baby eet te veel en is te zwaar volgens CB!!

Discussie in 'Voeding' gestart door WesDaan, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik had een heel vergelijkbaar schema op dezelfde leeftijd en nooit commentaar gekregen.. (gevalletje CB denk ik dus). Wat vind je zelf?
    Wat je zou kunnen doen is de sap eruit laten en de liga... die heeft ie gewoon niet nodig en het scheelt toch wel wat. Verder zou ik alles lekker zo laten zoals het is (al begon ik persoonlijk met pap en in de middag een boterham met een klein flesje melk)..

2. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    wat raar leana krijgt ongveer hetzelfde eten alleen op andere tijden en ze woog de laatste keer 8,5 kilo en was 71 cm en ze zeiden dat ze niet te zwaar was ofzo zo zie je maar elk cb bureau is anders

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ach hij is inderdaad een flinke knul maar so what? je schema is prima en niks te veel lijkt me. laat dat cb maar lekker lullen. wie weet is ie over 16 jaar wel een enorme magere slungel. is het ook weer niet goed.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Inderdaad. Lekker zou houden.
    Ik zag laatst een foto van onze kleine rond de 7 maanden en ik schrok echt, wat een Michelin manneke :$
    Nu zit hij keurig op het gemiddelde.

Die benen!! :)

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Op die eerste foto lijkt het wel alsof ie vet heeft op zijn buik. Kan dat kloppen? De arts op het CB gaf mij dat namelijk als indicator of een kind ECHT te zwaar is. Mijn zoontje heeft ook een bolle toet, maar zijn buikje is gewoon slank. En om die reden moest ik me absoluut geen zorgen maken (maar eerlijk is eerlijk, hij voldoet ook aan de groeicurve).

Verder vind ik zijn schema niet afwijkend. Ik vind de tip om over te gaan op brood wel een goede. Daar heeft ie nu toch de leeftijd voor.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh haha ik had laatst precies hetzelfde moment. Ik bekeek zijn foto's van rond die leeftijd en dacht 'jeeeemig, wat een dikzak!' ;)

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Nee dat valt wel mee, en dat zeiden ze ook niet op het CB.
    Maar in verhouding vonden ze hem te zwaar en dat hij teveel at.
    Hij is 9290 gram en 71 cm.
    Wel heeft hij de laatste maand een piek gemaakt in zijn gewicht maar dat komt omdat hij in 8 weken tijd daarvoor maar 1 kilo was gegroeid.
    Dit omdat hij alles weigerde, fles, fruit, groente pap alles!
    Dus ja dan kom je ook niet aan.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ah, kom op zeg! Babyvet is gezond vet. Ik word er erg kriegelig van dat we bij 7 maanden al spreken van overgewicht bij baby's en het op rantsoen zetten!
    Deze baby is niet te dik en eet niet teveel!

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik weet van een baby waarbij ze het bij 2,5 maand al over obesitas hadden :$. Het kind had die maanden niks anders gekregen dan borstvoeding. ;) Echt niet normaal, ik word er ook heel kriegel van inderdaad, ze weten gewoon niet wat ze sommige ouders (en daarmee ook de kinderen) aandoen, zo creëer je juist problemen met voeding en eten (en onzekere ouders).

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb het niet helaas niet gebookmarkt, maar las laatst een mooi stukje over babyspek, de zg. Michelin-baby's. Kindjes die dat hebben, blijken later gezonder!
    Nou, steek die maar in je zak Wes-Daan!;)

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ow, mijn Mini is juist vrij licht, hahaha!

12. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Is toch niks mis mee als een babytje iets aan de mollige kant is?

Mijn zoontje is 5 maanden en weegt nu al 9205 gram (lengte 68 cm).
    Op het consultatie bureau heb ik ook een opmerking gekregen dat hij obesitas kan ontwikkelen ;). Ik moest echt mijn lach inhouden.

Als het in de familie zit 'overgewicht', dan zou het later inderdaad een probleem kunnen worden, want dan hebben die babytjes wèl meer aanleg om echt dik te worden. Zo niet dan zou ik me er niet erg druk om maken.

Mijn man was ook een mega-mollige baby, maar is nu superslank en zelf heb ik maatje 36/38. Dus ik lig er niet wakker van van wat het cb zegt.

Grt Vanilia

13. Opening

Opening Niet meer actief

Ik ben 2 weken terug ook geweest op het cb en hier zeiden ze ook dat hij nu nog niet te dik was maar dat het er aan zat te komen. Was echt stom verbaasd. Hij is geboren met 35 weken en 4 dagen. Hij woog toen 1470 gram en was 42 cm. Nu is hij 63 cm en weegt 7430 gram. In mijn ogen is dat niet te dik. Ik ken een baby die met 2 maanden al bijna 6 kilo woog en daar zeiden ze niks tegen. Ik trek me er niks van aan hoor.

