Wanneer mijn dochter verhoging heeft, merk je eigenlijk niks aan haar. Ze wordt pas naar en ellendig wanneer ze boven de 40 graden koorts heeft. We geven haar dan pas een pcm. Mijn zoontje heeft net zijn tweede vaccinatie gehad en heeft (net als de vorige keer) verhoging, maar is er echt ziek van. Hij huilt steeds en wil maar kleine beetjes drinken en is vannacht om het uur huilend wakker geweest. Om half zes heb ik hem dan toch maar een pcm gegeven, ook al had hij maar een temperatuur van 37,9 graden. Na een kwartiertje is hij in slaap gevallen en slaapt nu nog steeds. Toch twijfel ik eraan of ik hem niet te snel een pcm heb gegeven, omdat ik mijn dochter pas boven de 40 graden een pcm geef. Iemand die dit herkent?
Volgens mij is koorts etc. heel persoonsgebonden hoor. Ik heb zelf heel vlug koorts (als kind al), maar loop ook rustig door met 40 graden koorts (ben zo ook eens door mijn moeder naar school gestuurd, omdat ik zo lekker koel aanvoelde). Ik word namelijk ook niet zo warm. Terwijl mijn man bijvoorbeeld niet zo vlug koorts krijgt, maar zich al echt ellendig (zelfs voor een man dan he) voelt bij temp rond de 38. Volgens mij is dat bij kinderen net zo.
PCM is ook voor pijn/ongemak van koorts. En dat heeft hij gewoon.. Bij de oudste is het de ene keer bij 38 graden al zielig, en een andere keer bij 40,1 nog vrolijk. Ik kijk dus meer naar het ongemak dan me cijfers.. (Al geef ik bij 40,1 toch wel iets
Ik denk niet dat je te snel een PCM gegeven hebt hoor, als je kindje zich niet goed voelt dan is dat zo en is het ook niks om maar af wachten tot het 40.c zou worden en dan pas wat geven elk kind reageert weer anders onze dochter is ook echt al 'ziek' als ze 37.9 heeft, merk je meteen de keer dat ze 39.c kreeg heeft ze meteen een week in het ziekenhuis gelegen ( infectie ) dus ik ben zoiezo erh alert met hoge koorts maar zeker na de prikjes als je kindje ziekjes is zou ik ook gewoon een zetpilletje geven
Kan to h ook best dat hij zich niet zozeer slecht voelt door verhoging/koorts maar gewoon elledig is van de inentingen in het algemeen? Ik voel me ook wel eens slecht genoeg voor pcm, maar koorts heb ik nooit (en dat is wel een beetje een probleem, zelfs bij hevige infecties heb ik geen koorts, mijn lichaam doet daar niet aan ).
ik vind dat je nog erg lang gewacht hebt met pcm. Ik controleer de temp wel altijd, maar als ik toch merk dat hij zich echt niet lekker voelt ondanks een goede temp, krijgt hij van mij zo een pcm. Ben er niet terughoudend mee ofzo. Kan geen kwaad en hij voelt zich daarna een stuk beter. moet zeggen dat het dan neerkomt op ongeveer 2 pcm in de maand hier. Niet dat je denkt dat hij er elke dag een krijgt haha
Wat is zijn normale temperatuur? En van je dochter? Zelf is mijn normale temperatuur namelijk 36,2. Van mijn zoontje 36,6 en van mijn man 37,4. Dus tja, als we allemaal twee graden omhoog gaan heeft de ene wel koorst en de andere nog maar net. Dus ik vind het zelf ook erg verschillend met wat de normale temperatuur is. En een pcm is ook tegen pijn. En bij pijn hoeft niet altijd koorst te komen. Om een voorbeeld te geven: als je zelf hoofdpijn heb, neem je misschien ook wel een pcm. Dit helpt tegen de hoofdpijn, maar je hebt geen koorst. En als je kindje een uur lang huild, dan lijkt me dat het pijn heeft. Dus is een pcm echt niet erg. Als je het dagelijk zou geven en bij het minste of geringste (dus een keertje niet zo lekker in zijn vel) dan zou ik het een heel ander verhaal vinden. Maar nu: prima! Succes en hopelijk heeft hij er snel minder last van.
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat hij zich ellendig voelt door de koorts, hij heeft net behoorlijk wat ingespoten gekregen wat zijn lijfje moet verwerken.
Bedankt voor de reacties! Hij heeft uiteindelijk nog tot half 11 geslapen, dus het heeft hem wel goed gedaan. Mijn beide kinderen hebben normaal een lichaamstemperatuur van 36,8, vandaar dat ik twijfelde of ik hem wel een pcm moest geven. Hij is nu 14 weken en dat vind ik best nog erg jong. Ik ben dit ook niet gewend van mijn dochter, die sliep alleen maar veel wanneer ze haar inentingen kreeg. Verder nooit last van gehad, dus dit is nieuw voor me. Maar goed, gelukkig heeft hij er nog lekker op geslapen.