sorry aweer het zoveelste topic over tandenpoetsen.... Het is zo'n drama hier, niet leuk. mijn dochter (17 maanden) vind het verschrikkelijk en ik vind goed poetsen erg belangrijk dus ik houd haar in de houdgreep tijdens poetsen als het niet gaat... ze raakt helemaal overstuur en ik vind het erg zielig... maar nog zieliger vind ik gaatjes. Wat doen jullie, gewoon minder goed poetsen of ook poetsen bij een kind wat overstuur is? Ik heb zelf vrij makkelijk gaatjes en wil dat absoluut niet voor haar. Liever nu even vervelend als straks veel pijn met gaatjes. Ik zie er zelfs tegenop om haar naar bed te brengen omdat ik dan ook moet tandenpoetsen... We hebben alle trucs al geprobeerd, zij poetsen, samen poetsen (tegeijk), liedjes, filmpjes, etc maar tevergeefs. Ze gaat nu steeds helemaal overstuur naar bed.
Sommige dingen moeten gewoon en tanden poetsen is daar één van. Houdgreep en poetsen. Misschien kun je meteen na het eten poetsen zodat ze daarna nog even tijd heeft om rustig te worden. Alhoewel mijn meiden het nooit zo erg hebben gevonden is mijn ervaring wel dat het periodes zijn en dat het straks wel weer beter zal gaan. Hier poetsen ze altijd eerst zelf en daarna poets ik na.
mijn meid vind dit echt niet leuk probeer haar te paaien met drinken (water) uit een bekertje als ze klaar is. stelt niets voor maar dat vind ze geweldig!. ben ook overgestapt naar een andere tandpasta hielp ook wel denk dat ze die lekkerder vond!
ben het helemaa met je eens eylem, daarom poets ik ook in de houdgreep, maar ik word er heel verdrietig van. Ze krijgt ook nog een fles melk voor het slapen dus kan niet meteen na het eten poetsen helaas... andere smaak tandpasta ook al gedaan...
Hier al 1,5 jaar houdgreep..álles geprobeerd. Maar door t geworstel heb ik t idee dat t nog niet supergoed gebeurd. Ze is nu ook 2 maar t 2 keer per dag poetsen lukt nog niet bepaald....die avondpoetsbeurt vind ik al irritant genoeg..mja..
Hier ook een verschikking nieuwe tandenborstel heeft er wel voor gezorgd dat hij t weer zelf wil doen want eerder was dat niet eens meer aan de orde. Nu laat ik t hem ze F doen en ga ik hem wat afleiden en proberen wat over te nemen zodat t beter word gepoetst.. De ene keer laat hij t meer toe dan de andere keer... In de houdgreep hebben we een x gedaan maar ik wil niet dat hij een onwijze hekel aan t poetsen krijgt.......... Lastig
bedankt voor de reacties... het is minder een drama bij mijn man maar hij laat haar zelf wat 'aanklooien', ik wil gewoon dat haar tandjes schoon zijn.
Mijn zoon is nu 14 maanden en hier is het ook echt een drama, we hadden alles geprobeerd, behalve één iets. Vanmiddag ben ik om zo'n vingerpoetsertje geweest in het kruidvat (van difrax), en dat gaat geweldig! Ik maak gekke geluidjes en poets zijn lipjes, want ja die houdt hij stijf op elkaar en dan begint hij te giechelen omdat het kietelt en dan poets ik zijn tandjes, het ging vanavond gewoon zo vlot! Stom dat ik dit nooit eerder had geprobeerd.
Hier ook een drama niets helpt ze wil per se zelf borstel houden.. Weet het ook niet wat te doen. Ik kan 2 bewegingen maken dan wil ze al zelf. Als ik niet toelaat dan gaat ze krijsen en wil helemaal niets dan wil ze gewoon echt niets.. Dus poetsen vind ze okey ze open mondje etc maar wil zelf het doen..
Ben hier naar op zoek geweest, zelfs bij de tandarts gevraagd en toen nergens te vinden, ga het bij de kruidvat dus nog eens proberen!
Oei wat moeilijk, maar zo belangrijk inderdaad.. Dikke knuf, lijkt me heel verdrietig om telkens deze strijd te moeten voeren
Hier ook regelmatig in de houdgreep. Wat bij mijn zoontje nog wel eens werkt is een nieuwe liedje introduceren en die dan heel overdreven gaan staan zingen. (Ik hoop dat ik nooit gefilmd word). Zo is nu berend botje populair. Je kan maar iets leuk vinden. Ik vind wel dat de papa ook goed moet poetsen. Nu ben jij steeds de boeman, maar het is juist belangrijk om hierin consequent te zijn. Ik snap het wel, maar een gebit krijg je maar 1x. Of ja, 2x maar je begrijpt wel wat ik bedoel
Hier werkt een elektrische tandenborstel (voor baby/dreumes) heel goed. Zit ook een lampje in. Nu houd ik de borstel gewoon een paar seconden op de tand en klaar. Zonder teveel gemartel
Hier doen we het telkens als ze 's avonds in bad gaat, en het gaat redelijk. Ze vindt het niet zo erg, maar flink meewerken doet ze zeker niet. Het begint goed: ze doet haar mondje open en anticipeert op de borstel. Maar dan zuigt ze snel de tandpasta eraf en klemt ze de lippen op elkaar. voorlopig nog maar 6 tandjes dus das snel gebeurd natuurlijk... Ze kijkt ook altijd hoe wij het doen en dat vindt ze wel leuk. Evt eerst zelf voordoen? (maar dat heb je vast al geprobeerd....)
Hier is tandenpoetsen ook een drama, zowel bij mij als bij mijn man. Heb de houtgreep weleens geprobeerd maar vind dat echt verschrikkelijk. Nu proberen we het maar op allerlei manieren leuk te maken. Dat betekent dus meestal dat het poetsen absoluut niet optimaal gebeurd... Zoonlief is nu 17 maanden. We hopen dat het een fase is die over gaat, en dat we het beter kunnen uitleggen waarom het goed is als hij wat ouder wordt...
Heb je in ieder geval iets gepoetst. Proberen samen te doen, of een beetje te sturen terwijl hij het zelf doet? Onze tandarts zei dat elektrisch geen probleem is. Ook onder twee jaar.