baby eet te veel en is te zwaar volgens CB!!

Discussie in 'Voeding' gestart door WesDaan, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Baby's en kleine kinderen zijn juist zeer goed in staat om zelf en duidelijk aan te geven dat ze voldoende hebben! Veel beter dan volwassenen die eten met andere emoties asocieren.

Wel aardig is een understatement. Een van de mooie dingen aan bv is dat bv-kindjes zelf mogen aangeven wanneer ze voldoende hebben, dat heeft niks met hard werken te maken. Wanneer ze verzadigd zijn laten ze vanzelf los. Er staan geen maatstreepjes op mama's borst wat ervoor zorgt dat het kind heel basaal kan reageren op het gevoel van honger en dorst. Voeden op verzoek is daarom ook ideaal, want het kind drinkt de ene keer niet zoveel als de andere keer en zal daarom de ene keer wat eerder en de andere keer wat later komen om een voeding.

Maar ook fles gevoede kindjes kunnen als ze de kans krijgen heel goed zelf aangeven dat ze voldoende hebben!

Baby's bepalen in de buik al via de placenta wanneer ze willen eten en ook na de bevalling tijgert de baby over je borst op zoek naar de tepel. De ene baby doet doet meteen na de geboorte en de andere na een uur.

Later als er bijgevoed wordt kan een kind ook nog prima aangeven dat het voldoende heeft. Helemaal als het kind zelf de regie heeft doordat het zelf zijn eten mag pakken en in zijn mond mag doen en mag stoppen als hij voldoende heeft. Een kind overeet zich van nature niet.

Kinderen die continu nog eten krijgen als ze al vol zitten, raken dat basale gevoel van verzadigd zijn kwijt.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zogelukkig.. je hebt weer gelijk.

3. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik ben altijd zo blij met jou!
    Jij weet altijd zo veel!
    dank je wel.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Zogelukkig, kijk jij weet te omschrijven wat ik sinds de geboorte van Kylian al doe.

Ik bied aan en ze bepalen zelf hoeveel ze ervan eten :D

Groetjes Anita

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Zie mijn handtekening... :D
    Mijn zoon is wel iets groter begonnen (3385 / 50)
    maar nu, met bijna 6 mnd, ook flink.
    En ons CB is errug tevreden :p

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik ben een paar dagen terug geweest bij het CB, hij weegt 9380 gr en is 72 cm lang, ze zeiden juist dat dat prima is!
    Al was het bij hem juist andersom, hij woog 9,5 pond bij de geboorte, hihi, de eerste tijd zat hij boven de +2 lijn, gewoon boven alles wat gemiddeld was en nu zat hij iets boven het gemiddelde. Hij eet helemaal niet veel en tijgert al sinds hij 5 maanden is, dus hier gaat de gewichtslijn alleen maar naar beneden.
    Maar goed, het scheelt dus echt niet veel met jouw kindje qua gewicht en lengte, dus waarom ze bij mij op het CB het prima vonden (ik schijn in de regio te wonen met het hoogste percentage 'dikkerds' van Nederland, dus ze zijn er extra alert op), dat vind ik dan weer wat vreemd.
    Hier geeft hij duidelijk aan wanneer hij genoeg heeft.

7. Torties

Torties Fanatiek lid

20 okt 2008
    2.030
    118
    63
    Vrouw
    Zoetermeer
    WESDAAN
    jemmig jouw zoontje is ECHT niet te dik hoor!!!
    en je schema vind ik prachtig! als ik het met ons forum (sept 09 mama;s ) die kindjes vergelijk...
    de zwaarste is bij ons 6.5 maand en net over de tien kilo.. en die maakt zich ook geen zorgen
    en jou ventje ziet er prachtig uit, die zwembadfoto ook, heerlijk, gezond, welvarend mannetje!
    in mijn onderschrift kan je zien dat ons meisje ook niet de slankste den is :D
    maar ons CB is dik tevreden, qua lengte en gewicht volgt ze wel de bovenlijnen, maar zolang het maar in verhouding is
    en dat is het wel bij jullie hoor!
    enne.. met het CB weeg ik af en toe rustig me kont af :D

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik vind die tijden wel heel krom zeg.
    Hoe kan je nou zo laat nog een toetje gaan geven als je mannetje rijp is voor zijn bed.
    Ik zou de pap ook laten voor wat het is en een boterham aanbieden met een tuitbeker melk.

Ik vind hem trouwens gewoon lekker stevig en straks als hij gaat lopen en doen gaat het er vanzelf af.

Oh zogelukkig wat heb je het weer prachtig neer gezet.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.326
    36.184
    113
    Hier een meisje van 9 kilo en 71 cm en vind haar prachtig in evenwicht en ook nog zeker geen commentaar gehad. Nu was zij wel al 10 pond bij de geboorte dus in verhouding minder hard gegroeid, maar gewicht en lengte zijn ongeveer hetzelfde, dus kan jouw kindje nooit veel te zwaar zijn lijkt me.

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik heb weinig te zeggen, kom toevallig in dit topic terecht, maar wil even zeggen dat ik -naast heel veel andere goede raden- deze goede raad:

nog het beste vind...

Je doet 't hartstikke goed en daarbij heb ik 't idee dat tegenwoordig 'overgewicht bij kinderen' een soort hot item is bij sommige cb's...

