Hoi, Ik geef zowel fles- als borstvoeding (lang verhaal) en met mijn dochter is het tobben. Eerst had ze darmklachten (ernstiger dan de 'gewone krampjes') waarvoor we bij de KA liepen, en enkele weken geleden bleek dat ze ook reflux heeft. Hiervoor krijgt ze medicijnen en gaan we naar de KA. Ze huilt heel veel en heeft last van haar nekje (voorkeurshouding, pijn), daarvoor bezoeken we een osteopaat. Met de groei ging het tot een week of drie geleden prima. Maar.. Nu groeit ze niet goed meer. En ze drinkt ook niet goed meer. Ze zou ca. 750 ml per etmaal binnen moeten krijgen, maar we zijn blij als ze 500 ml binnenkrijgt. Ze wil gewoon niet! We hebben op schema gevoed en op verzoek, maar in beide gevallen drinkt ze 's ochtends goed aan de borst en bij de tweede voeding een normale fles leeg (150 ml). Daarna gaat het mis. Met veel moeite en geduld krijgen we er in de loop van de dag nog vier keer (gemiddeld) 75 ml in en daar doet ze dan een uur over. Maakt niet uit of het borstvoeding uit de borst is, bv uit de fles, kv uit de fles.. Ze wil het niet. Ze duwt borst en fles weg, vouwt speen en tepel dubbel, gaat huilen. Ze is nu de afgelopen drie weken gemiddeld 50 gram per week gegroeid. Dat is te weinig, volgens het CB zou het 150 gram moeten zijn. Ze spuugt natuurlijk ook nog veel en ze slaapt overdag niet. Ze huilt ook veel overdag. Wie heeft dit ook gehad? Gaat het over? Vaker kleinere beetjes geven werkt ook niet.. Het CB had het over bijvoeden, ja, leuk, maar hoe stellen ze zich dat dan voor? Ze accepteert haar voeding gewoon niet! Met de KA hebben we over drie weken weer een afspraak.. Iemand tips?
Mss een afspraak maken bij je huisarts? Je bent niet afhankelijk van het cb, een huisarts kan je vaak heel goed helpen bij dit soort problemen..
Heb je koemelkvrije voeding geprobeerd? Misschien heeft ze wel koemelkallergie. Ik zou weer een afspraak maken bij de kinderarts! sterkte meid!
Dat hebben we bij onze dochter ook gehad. Vanaf 4 maanden niet de fles meer willen drinken (en achteraf gezien al problemen vanaf de geboorte). Ze nam de eerste fles van 7.00 uur en de hele dag door weigerde ze tot de fles van 22.00 uur. Ze viel ook af en kreeg niet genoeg binnen. In overleg met de huisarts ben ik gaan voeden op verzoek en dat ging wel wat beter. Ook zijn we overgestapt op voeding tegen allergie omdat ze haar nog verdachten van koemelkallergie. Het werd pas beter toen ze met 6 maanden wat vaster voedsel kon gaan eten, de fles is nooit meer een succes geweest. Ze is nu bijna 5 jaar maar heeft nog veel last van haar darmen. We zijn sinds kort onder behandeling van een osteopaat en het gaat nu stukken beter. 5 jaar geleden was hierover nog heel weinig bekend. Had ik het toen maar geweten, dan had ik in ieder geval de osteopaat naar haar kunnen laten kijken om een beoordeling te geven. Ik wens je heel veel succes want ik weet nog hoe frustrerend die maanden waren, ze moeten wat eten maar ze weigeren pertinent en dan vallen ze nog af ook. Daar wordt je zelf niet beter van.
Hoi, Bedankt voor jullie reacties. Een koemelkallergie is idd mogelijk, maar in overleg met de kinderarts moeten we eerst nog een tijdje de medicijnen tegen de reflux proberen. We voeden dochter al, min of meer, op verzoek. Ik zeg min of meer, omdat we soms de hongersignalen 'missen' doordat ze zo ligt te huilen. Bij een osteopaat is ze al onder behandeling, we hopen dat dit gaat werken.. Heb trouwens de huisarts gesproken inmiddels, zij zei dat het CB niet moet zeuren. We doen ons best en zolang dochter in de grote lijnen niet afvalt, maar aankomt (al is het maar weinig) is dat niet echt alarmerend.
@ Kelly1771, nee wij geven nog geen hypoallergene voeding. De kinderarts denkt niet sterk aan koemelkallergie, maar hij ziet het wel als een mogelijkheid. Hij gaf echter ook aan dat we eerst de medicijnen tegen reflux én de osteopaat een kans moeten geven voordat we speciale koemelkvrije voeding proberen. Anders weten we straks niet waar een evt. verbetering aan heeft gelegen, plus het schijnt niet zo goed te zijn om van voeding te veranderen (voor de darmpjes). Ik ben wel zelf gestopt met 'zichtbare' koemelkproducten (maar ik eet nog wel af en toe een stukje chocola bijvoorbeeld), zodat in de borstvoeding nog maar weinig koemelk zit. Dochter heeft trouwens vandaag redelijk gedronken - maar wel telkens een groot deel van haar voeding uitgespuugd. Nog steeds niet gegroeid..
M ja dat klinkt ook wel logisch inderdaad . . .Hoop dat ze gauw dé oorzaak kunnen vinden en dat je kleine maar snel zich beter voelen mag !
Wat voor flesvoeding geef je?Want ik denk dat het probleem spugen ook op moet worden gelost....Want anders blijft he tomhoog komen en dat kan de kleine pijn doen.. Ja voeden op verzoek werkte hier juist verkeerd, daardoor is ze ook in het ziekenhuis gekomen, de slokdarm kreeg te weinig rust Ik ben toen gestart met 4 uren ertussen hoe moeilijk ook, en na een tijd gin ghet steeds beter. Maar dit verschilt per kind enorm! Tsja drinken is en blijft hier een geval apart! Maar Marin groeit wel gelukkig..
Hoi, Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels in overleg met de kinderarts gestopt met de medicijnen tegen reflux (ze hielpen niet en dochter kreeg er buikpijn van, dus waarom dan zware medicijnen geven) en ben mijn best aan het doen weer volledig borstvoeding te gaan geven. Dochter krijgt er nu af en toe afgekolfde melk bij die ik nog in de vriezer heb. We hadden trouwens voeding speciaal voor spugende baby's geprobeerd en nutriton door gewone voeding, maar het hielp niet.. Ook nutrition door of bij de borstvoeding werkt hier niet. @ horselover, ik zou wel op schema willen voeden, maar ik moet nu eerst de borstvoeding weer op gang brengen en daarvoor moet ik dochter vaak aanleggen, zowel op haar als op mijn verzoek.. dus dat is een beetje lastig.
Ja dat is idd begrijpelijk! Met borst voeding is schema niet te doen denk ik?? Maar ook Marin kon niet tegen de losec! Dus moesten toen stoppen... Wat een drama gehad met drinken blegh! Maar na een hele tijd enfamil AR en osteopaat bezoeken is het een tijdje super geweest! De laatste maand is het weer knudde! Hoeft maar piep te zijn en het slaat direct op de slokdarm heb ik het ideE?