Baby eet heel veel maar komt weinig aan.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sm1, 8 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1

    sm1 Fanatiek lid

    17 dec 2011
    1.859
    106
    63
    Mijn zoontje van 13 maanden eet heel veel vind ik en op het kdv staan ze ook versteld van de hoeveelheid die hij eet t.o.v de andere kindjes. Daar krijgt hij als lunch een volledige warme maaltijd.
    Wat hij zoal eet op een dag:
    Sochtends:
    -beker melk
    -2 sneeen brood
    -1 stuk fruit

    Lunch
    1 bord warm eten (vlees of vis met groentes,aardappelen/peulvruchten/rijst of pasta) vaak geven ze hem meer als een portie.

    Tussendoor
    Yogurt
    Stuk fruit
    4 of 5 Maria koekjes of soepstengels
    1 beker melk

    Avondeten
    Warme maaltijd maar iets lichter en kleiner als de Lunch wel een bord vol.
    1 beker melk

    Wat ik raar vind is dat hij van de p50 lijn 6 maanden komt en op nu op de p10 lijn zit ,hij is in 6 maanden maar 1 kilo bijgekomen
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Is hij heel beweeglijk of zit hij veel stil? Loopt hij al? Kruipt hij veel?

    Wat is zijn lengte en gewicht nu?
    Hoe zijn jullie?

    Mijn zoon was als pasgeboren baby "normaal" maar zakte terug qua gewicht naar de -2,5 lijn. Hij zat tegen ondergewicht aan, at ook heel veel én als hij honger had dan was hij niet te genieten. Gewoon een snelle verbranding, zat nooit stil en zijn vader is net zo. Dus heel raar was en is het niet. Nu nog steeds heeft hij geen gram te veel, is heel sportief.
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.639
    1.983
    113
    Vrouw
    Rond die tijd gaan veel kinderen al lopen. Dan is het normaal dat hun gewicht wat minder snel gaat omdat ze meer energie verbruiken.

    Mijn kinderen kwamen toen ook wat minder aan. Mijn middelste viel zelfs wat af. (Iets met heel veel bewegen en niet genoeg willen eten)

    En mijn jongste eet juist ontzettend veel en komt ook niet veel meer aan (5 a 6 boterhammen, 2x fruit, biscuitjes, maiswafel, heel veel avondeten) Ze eet nog meer als mijn oudste van 10 jaar :rolleyes:
     
  4. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    663
    385
    63
    Sommige kinderen groeien nu eenmaal niet zo snel of hebben een snelle spijsvertering..

    Wat je nog zou kunnen overwegen is zoveel mogelijk 'volle' producten te geven.

    En eventueel ipv de maria koekjes een boterham met boter en broodbeleg. Daar zitten allicht meer voedingsstoffen in dan in die koekjes.. want aan boterhammen vind ik het niet veel omdat hij 2 keer warm eet..
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.581
    113
    Vrouw
    Minder koekjes en in plaats daar van een extra boterham
    Zoveel koek is echt niet nodig.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  6. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.569
    1.714
    113
    Ik vind het eigenlijk niet zoveel eten... Mijn zoontje eet sommige periodes minimaal net zo veel (andere periodes weer heel weinig). Nu toevallig zit hij weer in een fase dat hij echt alles eet wat los en vast zit. Is ook teruggezakt van +1 in het eerste jaar naar -1 nu. Het is gewoon een zeer beweeglijk en actief jongetje. Denk dat dat er gewoon bij hoort
     
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.282
    6.818
    113
    Vrouw
    Beweeglijk kind of niet, je moet wel erg beweeglijk zijn om zo veel percentielen te dalen. Als ik de WHO curve bekijk, zou een kindje tussen de 6 en 13 maanden ongeveer 2 kg gemiddeld aankomen. En de meeste kinderen gaan natuurlijk meer bewegen, dus dan hoeven ze misschien niet meer zoveel aan te komen per week als een newborn, maar ook niet te dalen van p50 naar p10.

    Hoe at en dronk je zoontje vanaf 6 maanden @sm1? Zijn er melkvoedingen snel omlaag gegaan? Zijn de nachtvoedingen eraf gegaan? Eet hij misschien pas sinds kort de hoeveelheid die jij in je OP benoemt? En wat vond het CB hiervan? Of is hij niet daar gewogen? Met zorgen zou ik eerst bij het CB om een extra afspraak vragen.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.558
    113
    Ik vind dat hij goed eet, maar niet buitensporig veel ofzo. Zelf vind ik de 4-5 mariakaakjes ook niet echt nodig, maar verder ziet het er prima uit volgens mij. In plaats van de kaakjes zou ik een rijstwafel, boterham, extra fruit of komkommer bijv. geven.
    Als je je zorgen maakt om z'n gewicht dan zou ik even contact opnemen met het CB of de meting van de 14 maanden straks even afwachten en dan als hij weer weinig is aangekomen even navraag doen.
    Wil hij echt zoveel eten, heeft hij echt honger of eet hij gewoon alles makkelijk weg? Hier kan ze ook wel door blijven eten, maar 's middags na 2 boterhammen stop ik in principe gewoon en is ze over het algemeen tevreden. Een enkele keer geef ik nog een cracker of soepstengel na als ze gaat mopperen.
    En verder zijn het hier ook periodes. Een paar weken geleden ging er amper wat in en nu lijkt ze weer een bodemloze put. Heeft vaak ook wel met de groei te maken, dus wie weet zit hij nu in een groeispurtje en is hij straks goed bijgekomen. ;)
     

Deel Deze Pagina