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    IK vind ook dat CB`s teveel laten leiden door de hype´s en dat vind ik heel jammer.
    Volgens mij is er niets mis met het gewicht van je kindje.
    Afgelopen maand was ik met mijn dochter van 4 maanden op het CB, ze woog 8540 gram en was 67 cm lang. Ook de wijkvp begon erover dat ze te zwaar was.
    IK vond het heel erg, het meidje krijgt alleen maar mamamelk zonder bijvoeding. IK heb duidelijk gezegd, dat ze eens niet zo moeten denken in hokjes en naar het kind moeten kijken en de familie anamnese.
    Ik weet hoe ze op het cb kunnen reageren,maar toch raakt het je elke keer weer.

12. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ jingels: belachelijk dat ze dat zeggen als je alleen nog maar BV geeft! :$ Ik moet zeggen dat wij wel een goed CB hebben, volgens mij, want hier hebben ze eigenlijk nooit onzin-opmerkingen. Mij werd toen ik nog BV gaf zelfs verteld dat het alleen maar goed was dat hij er zo hard op groeide. Dan kreeg hij zeker weten genoeg binnen en dat zou later allemaal wel weer rechttrekken (voor zover nodig, want hij groeit mooi in verhouding). Heel raar dat ze dan bij jou iets heel anders beweren. Zo blijkt maar weer; het hangt helemaal af van het soort mensen dat er op jouw CB werkt... Niet echt handig.
    Maarre.... Had ze nog tips over hoe je haar minder hard kon laten groeien, dan?! ;)

13. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    mijn dochter eet meer!!! Maar lust geen pap, en cb heeft hier verteld dat pap de dikmaker is, ik zou alleen de pap vervangen.
    fruit en melk en avondeten is niet dikmakend. Je doet het goed zoals jij het doet en laat cb maar lullen.

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb duidelijk uitgelegd dat BV-babies een hardere groei vertonen de eerste maanden en dat dat later bijtrekt.
    Ik heb ook gezegd, dat er geen gemiddelden zouden zijn zonder te kleine of grote kinderen. En tenslotte heb ik ook nog gezegd dat ik haar niet tussen 2 planken kan schroeven om haar groei in te dammen.
    Toen waren we behoorlijk uitgepraat.
    Waar het mij om gaat dat je kind meteen een etiket *te dik* opgeplakt krijgt. Ik stoor me daar gruwelijk aan.

15. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Onze J komt elke maand een kg aan
    En deze maand zelfs 1,3 kg
    Hij doet het goed en cb zegt tja zolang hij in de curve zit is er niks aan de hand

Hij is nu 8295 gram en 66 cm

En zit qua voeding 180cc per kg ipv 150cc want hij is een joekel baby

Dat weten ze ook bij cb en maken er geen probs van

Hij heeft sinds vorige maand al maat 80 in trui en 74 broek

De arts daar zeurde ook vorige maand ze zei dat we een voeding moesten verlagen (dus krijzen geblazen...) en om half 11 (als hij al een paar uur slaapt!!) wakker maken en een 5de fles geven

WTH!!!

Dus onze lieverd die 12 uur per nacht slaapt en zo gelukkig is als maar kan moeten we chaggie hongerig en dood ongelukkig maken...

DUS NIET!!

Ik luister niet meer naar advies waar ik niet om heb gevraagt

16. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Stelt me weer gerust.
    Zijn schema is nu veranderd omdat hij ipv pap brood krijgt.
    Dus nu is het :
    8.00 180/6
    10.30 fruit 200 gram
    12.30 boterhammetje ( eet een paar stukjes) en ongeveer 60cc thee.
    15.00 flesje 150/5 ( omdat hij nog niet genoeg brood eet, en absoluut geen fles bij zijn brood wil, ook niet in een tuitbeker of gewone beker).
    17.30 groente 200 gram ( 6mnd potje)
    18.30 yoghurt met was roocivee.
    18.45 in bad en naar bed.

Als hij straks beter zijn boterhammetje gaat eten kan de fles van 15.00 vervangen worden voor een tussendoortje.
    Dus dat wachten we maar af.
    Hoelang duurde dat bij jullie?
    a.s. dinsdat eet hij een week brood.
    Vaak een half boterhammetje nu en dan wil hij ni meer, maar heeft om 15.00 15.30 wel weer bere honger.

17. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron eet ook geen brood. Hij verslikt zich er ook steeds in (terwijl liga bijvoorbeeld helemaal probleemloos kan :S). Als ik mazzel heb, eet hij 1/3 boterham.
    Heb je al verschillende soorten beleg geprobeerd?
    Ik kreeg laatst ook de tip om het te dopen in thee of sap omdat het dan beter weg te krijgen is. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd.
    Van weer iemand anders heb ik gehoord dat het vanzelf komt, maar dat de één daar wat later mee is dan de ander.

18. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Soep bijv. is echt iets wat je je kleine niet snel geeft zo jong,maar mijn moeder gaf dus ook een broodje door de soep zodat het hapbaar was

19. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Soep lijkt me erg zout voor een kindje onder de 1.

Ik zou het brood toch gewoon blijven aanbieden, misschien eerst als korstje zodat het kindje zelf kan knabbelen?..

20. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hij heeft tot nu toe alleen appelstroop op zijn brood gehad, en hij vind het wel lekker want hij zit heel fanatiek naar het brood te happen.
    Ook laat ik hem zelf de stukjes in zijn mond doen, want dan eet hij gewoon meer en beter.
    Alleen het vult denk gewoon meer als wat hij voorheen kreeg.
    En natuurlijk anders.
    Verder idd koek e.d is allemaal geen probleem binnen een notime is het op ;)

Ik biedt het gewoon iedere keer aan en merk wel dat het steeds beter gaat.
    morgen gaan we smeerworst proberen.

Deel Deze Pagina