Hoi Deze vraag spookt nu al een paar weken door mn hoofd. Onze kleine krijgt vanaf zn geboorte enkel bv. Ik voed op verzoek en.het loopt hartstikke goed. Ik zie dus het nut van kolven niet in. Is dit nu echt noodzakelijk om hem uit n fles te laten drinken terwijl hij het zo goed doet aan de borst? De enige reden zou zijn dat ik 10 mei eenmalig een paar uur weg ben in de avond waar mini niet bij kan zijn. (Etentje vrijgezellenavond zusje) Verder gaat mini overal mee naartoe of ik plan het tussen voedingen in valt. Of het gaat niet door. Wat is je advies?
Als het niet aan de orde is is er geen noodzaak om het te leren. Je zou eens met de hand kunnen kolven, gewoon dat je voor jezelf weet hoe het werkt en dat je het kunt mocht je 10 mei last krijgen van ongemakkelijke stuwing. Komt je kindje nog in de avond wanneer je weg bent? Dan kun je een voeding bij elkaar kolven in een paar keer, zodat je met een gerust hart je kindje achter kunt laten. Mocht het niet lukken met een flesje, dan uit een bekertje of de dop van een (brede) fles (anders is het dopje zo klein) Evt. kan je kindje naar jou komen om te voeden? Veel plezier!
Dank voor je antwoord. Ik kan kolven met een handkolf heb ik bij mn oudste gedaan. Ik kreeg toen over productie dit is ook een reden dat ik huiverig sta tegenover kolven. Maar puur uit interesse. Wanneer kun je het beste kolven en wat is het beste probeermoment voor evt een flesje/cup? Ja komt in de avond nog is momenteel zn cluster momentje in de vroege avond. Hoe dat straks is weet ik nog niet natuurlijk. Maar zou ik als een voedingsmoment tijdens dat eten valt daar nog moeten kolven?
Bij voorkeur leeg je de borst ook tijdens je uitje. Om vervelende stuwing te voorkomen, ook om niet je lichaam signaal te geven dat er minder voeding wordt afgenomen (lees: nodig is) In de regel zeggen we start met oefenen met flesje pas vanaf een week of 4, 6. En blijf dit zeker 2 x per week doen als je wilt dat je kindje dit kan. Vaker kan ook. Oefenen kan met 30-40 cc per keer. Het gaat om techniek, niet om maag vullen! Dat kan aan de borst. Wanneer je kolft direct na een voeding, of terwijl je kindje aan de andere borst drinkt zul je niet heel veel over produceren hoor: je lichaam ziet het niet als aparte voeding-momenten.