Bewaartermijn ingevroren moedermelk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marianne22, 22 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marianne22

24 jun 2012
    16
    5
    3
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Ik heb een vraag over het bewaren van moedermelk. Ik geef borstvoeding en heb ondertussen een voorraadje ingevroren moedermelk in de vriezer (3-sterren vriezer) voor onze dochter (11 weken oud). Nu lees ik verschillende berichten over de bewaartermijn van moedermelk in de vriezer; de een zegt 3 maanden terwijl er ook 6 of 12 maanden wordt genoemd. Welke bewaartermijn is nou de juiste?
    Verder begreep ik ook dat het beter is om verse moedermelk te geven dan ontdooide moedermelk uit de vriezer, klopt dat? In dat geval zou het toch beter zijn om vooruit te kolven om in de koelkast een kleine voorraad te hebben (deze uiteraard binnen 3 dagen opmaken) dan gekolfde moedermelk in te vriezen en deze indien nodig te ontdooien?

Vriendijke groet,
    Marianne

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goede vraag stel je.
    Er wordt gesproken over verschillende bewaartermijnen omdat dan onderscheid gemaakt kan worden in verschillende onderlinge vriescapaciteiten. Je begrijpt dat een vriesvakje bovenin de koelkast een heel andere capaciteit zal hebben dan een goed sluitende vrieskist.

In de link hieronder vind je bewaartijden:
    https://drive.google.com/file/d/0B3X8_2u88ZEQSkU0TUhKZjFLRnc/view?usp=sharing

Wanneer je het zo kunt plannen dat je kolft en binnen paar dagen gebruikt dan is het handig om dat te doen, omdat het twee keer een bewerking scheelt: namelijk invriezen en weer ontdooien.

Deel Deze Pagina