Baby EHBO cursus

Discussie in 'Verzorging' gestart door Achterkantvandemaan, 16 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik ben een leek en een kneus op EHBO gebied en val al bijna flauw van wat bloed.

Stel er is iets met mijn baby straks, dan zou ik dus bij god niet weten wat ik zou moeten doen tot de ambulance er is. En dat voelt toch wat onvoorbereid. Ik voel de behoefte om toch wat te gaan leren.

Heeft iemand ervaring met zo'n EHBO cursus vooral gericht op baby's?

2. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.831
    3.589
    113
    Vrouw
    Ik heb geen cursus gedaan omdat ik vrij veel ervaring heb met EHBO
    Ik heb wel filmpjes op YouTube bekeken van dit soort cursussen, waarin ze voordoen hoe te handelen bij verslikking/verstikking. Dat heeft wel het leven van mijn kind gered dus ik raad het absoluut aan te doen!

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik heb mijn ehbo, voor mijn werk als gastouder en ik kan het je aanraden.
    Heel fijn als je weet wat je moet doen en je niet zelf in paniek schiet als je kind iets overkomt.
    Bij mij is dochter ooit half gestikt in een stuk appel en ik was blij dat ik wist wat ik moest doen.
    Ken je de heimlichgreep die je bij een volwassene doet als iemand dreigt te stikken? Bij een baby mag je die dus niet doen, maar moet je wat anders doen. Dus volwassen ehbo is ook deels anders.

4. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Goede keuze:thumup:
    Informeer eens naar kinder ehbo. Je kunt ook een gewone cursus doen, vaak zit daar een zijsprong naar kinderen bij.
    Ik kon het destijds doen via de verloskundige maar ik ben al 10 jaar lid van een vereniging.

5. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Absoluut doen! Hier digitale gedaan want corona. Maar blij dat we weten wat we moeten dus is ook stuk relaxter met vast voedsel

6. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik heb ook ooit, lang geleden kinder ehbo gedaan. Dat was toen via de zorgverzekering gratis. Ikvond het erg nuttig en praktisch ingericht, waren toen een 3-tal avonden volgens mij.

Ik heb er laatst nog een keer naar gekeken voor mijn man, maar gratis is het niet meer, dus dat is jammer, maar wel tegen een gereduceerd tarief. Wellicht een tip om eens bij je zorgverzekering na te kijken?

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Bedankt voor alle tips! Ik ben er nu van overtuigd dat ik een cursus ga volgen. Nu alleen nog eentje kiezen :)

Catou vindt dit leuk.
  8. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.682
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb hem een paar maanden terug gedaan. Van het rode kruis, kinderehbo. Toevallig zo'n 2 weken terug stikte de opa van mijn man terwijl wij daar waren en heb ik dus door die cursus de heimlich kunnen doen waardoor opa nu nog vrolijk rondloopt:)

Een echte aanrader dus.

9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.557
    3.887
    113
    Vrouw
    Zeker doen! Sommige dingen moet je bij baby's en kinderen anders aanpakken dan bij een volwassene, dus een cursus gericht op kinderen heeft echt wel een meerwaarde vind ik.
    Heb dit zelf tijdens mijn opleiding geleerd dus verder geen tips waar je dat kan doen.

10. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Ik heb een cursus kinder ehbo gedaan en vond het toch erg waardevol.
    Misschien wel pas doen als je kindje er daadwerkelijk is, zodat het iets meer gaat 'leven'. Anderzijds zou je het nu al kunnen doen en dan over een jaar bijv. een herhaal avond bijvoorbeeld.

11. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ja top. Hier organiseert het rode kruis in samenwerking met het sportcentrum in t dorp cursussen. Helaas is het maar 1 dag en dan ben ik er net niet, anders had ik het gedaan. Nu heb ik in mijn opleiding ook wel ehbo gehad maar dat is laaang geleden.

12. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Ik heb ehbo voor m’n werk en vind het zo fijn dat ik nu niet direct in paniek schiet als een van de kinderen iets heeft. En andersom ook, met twee jongens in huis heb ik behoorlijk wat ervaring wat ik ook weer op m’n werk bij ehbo gevallen kan toepassen.

13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Ja en download de app van de Gifwijzer.

Fresh discs van wc eend zijn niet giftig, gewoon zonnebloem olie of heel veel boter geven dan gaat het niet schuimen in de maag. Ja ik heb ervaring met de jongste. :oops::roflmao:

14. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Ik heb kinder ehbo van het Oranje Kruis gevolgd en ieder jaar een opfris cursus. Je leert er nuttige dingen en liever voor niets dan te laat.

15. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn EHAK (zo heet t toch?), ik vind het handig. Heb wel eens mijn zoontje moeten redden van verstikking omdat hij slikproblemen had en geen kokhals reflex.

De gifwijzer hangt in de kast. Junior laatst al betrapt met een batterij in de mond :| had ie in de speeltuin gevonden

16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Hahahahaha en t laxeert ook lekker vlot denk ik zoveel olie :roflmao:
    Onze jongste zou dat ook zo doen :|

17. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Zonnebloemolie is nergens meer te verkrijgen :roflmao:

18. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    En ze ruiken dan ook een week zo lekker uit hun mond. :cry: Ik heb toen zeker 2 maanden geen fresh discs gebruikt.

Laat het dan maar schuimen.:p

19. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Ik heb een keer een cursus gevolgd via deze site.
    Volgens mij gaan die heel 't land door of zo

https://goedeavond.com/

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Ik heb hoogzwanger van de eerste baby en kinder ehbo met reanimatie gevolgd, voor de volle training zou t te lang duren dus wij gingen maar bij de herhalingsgroep mee doen (hormonen he?).

Best pittig dat reanimeren met 34 weken maar de cursus was goed te doen.

Gewoon in een zaaltje bij t multifunctionele centrum waar oranje kruis hem toen hield. Zaten toen veelal gastouders en vrij weinig ouders, maar dat was prima.

Wil binnenkort samen met mn man nog een keer die hele cursus volgen ter opfrissing. Nu hebben we beiden ook jarenlang BHV gedaan en daarvoor ook heel wat ehbo-kistjes getrokken dus heel spannend vinden wij t niet echt, maar je leert er wel dingen die je bij BHV niet krijgt. Frequentie reanimatie/ademen, stomme typische kinderdingen als kraaltjes in onderdelen waar ze niet horen enzo.

Veelal wordt t ook vergoed door je zorgverzekering.

Of het je van je vrees van bloed afhelpt, dat denk ik niet direct maar het geeft je wel handsvaten om iets meer te kunnen dan enkel "hellup!".

Met kleine kinderen heb je overigens nog wat dingen nodig die niet voorbij komen in de cursus:

potje vaseline / basis creme
    potje bodyglitter (hema heeft een verstuiver)

Bij menig rampspoed ende ellende heb ik al vaseline en glitters ingezet bij kwalen die SPONTAAN in de nacht ontstaan, die eerder op de dag zich voordeden (knie gestoten bij een klimrek, geen schram te zien ofzo maar meeeega probleem). Beetje vaseline er op, glitters spuiten en probleem is voorbij. Goddank voor placebo effecten.

Deel Deze Pagina