proberen? Of gaat hij in 1 keer meteen daar heen? Is ook nog een optie, dan weet je of het gaat (en weten zij ook meteen hoe hij is).
zo streng zijn de regels op de psz niet. Mijn dochter drinkt nog steeds niet uit een gewone beker (gewoon stront eigenwijs en te vaak ermee geknoeit dat ze niet wil) Op de psz hebben ze een gewone beker geprobeerd en nu geef ik gewoon een eigen beker mee. Geen probleem. verder gaat mn dochter daar gewoon met de flow mee. Had ik niet verwacht. Hier zit ze geen minuut stil, is altijd bezig. Daar zit ze lekker in de kring en luistert ze aandachtig. Ook de tik altijd iets klein in haar handen te hebben om te friemelen, gaan ze daar spelenderwijs mee om. Heel fijn en zeker t eerste jaar is t hier nog veel spelen enz. Pas vanaf 3 als ze ook vaker gaan (hier dan) dan worden er iets meer "regels" gestelt en is het meer schoolvoorbereidend. Tis mij heel erg meegevallen. Want ik had verwacht dat mijn niet uit beker drinkende en niet pratende dochter van 2,5!! Buiten de boot zou vallen, maar dat is dus niet. Heeft dus niet direct iets met de leeftijd te maken. Hier mogen ze vanaf 2 maar zijn er genoeg die pas vanaf 2,5 of 3 jaar gaan
Mijn zoontje gaat elders beter met regels om dan thuis Ze hebben vaak al snel door wat ze wel en wat ze niet kunnen maken bij de leidsters. De leidsters op het KDV hebben hem eerder geleerd zelf uit een beker te drinken dan ik En ik betrapte hem laatst op het eten van een appel terwijl ie dat thuis al maanden weigert. Komt vast goed
Gewoon proberen en als het niet goed gaat kun je hem toch weer thuis houden? Probeer je het gewoon een half jaartje later nog een keer.
ja misschien zijn die wen-ochtenden wat..om te kijken of hij er echt wel aan toe is..ik zal morgen es ff bellen hoe dat gaat..want dan zou het fijn zijn als dat een keertje kan nog voor de zomervakantie...
Vertel waar je mee zit, dat om mee te beginnen natuurlijk. Het is een goede weg voor straks naar de basisschool natuurlijk, anders zit je daar straks mee. Je kan altijd mocht het niet werken, hem nog wat later doen. Quinn gaat pas als hij 3 jaar is, oke zit dan nog wel op een kdv, maar dat is natuurlijk anders als een psz
Hoi, Gewoon met de leidster bespreken waar je tegen aan denkt te lopen. Ik zou t wel proberen.. gaat t niet dan kan je m altijd thuis houden nog. Hier geven we een eigen beker mee. en geloof t of niet maar op school of psz zijn ze echt anders als thuis! Mijn jongste gaat in sept ook voor het eerst maar aan hem merk ik ook dat hij er aan toe is, terwijl mijn andere zoon er helemaal niet aan toe was nog. die ging met ruim 2 en half en toen ging t wel in een x goed. s6
Ik snap dat je er tegenopziet. Maar probeer hem niet door zijn medische geschiedenis klein te houden. Laat hem gewoon als ieder ander kind lekker naar de peuterspeelzaal gaan, het zal vast goed gaan!