Nee, hoor, dat is per vrouw verschillend. Het hangt vooral af van de voorgaande keizersnedes en de dikte van de baarmoederwand.
Hmm. Ik heb van mijn gyn een onderzoek gehad waarbij na de derde ks toch een hogere overlijdens-kans bestaat tussen de derde en vierde ks.
Volgens mijn gyn is dat afhankelijk van de vrouw. Hij vertelde me direct na de derde dat een vierde geen enkel probleem zou zijn, gezien de dikte van de wand en het gemak waarmee de operatie ging. Ik vroeg me alleen af of er vrouwen zijn die bijvoorbeeld vijf keizersnedes hebben gehad. Voor mij is dat niet meer aan de orde, hoor. Of ik moet ineens voor een verrassing komen te staan
Het litteken is inderdaad heel belangrijk. Dat is de plek waar de wand steeds dunner wordt doordat ze steeds dezelfde plek openmaken. Mij is de laatste keer verteld dat je bij een dunner wordende wand geen weeen moet krijgen, want dan bestaat de kans dat het open scheurt. Daar moet je natuurlijk niet aan denken. Ik heb dat trouwens nooit geweten, want bij mijn laatste zwangerschappen heb ik drie verhuizingen moeten doen en geen moment gedacht dat dit verkeerde druk kan zetten. Gelukkig is er niets gebeurd.
Uiteindelijk is een keizersnede natuurlijk altijd risicovol, het blijft een operatie, maar ja, je hebt het niet altijd voor het kiezen.
Dat geeft een gyn toch ook aan? Volgens mij adviseren ze sterk om na 3 keizersnedes niet meer zwanger te worden, dat is hier iig policy. Een vierde keer kan natuurlijk soms wel maar 5 buikoperaties? Wooooow.
Na mijn derde KS zei de gyn ook dat er geen enkele belemmering was om nog eens zwanger te worden aangezien ik maar weinig littekenweefsel heb en mijn baarmoederwand in prima conditie. Mocht hij iets anders gezegd hebben dan was er uiteraard niet nog een kindje gekomen maar nu was het toch wel heel leuk dat het nog een keertje "mocht"...(lees onderschrift )