Pffff, ik weet niet meer wat ik hieraan kan doen. Ons zoontje van 17 maanden is al nooit zo'n goede slaper geweest, maar de laatste tijd wordt het weer erger. Het heeft al bijna een jaar geduurd voordat hij 's nachts ging doorslapen, daarvoor was het elke nacht een paar keer eruit. De laatste maanden gaat het heel goed, maar sinds een tijdje wordt hij 's ochtends steeds vroeger wakker. Het was eerst altijd tussen 6 en half 7, op zich heel prima. Daarna was het een tijdje half 6, met af en toe een keertje kwart over 5. De laatste week wordt hij steeds tussen kwart voor 5 en 5 uur wakker en wil dan echt niet meer slapen. We hebben al geprobeerd om hem in zijn eigen bed te laten, of juist bij ons in bed te nemen, maar het helpt niks. Hij heeft de laatste twee keer zelfs echt geprobeerd om weer te gaan slapen, maar na een kwartier gaat hij dan kletsen en huilen, omdat het niet lukt. Zoontje gaat altijd rond half 8 's avonds naar bed, hij is dan ook moe. Overdag doet hij nog 1 slaapje, meestal vanaf ongeveer 12 uur 's middags. Hij slaapt dan tussen de 2 en 3 uur. Of hij 2 of 3 uur slaapt heeft geen effect op hoe vroeg hij de volgende ochtend wakker wordt helaas. Heeft iemand nog een tip wat we hieraan kunnen doen? Of moeten we voortaan maar heel vroeg naar bed en hopen dat het ooit weer over gaat?
Ik heb het vermoeden dat het een fase is in aanloop naar de 18 maanden sprong. Onze zoon heeft net ook zo'n periode gehad en die is vanzelf weer over gegaan. Nu weer op naar ook weer de volgende sprong/fase. Wij gingen in die periode inderdaad vroeg naar bed (lees; 21.00 lagen wij er in) zodat we in elk geval onze uurtjes konden maken. Niet leuk, maar was even niet anders. Scheelde in elk geval een hoop chagrijnig gedoe overdag
Hier was het de kou. Nu hebben we de verwarming aan en slaapt ze weer wat langer.. Duurde weken voordat ik dat door had..
Pfff.... erg vroeg inderdaad! Mijn zoon gaat ook om 19.30u naar bed en slaapt (nog) tot 8.00/8.30u. Hij wordt wel vaker in de nacht wakker maar als ik dan naar hem toe ga is hij meestal alleen zijn speen kwijt. Zal hopelijk een fase zijn! Anders inderdaad eens proberen wat warmer te kleden of hem nog een uurtje bij jullie in bed pakken? (Of is dat een heel slecht idee?)
Mijn zoon had dat ookm hij sliep moeilijk in werd wakker in de nacht en rond 5 uur was t een stuiterbal tot zn vierde jaar. Hopelijk is t een sprongetje
Dat deden wij inderdaad. Als hij om half 5 wakker werd was hij klaar wakker. We namen hem dan bij ons in bed en soms doezelde hij nog even weg. Is nu dus niet meer nodig.
Bedankt voor de reacties dames! Op zich is het niet heel koud op zn kamertje, maar we gaan toch maar eens proberen of iets warmer kleden helpt. Hopelijk is dat het gewoon, had ik nog niet aan gedacht. Bij ons in bed nemen hebben we ook al geprobeerd, maar dat werkt niet zo goed. Zoonlief wil dan de hele tijd op mijn buik liggen en gaat er dan na een tijdje vanaf draaien, het dekbed wegschoppen en zeuren. Of hij gaat heel schattig kletsen en aan je gezicht voelen enzo, maar iig niet slapen In zijn eigen bedje gaat dan nog beter, dan doet hij iig nog een poging tot slapen. Hopelijk gaat het inderdaad snel weer over! @ doedie, pffff tot 4 jaar, dat lijkt me zwaar! Dan hoop ik toch dat het bij ons een wat kortere fase is.... Tot die tijd gaan we maar vroeg naar bed in ieder geval, ik mag wel gaan opschieten nu
Hier hetzelfde. Misschien eens kijken hoe hij ergens anders slaapt? Hoor wel vaker dat kindjes soms even gereset worden als ze ergens anders slapen. Hier compleet gesloopt door o.a. het vroege opstaan. Zoon uit logeren gestuurd (eerste keer in zn leven) en de volgende dag hoorde ik dat hij tot 07:45u had geslapen. Wat?????? Eergisteren samen bij mijn ouders geslapen (wel aparte kamers). Heb meneer maar om 09:45 wakker gemaakt omdat de rest van de dag anders zo uit ritme was. Toeval? Geen idee, we zijn op zoek haha.
Wij hebben een fase gehad dat meneer elke keer heel vroeg wakker was, we dachten dat het nooit meer goed zou komen.. Maar nu een week of 3 later slaapt meneer weer gewoon netjes tot 7/8 uur.. Dus geef de hoop niet op, denk dat het weer een fase is van een sprong met een grote ontwikkeling in sociaal en lichamelijke aspect.