Baby een week oud: kan ik een nachtje overnemen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaVanSimone, 13 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik heb een beetje een rare vraag, maar moet een klein kindje per se aan mama's borst leren drinken of is elke borst goed genoeg?
    Een vriendin van me heeft nu een dochter van bijna een week maar ze heeft dus ook al een week niet geslapen omdat het meisje 1.5 uur doet over een halve voeding, daarna met fingerfeeding gekolfd of kunst krijgt en mama daarna ook nog moet kolven. Omdat ze best veel was afgevallen (ze zeggen dat de productie niet goed op gang was nog) moeten ze elke 3 uur voeden, en ze zit er nu al redelijk doorheen.

Ik ben een wandelend reclamebord voor borstvoeding inmiddels dus ze gaat het nog niet snel opgeven maar ik wil haar wel graag helpen, als ik een dagje/nachtje haar dochter zou moeten voeden zodat ze 'alleen' maar hoeft te kolven en zo een beetje rust krijgt doe ik het met liefde. Ik ben namelijk bang dat ze anders toch overgaat op kunst want 'jeetje dan kan ik eindelijk eens een nachtje slapen' en ik wil dat eigenlijk voorkomen.

Voordat ik het haar aanbied zou ik graag willen weten of het voor haar dochtertje handiger is om bij mij te drinken, of kan ze dan net zo goed een flesje krijgen? Ik neem aan dat het voor mijn productie niet veel uitmaakt, ik val wel onder de 'langvoedsters' inmiddels toch? :) Simone zou dan niet ook nog bij me drinken, die krijgt dan een flesje (gekolfd uiteraard).

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    uhmm volgens mij is jou beebje al 6 maanden toch?
    dan zitten er andere voedingstoffen in dan bij een beebje van net een weekje oud..
    meestal is het dan nog het colostrum...

maar ik zal nog meer antwoorden afwachten hoor maar dat is wat ik heb gelezen!!!

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Of het qua melksamenstelling kan durf ik niet te zeggen. Maar het kleine meisje zou natuurlijk ook gewoon een flesje kunnen krijgen....
    Ik vind het wel een mooi gebaar van je dat je dit wilt doen voor je vriendin.

Mijn advies aan je vriendin is:
    Ga in de nacht niet voeden én fingerfeeden én kolven. Geef het kindje 's nachts lekker een fles en ga daarna slapen.
    Je nachtrust heb je gewoon nodig. Dan aanleggen met de ochtendvoeding en daarna nog leegkolven.

Wij moesten onze dochter ook fingerfeeding geven (3 weken te vroeg geboren en ze had de kracht niet om het uit de borst te halen).
    Onze kraamhulp adviseerde mij om bv om 22.00uur de laatste voeding te geven en daarna te kolven en dan je rust te pakken. Dan met de ochtendvoeding weer je gewone dagschema te pakke.
    Zo krijgt de mamma een goede nachtrust.

Uiteindelijk heb ik er (na 3-4 weken) voor gekozen om alle voedingen te kolven en uit de fles te geven. Dit scheelde heel veel tijd, omdat je niet steeds én moet aanleggen én moet kolven. Dan kun je kolven op het moment dat het jou goed uitkomt.

4. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    Ik heb wel gehoord van iemand die bijkolfde voor een ander.(kindje was ook 6mnd ouder)
    misschien dat een idee? zodat je vriendin wat extra melk heeft en snachts alleen 1 a 2 keer hoeft te kolven(voor eigen productie) en alles via een flesje geven. desnoods mengen?

sterkte voor je vriendin

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar ik zou dan toch liever voor bv gaan als voor een kv flesje.

6. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik dacht dat je op deze leeftijd nog niet met de fles mocht geven, vandaar dat ik wil aanbieden om de borst te geven zodat haar dochtertje wel uit de borst blijft drinken en dus geen kans op tepel-speenverwarring heeft.
    Maar als ik jullie begrijp zouden jullie wel een flesje geven al?

7. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Zou het niet het beste zijn om dit met je vriendin en haar VK te bespreken?

8. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    ze kan fingerfeeding doen.. maar ik zou flesje doen. zolang je niet iedere voeding met fles doet.. tja .. je moet wat toch? maar idd misschien bespreken met een lactatiedeskundige of vk. of iig met je vriending wat ze er van denkt.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

#9 Babel44, 14 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2011
    Vind het een super lieve gedachte van je.

Van die andere samenstelling zal het kindje misschien niet zo snel iets krijgen, donor moedermelk is volgens mij ook niet per se uit dezelfde periode. Wel lijkt de andere "mama" me erg angstig en verwarrend voor haar?!

Voor de productie van je vriendin moet ze natuurlijk sowieso wel kolven die nacht.

Een flesje geven voordat bv echt goed loopt, bij 3 wk ofzo, wordt sterk afgeraden. Ik denk dat het advies aan je vriendin juist is, zvm voeden, en kolven en bijgeven dmv fingerfeeding voorzover nodig. Wel een lk betrekken en evt een weegschaal gebruiken om te zien of ze niet al zelf genoeg binnenkrijgt, ze wordt snel sterker en de bv snel meer hoop je toch. En papa het fingerfeeden laten doen terwijl zij kolft, en helpen de kolfspullen schoon te maken, en zich er een tijdje "aan over geven", de kraamtijd is nou eenmaal nogal vermoeiend, en ze mag een tijd lang moe zijn en overdag zvm bijslapen, toch?

En alles wat het kindje krijgt dat niet uit mama's borst komt "verstoort" haar productie natuurlijk, dus zou je moeten vermijden tenzij het echt noodzaak is voor de kleine, zowel evt melk van jou als kunst.

Heeft ze een goede kolf? In mijn ervaring is alleen de electrische Philips echt goed, zo goed als een handkolf maar veel sneller/dubbel, nl in staat het zuiggedrag echt na te bootsen omdat hij alle sterktes en frequenties kan: van licht kort en snel voor het aanzuigen tot lang, echt lang, als de melk stroomt. Je vriendin kan dan ook vaak tussendoor extra aanzuigen als de melk niet stroomt, en evt oxitocine gebruiken om extra tsr te krijgen. Hoe beter ze kolft hoe sneller de productie ook omhoog gaat lijkt mij! (Via mp goedkoper te krijgen en ook weer te verkopen na een tijdje).

En voor jou: heel lastig, maar je vriendin maakt misschien een andere keuze dan jij zou doen... Dat kun je misschien niet voorkomen :( Hoe erg jij ook overtuigd bent van bv en voor haar en haar kindje het beste wilt.

(Mijn beste vriendin is ook net gestopt met de bv, toen haar premature kindje thuis kwam na 3 mnd full time kolven, onvoldoende opbrengst ondanks alle adviezen en pogingen, en het kleintje is nu ook nog eens ernstig verstopt, ... Met pijn in mijn hart zie ik het aan! En waar ik overigens nooit bedacht heb haar te helpen met melk, misschien gemiste kans zeg, met kindjes bijna even "oud". Maar ik had mijn handen ook wel vol aan mijzelf eigenlijk, en niet zomaar overproductie ofzo.)

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik denk niet dat het kwaad kan voor de kleine, zeker niet voor 1 nachtje.
    Ik vind het wel een super mooi gebaar van je, eerlijk waar.

11. Bri

Bri Niet meer actief

In de eerste plaats: ontzettend lief van je dat je dit voor je vriendin en haar baby wilt doen. Echt een mooi gebaar.
    Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen mijn baby door een ander te laten voeden, maar dat is aan haar zelf.

Het is niet zo dat kleine baby's niet uit de fles mogen drinken. Het komt voor dat er tepel/speen verwarring optreedt, maar dit is zeker niet bij alle baby's het geval.
    Je vriendin zou dus ook kunnen kolven en dat iemand anders dan die melk in een flesje (of met fingerfeeding, of cupfeeding als ze geen flesje wil geven) aan de baby geeft. Dan kan zij tussen de kolfbeurten door zelf gaan slapen.
    Voor haar productie en voor de optimale samenstelling van moedermelk, lijkt dit me eerlijk gezegd beter dan melk van een ander.

En ik zou toch wel (laten) uitzoeken hoe het komt dat haar dochter zó lang over een voeding doet en dan nog te weinig drinkt. Gaat het wel goed met aanleggen? Laat eens een lactatiekundige meekijken bij een voeding, misschien kan die er wat zinnigs over zeggen.

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik denk dat dat idd de beste oplossing is. Je vriendin zou nl sowieso moeten kolven. Tenminste, als ik dat de eerste tijd niet deed, dan merkte ik dat echt meteen aan mijn productie.
    Dus zou jij niet bij haar kunnen slapen om dan de voedingen te geven met fingerfeeding ofzo? Zodat je vriendin buiten het kolven kan slapen?

13. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Achteraf was het misschien ook wel een gek idee, maar ik wil haar zo graag helpen, ze geniet nu helemaal niet van haar kraamperiode of van haar kindje.
    Vandaag zei ze dat ze misschien extra kraamhulp zou krijgen en dat ze nog wel ging kijken hoe de borstvoeding ging lopen, dus ik ben benieuwd. Ze kwam gisteren nogal depressief over, ik hoop niet dat ze een postnatale depressie heeft....

14. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik begrijp je bezorgdheid heel goed! Je wil als mama die zelf heel erg geniet van de borstvoeding natuurlijk liefst van al zien dat je vriendinnetje er net zo van geniet. Maar kijk eens terug op jouw eigen eerste weken... dat is voor niemand makkelijk. Daar moet je even doorheen bijten. Het is mooi om zien dat je daarbij wil helpen en steunen waar je kan, maar ze zal toch zelf een beetje moeten groeien in haar rol. Vermoeidheid hoort er in die eerste weken ook gewoon wat bij. Als ze zich goed omringd en gesteund voelt, dan neem ik aan dat die groeipijnen vlug voorbij zullen zijn. Niet elke vermoeide mama ontwikkelt ook meteen een depressie.

Op zich was je idee nog niet zo gek hoor, vond ik toch niet toen ik het eerst las. Pas na enkele reacties begon ik ook praktische bezwaren te zien... (samenstelling melk, mogelijk productieproblemen). Kan je niet overdag eens een voeding overnemen (finger feeding of cupje) terwijl je vriendin tussen twee kolfbeurten eens een dutje kan doen?

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het helemaal niet raar hoor mamavansimone, vroeger was dit juist doodnormaal!

16. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Mijn eerste weken zijn niet te vergelijken, Simone lag 5 weken in het ziekenhuis en ik kolfde fulltime, en thuis hebben we op ons gemakje geprobeerd of ze wilde drinken aan de borst, en als ze te moe was deden we gewoon een flesje. En ze had al een heerlijk ritme van elke 3 uur eten en daartussen sliep ze *altijd*. Mijn man en ik deden de nachtdienst ombeurten dus het zombiegevoel ken ik helemaal niet. Afgezien van de termijn hebben wij een perfect kindje, we wisten pas na een paar weken dat ze uberhaupt kon huilen :)

Ik heb ook nooit de babyblues gehad (zoals zij het nu noemt), nooit spijt gehad van waar we aan begonnen zijn en zij lijkt dat nu wel te hebben, terwijl ze haar hele zwangerschap prima doorgekomen is en overal heel veel zin in leek te hebben. Toen ik haar kindje vasthield had ik meteen het gevoel van 'doe mij nog maar zo'n kleintje' en ik vind het jammer dat zij nu zo met haar gevoelens worstelt. Ik ken dat helemaal niet.....

De krijgt misschien extra kraamzorg en ik zal nog eens aanbieden om vrijdag langs te komen om te helpen, misschien is ze dan wat bijgekomen van alles. Niet om borstvoeding te geven dan, maar op een andere manier.

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik denk dat je haar daar al heel erg veel mee helpt! Ga overdag langs, neem werk uit haar handen, of laat haar slapen tussen voedingen door terwijl jij het kleintje wiegt (bijvoorbeeld)
    Dat maakt je echt een top vriendin in mijn ogen!

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het is zeker gen gekke vraag. Vroeger inderdaad de normaalste zaak van de wereld. Ik denk ook niet dat het kwaad zou kunnen voor de baby. Baby's van rijke moeders kregen vroeger namelijk meteen een min, iemand die al langere tijd een eigen kind voedde en daarna het rijke kind. Kindersterfte lag toen hoger, maar niet door het min-systeem op zich.

Maar, zou haar wat verdere zorg uit handen nemen niet makkelijker zijn? Toen bij mij de voeding niet op gang kwam gaf mijn man de kv uit een cupje terwijl ik kolfde. Daardoor ben je een stuk minder lang bezig en kun je nog wat slapen. Misschien is dat een idee, dan heb je niet het tepel-speen probleem.

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Mijn man is door zijn tante gevoed, zonder problemen. Ookal was haar kindje al een stuk ouder. Dus het kan wel.

(mijn man is tweeling en zijn broer was erg ziek waardoor zijn moeder een aantal weken in het ziekenhuis lag met hem, dus hij is toen gevoed door zijn tante)

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou het gewoon doen, eigenlijk. Misschien kan je bij haar logeren en haar 1 voeding laten kolven voor de produktie. Mijn ervaring is dat je net na de bevalling (en nu nogsteeds maar toch minder) echt op scherp staat en zelf ook niet zo snel 8 uur achter elkaar slaapt- ik rust zelf al uit van twee flinke stukken slaap (2 keer 4 of 5 uur).

Daarnaast is het in mijn beperkte ervaring zo dat ernstige vermoeidheid en uitputtig ook negatieve invloed op de produktie kan hebben, hiermee zou je het dus denk ik wel kunnen doorbreken, ook al zouden haar borsten minder gestimuleerd worden. Het is natuurlijk nog een heel kwetsbaar stadium voor het op gang komen. Ik zou het hoe dan ook overleggen met een LK (misschien hier op het forum, of anders via LLL of VBN).

Deel Deze Pagina