Voeden op verzoek

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Omelet, 16 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Even een vraagje aan de ervaren mama's.

Kort de situatie: Onze zoon is 6 weken en krijgt volledige borstvoeding. Ik heb hem altijd op verzoek gevoed. IN het begin betekende dat véél aanleggen, hij ontwikkelde vrij laat een ritme maar dat ritme houdt hij nu ook al een tijdje aan. Hij doet het super: groeit goed, plast goed, poept goed, lacht goed (ohnee dat heeft er niets mee te maken haha) en ik voel me óók goed: voldoende melk, geen kloven, gewoon heerlijk genieten vanaf het begin.

Nu ben ik zo'n 1,5 week geleden het schema wat gaan aanpassen. Het was zo (volledig op zijn verzoek):
    2.00 uur, 8.00 uur, 11.00 uur, 17.00 uur, 21.30 uur (ongeveer dan)
    Ik wilde de laatste voeding graag om 23.00 uur om
    1) de egoistische reden dat ik zelf dan niet 's nachts hoef op te staan
    2) ik die afgekolfd geef met nutrition omdat hij 's nachts last heeft van verborgen reflux
    3) mijn vriend om 7 uur opstaat en ik merk dat onze zoon dan ook gewoon wakker wordt en 8.00 uur dus 7.00 wordt (alleen in het weekend niet)

Nu is ons schema zo:
    7.00 (zijn verzoek), 11.00 uur (zijn verzoek), 15:00 uur (mijn verzoek), 19:00 uur (zijn verzoek), 23.00 uur (mijn verzoek). Ook weer ongeveer, soms een half uur eerder of later.

Er zijn dus 2 voedingen op mijn verzoek: meestal slaapt hij dan en leg ik hem slapend aan, om 23.00 uur verschoon ik hem (wordt hij wakker), voedt hem en dan gaat hij naar bed.

Het werkt goed voor mij (want ik slaap beter 's nachts en kan mijn dagen beter indelen omdat ik weet wanneer ik een voedingsmoment heb) en volgens mij ook voor hem. Voor de duidelijkheid: ik laat hem niet huilen van de honger, ik vervroeg zijn voedingen ik verlaat ze niet. Als hij eerder komt krijgt hij eerder eten. En hij sliep dus al zo lang door vóórdat hij Nutrition kreeg, ik heb nooit echt een probleem gehad met de nachtvoeding al mis ik hem momenteel ook niet..

Graag hoor ik de meningen van de ervaren bv-mama's (de onervaren mogen ook reageren hoor haha). Is dit een goed schema vinden jullie? Denken jullie dat mijn productie zal teruglopen omdat ik niet meer volledig op verzoek voedt?
    Maw: vinden jullie dat ik goed bezig ben.. Brand maar los ;)

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Elk schema is goed, zolang mama en (vooral!) baby er tevreden mee zijn. Door de nachtvoeding te vermijden, zou het kunnen dat je productie er ietsje onder lijdt... mààr normaal zal baby dat dan op een ander moment wel bijregelen. Dus zolang je "op zijn verzoek" niet helemààl laat varen, en goed op zijn signalen blijft letten, denk ik dat dat wel snor zit.

Wel fijn dat je het schema zo kan sturen, mijn oudste was helemààl niet zo makkelijk te sturen ;)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk dat er niks mis mee is. Het gat van 11-17u was anders ook erg groot. Ik vind 5 voedingen best weinig met 6 weken maar als hij het er goed op doet, lekker zo houden!

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Wat een heerlijk schema, ik ben jaloers. :D

Mijn dochter komt 's nachts nog regelmatig om de 2 uur.

Maar om terug te komen op je vraag. Als je hem wel gewoon aanlegt als hij honger heeft, zoals je zelf al zegt, dan kan dat volgens mij geen kwaad voor je productie. Want er zijn genoeg kinderen die ook uit zichzelf doorslapen. Dus volgens mij doe je het goed hoor! Gewoon lekker aanleggen als hij er om vraagt en als hij dat niet doet, dan op jouw verzoek!

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja ik vind het ook weinig (vorige week zat hij op 6, kwam hij 's nachts nog een keer maar daar is hij nu al 5 nachten mee gestopt) en ik vind het gat tussen 11 en 17 uur anders ook te groot (werd ik heel zenuwachtig van, om over het 'au mijn borsten doen zeer"-effect nog maar te zwijgen ;)), ben blij dat ik niet de enige ben die dat vind!

Ga iedere week naar het CB om hem te laten wegen zodat ik zeker weet dat hij goed groeit. Deze week weer 300 gram aangekomen dus volgens mij gaat dat prima en zijn die 5 voedingen (voor nu) in ieder geval genoeg.

Fijn dat jullie positief reageren. Aan de ene kant is bv het meest eenvoudige omdat je geeft als de vraag er is, aan de andere kant maakt het het juist daarom lastig als je wel gaat sturen. Maar we hebben een pittige kerel die ook wel laat weten als het hem niet zind, dus ik maak me wslk zorgen om niets ;)

6. fafje

fafje Niet meer actief

harstikke goed hoor, ik heb ook altijd op verzoek gevoed...en op een gegeven moment ben ik ook wat gaan sturen...of soms moet ik weg...dan is het op mijn verzoek...dat is juist het fijne aan bv...het is makkkkkkelijk!!

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier liet ik er overdag wel max. 4 uur tussen hoor, toen ze iets ouder was wel eens een half uurtje langer. Dat is ook beter voor je productie.
    Hier pas vanaf 9/10 maanden denk ik overdag meer tijd er tussen.

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Mij hebben ze het volgende verteld als richtlijn voor het aantal uren ertussen: 2,5u max. als ze 2,5 kilo wegen - 3u bij 3 kilo - enz... tot max. 5u vanaf 5 kilo. In de nacht max. het dubbele. Vond het handig om daar een beetje naar te kijken, al hoefde het zelden, dochter kwam meestal vaker.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hij is nu ruim 5 kilo dus dan zit dat wel goed. Nou ben blij met de positieve reacties, stom he :)

10. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw ik ben jaloers:D overdag keurig om de 3 a 4 uur.....maar afgelopen nachten in zes uur tijd drie keer geweest om te drinken.:$

Gelukkig ben ik wat gewend;)

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wow klinkt pittig zeg.. nou ja ik weet niet of de nachten hier zo blijven natuurlijk. Begon hij vorige week opeens zelf mee.. tja en ik klaag niet hoor ;)

Deel Deze Pagina