Onze dochter was 4 maanden en ging toen voor 2 dagen. Ik vond het helemaal niet moeilijk en ik zag direct dat dochter het geweldig vond. Ze is twee keer wezen wennen en het ging meteen goed. Het is een meisje wat van veel actie houdt en dat dat was er wel op de opvang. Het hielp hier wel erg mee dat ik minimaal twee keer per dag binnen kwam wippen om borstvoeding te geven. Hierdoor zag ik ook hoe lief de leidsters met de kinderen om gingen en kreeg ik ook veel vertrouwen.
Dochterlief gaat al vanaf haar 12 weken 2,5 dagen naar een verticale groep. Eerst is ze een halve dag wezen wennen. Ik vond het in het begin ook heel moeilijk maar ik zag hoe ze het naar haar zin heeft en hoe lief de leidsters zijn. Dat maakt dat een hoop goed.
De oudste was 12 weken toen hij voor het eerst ging en de jongste 4 maanden. Vond het op zich niet erg, natuurlijk wel even slikken maar aan de andere kant was ik ook blij dat ik weer mocht gaan werken. Beide kinderen hebben het vanaf dag 1 leuk gevonden. Heb vanmorgen mijn dochter afgezet en die ging meteen aan de haal. Gaat op haar kont zitten en zwaait 'dagdag' met zo'n gezicht of ze wil zeggen: hoepel nu maar op, ik ga lekker de boel op z'n kop zetten hier (doet ze ook letterlijk, want ze trok gelijk de kast leeg).
Mijn kindjes gaan vanaf de 4 maanden 2 dagen per week naar de creche. Het is lastig en absoluut even een brok in mn keel. Maar heb een heel goed gevoel bij de creche en de leidsters en dat is denk ik heel belangrijk. De eerste maanden vind ik altijd zo doelloos, een baby op de creche, maar als ze ouder worden vinden ze het geweldig! Mijn dochter is nu 3 en de creche dag is echt een feestje voor haar. Dus ik heb er nu echt geen moeite meer mee, alleen die eerste paar keer zijn vreselijk...
Hoi inaya, Ik werk zelf op een kdv en ik merk idd dat het voor ouders vaak lastiger is als voor de kindjes. Bij ons is het zo dat je op de eerste wendag eerst een gesprek hebt met het vestigingshoofd en daarna ga je samen met je kindje de groep op om kennis te maken met de leidsters en de andere kindjes. Je krijgt dan ook op de groep het kennismakings gesprek waar je echt alles in kwijt kunt. Je kan dan ook laten zien wat je kindje fijn vind en je kan ook gelijk zien hoe jouw kindje op de omgeving en de leidsters reageert. Dit geeft veel ouders al een wat fijner gevoel. Geef gewoon ook aan dat je het nog best lastig vind om je kleine achter te laten, dat is echt niet erg hoor, je bent echt de eerste niet, je laat toch je dierbaarste bezit bij vreemde mensen achter. Vaak kun je als je het fijn vind ook altijd tussendoor nog even bellen om te vragen hoe het gaat. Heel veel succes ermee!
De oudste gaat ook vanaf dat ze 12 weken is naar het KDV. Zij deden bij baby's niet aan wendagen. Ik vond het moeilijker dan zij: zolang ze haar melk kreeg en af en toe wat aandacht, vond ze het allang best. En gelukkig maar. Zelf vond ik het wel wennen...voelde heel onnatuurlijk om haar ergens anders achter te laten... Heb toen wel bewust voor een KDV met verticale groepen gekozen, vond ik toch een fijner idee. De eerste dagen heb ik inderdaad halverwege de dag even gebeld hoe het ging. Maar vond het eigenlijk veel moeilijker toen ik haar als tweejarige naar een nieuw KDV moest brengen... Inmiddels zit ze daar ook al weer bijna een jaar en ze heeft het er verschrikkelijk naar haar zin (veel meer dan op het eerste KDV). De jongste gaat daar over een tijdje ook naar toe...helaas naar een andere groep. En ze werken daar met horizontale groepen, dus dat is ook weer anders...