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik vind niet dat je kindje te veel eet. Vind het een normaal eetpatroon. Toen ons zoontje 71 cm was, woog hij een kilo minder. Arts van onze cb zei toen dat hij tussen de 9 en 10 kilo mocht wegen (wat hij ook gewogen zou hebben als hij zijn groeilijn mooi gevolgd had), dus als hij voor een extra fles kwam, moesten we die maar gewoon geven.
    Een beetje babyvet hoort bij een baby. Als ze eenmaal actief worden en gaan kruipen etc, gaat dat er ook wel weer vanaf hoor.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat vervelend dat we met elkaar al op z'n jonge leeftijd moeilijk doen over gewicht. Het lijkt me dat het niet over gewicht moet gaan maar over een gezonde manier van eten. Het is goed om naar eetpatronen en hoeveelheden te kijken. Kleine kinderen zijn heel slecht in het aangeven van het verschil tussen honger en dorst en 'genoeg' (alleen bij bv werkt dat wel aardig omdat ze daar hard voor moeten werken).

Zolang ze baby of dreumes zijn kan je maar heel zelden spreken van 'te dik'... Kijk vooral of je kind veel (geraffineerde) suikers en onnodige vetten binnenkrijgt en of hij of zij niet erg grote hoeveelheden eet. Sommige kindjes vinden eten gewoon leuk en blijven dan eten (terwijl ze eigenlijk al genoeg hebben gehad).. (ik heb er zo eentje)...

Goeie richtlijn bij vaste voeding:
    - 3 volwaardige maaltijden per dag (ontbijt, lunch en avondeten)
    - 2 tot 3 gezonde tussendoortjes. Dit kunnen ook nog kleine melkvoedingen zijn.

water, thee, fruit (let op sommige fruitsoorten zijn minder positief dan andere), rijstwafels, soepstengels etc zijn allemaal prima om te geven. Liga, koekjes, sapjes, pap etc etc zijn voedingsmiddelen waar je alert moet blijven.

16. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik vind het maar vreemd, dat ze zo doen. Als ik op de groeicurves kijk, zit je kindje gewoon netjes binnen de curve. Als hij dan ook nog eens niet zo veel beweegt, dan is het helemaal logisch. Dikke kans, dat als hij eenmaal gaat kruipen, hij weer wat minder hard groeit. Ik zou me er niet te druk om maken, hoor! Het is jouw kindje en je moet doen wat bij hem past. Jij weet het beste hoeveel en hoe vaak hij moet eten, hoor!

17. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Tss wat een onzin dat het teveel is zeg! ;)
    Ons manneke is nu ruim 7 maanden, en zijn schema wijkt niet zo heel erg af dan dat van jouw manneke, en die van ons zit nog onder het gemiddelde qua gewicht:

7.00/8.00 bordje pap (180/6 en 6 á 7 scheppen bambix)
    10.00/10.30 fruit, meestal 100 gram, soms ook meer
    12.30 fles 180/6
    16.30 groente 200 gram en een danoontje of wat yoghurt
    20.00/20.30 fles 210/7 met 2 schepjes rijstebloem

18. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Nou gelukkig dat ik me dan geen zorgen hoef te maken.
    MAar die keer daarvoor zeiden ze dat hij best wat meer mocht hebben qua avondeten.
    Nou heb ik dat gedaan en dan is het weer teveel.
    Het maakt me gewoon onzeker.
    En iedere keer heb je daar een ander en de een zegt dit en de ander dat.
    Maar als ik naa rjulie schema's kijk dan valt het allemaal wel mee.
    En zijn pap is nu vervangen voor een boterham.
    Vandaag een halve gehad want meer wilde hij niet.
    Maar een fles daarna hooo maar dat wil hij echt niet.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nou nou, sorry hoor ;) Rustig maar. ;) Wij forummers hebben er dan ook veel meer verstand van dan de gemiddelde arts.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Kylian was met 7 maanden 73 cm en 9800 gram en ik heb geen opmerkingen van het cb of huisarts gehad dat hij te dik zou zijn.

Kinley was met 6 maanden 71 cm en 9160 gram en bij haar was ook mijn angst dat ze misschien te dik zou zijn.
    De arts van het cb hier zei dat ze prima binnen de lijntjes viel en goed in evenwicht was (vergelijking gewicht/lengte)

Als ik je schema zo zie ziet dat er hetzelfde uit als die van ons en die van ons werd prima gevonden, ik mocht zelfs fantomalt (extra caloriën ) weer gaan toevoegen aan haar laatste fles.

Het was de bedoeling dat ze die niet meer nodig zou hebben nu ze pap krijgt voor het slapen gaan (ipv melk) maar dan sliep ze maar tot 5 uur en kwam dan uit op een extra voeding per dag en dat was niet de bedoeling.

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina