Baby en peuter/kleuter: hoe jezelf in 2 splitsen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Weereennieuwemama, 7 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Wat ik mij wel een beetje afvraag waar is je man in dit verhaal? Werkt hij 5 dagen per week van 7 tot 19.30 uur waarna hij moe thuis komt. En moet jij dus 3 jonge kinderen alle dagen volledig verzorgen? Waarom is hij niet meer betrokken? Of is dit een tijdelijke situatie? Als dat niet zo is zou ik daar eens goed naar kijken.

#Verder maak in de avond de bekers en broodtrommels klaar en zet het in de koelkast.
    #Laat je man in de vroege ochtend de tafel klaarmaken.
    #leg alle kleding in de avond klaar
    #kleed de kinderen boven aan. Dan ben je op hun kamers en heb je alles bij de hand.
    #wie het eerste wakker is wordt als eeste geholpen. Dus oudste kinderen wakker help met badkamer/kleding en zet ze aan het ontbijt. Als baby wakker is is die eerst.
    #zorg voor een wipper boven en voor een trip trap met babynest beneden. Dan kan de baby aan tafel liggen/zitten. De hele dag een drasgzak als jij druk bent en met veel spullen in de weer is dat niet handig.
    #laat los dat je de baby alleen in alle rust moet voeden. Dat lukt niet als je op moet letten op 2 andere jonge kinderen.

En zelf op tijd wakker worden en opstarten.

2. Weereennieuwemama

Weereennieuwemama Fanatiek lid

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Waarom mijn man niet meer betrokken is vraag je. Dat is hij wel haha, niet te snel conclusies trekken.

Mijn man vertrekt vaak om half 8, dus ik doe het meeste zelf. Savonds is hij vaak half 7 thuis, om 5 uur wil ik koken en half 6 eten, anders ligt de oudste echt te laat in bed.

Bedankt voor je tips. Ik heb trouwens 2 kinderen.

3. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dat is best lastig met nog 3 nachtvoedingen haha.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja. Daar ligt toch echt een sleutel hoor. Ik had ook minstens drie nachtvoedingen, een kleuter in huis en een fulltime job. Maar door tot het allerlaatste moment in je bed te liggen, maak je het vervolg helaas voor iedereen erger.

Kan je man 's ochtends voor zijn vertrek niet een en ander klaarzetten voor ontbijt?

5. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Oké, nou bedankt voor de tips iedereen. Toch fijn dat we elkaar als moeder hier elkaar kunnen supporten.

@Shakes ja hoor, kan ik zelf ook wel de avond van tevoren. Maar dan nog lijkt het me lastig allemaal. Zit hem denk toch meer in het stimuleren van m'n peuter en het zelf laten eten, aankleden etc.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk kan jij dat ook. Maar het is toch alleen maar prettig als de last wat gedeeld wordt?

7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    #27 Riverdale87, 14 aug 2019
    Laatst bewerkt: 14 aug 2019
    Als het kon vroeg ik hulp van familie haha :roflmao:

Nee zonder gein. Ik ontbeet samen met de oudste nadat de baby’s hun fles hadden gehad. (Ik liet ze dan in wipper zitten voor het geval ze moesten spugen.) Daarna even samen aan tafel kleien of kleuren, en dan ook geen telefoon/afwas/...
    Als de baby’s sliepen gaf ik 100% aandacht aan de oudste. En andersom, had ik aandacht nodig voor de baby’s parkeerde ik de peuter voor de tv. Heel rottig voelde dat altijd, zeker in de krampjes periode. Het wordt vanzelf beter, echt waar ;) maar o wat ben ik blij dat het voorbij is.

Edit: wij gaven om 06.00 uur de eerste voeding, samen. Ik een baby, mijn man een baby. Daarna ging mijn man pas werken. Als de oudste wakker werd waren de baby’s al gedaan en konden wij dus samen ontbijten.
    Half 8 vertrekt je man, je zou dus voor die tijd nog eea kunnen regelen qua ontbijt?

8. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    We delen de lasten ook. Mam werkt overdag en ik zorg ondertussen voor alles thuis. Savonds doe ik het 1 en hij het ander, zonder dat we alles op de weegschaal leggen. Hij de peuter bv, ik de baby, hij de was en keuken, ik weer wat anders.

9. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ik kan m'n jongste echt 3 minuten in de wipper laten zonder dat hij gaat huilen. Huilen wordt al snel krijsen en dat stopt ook niet zomaar.

Als we deur niet uit hoeven is er geen probleem op zich hoor, gaat meer om momenten dat peuter naar de opvang gaat en straks naar school.

Wb ontbijt; dat heb ik nu klaar gezet. Peuter heeft alleen zoveel stimulans nodig, ook met aankleden, laat staan de deur uit komen. De jongste is erg prikkelbaar, dus weg komen wordt daardoor zo onrustig. Hij presteert het zelfs om tijdens het wandelen in de kinderwagen te blijven huilen.

10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.510
    8.437
    113
    Ondanks de nachtvoedingen toch eerder uit bed s morgens ... (Weet niet hoe laat je nu opstaat?)

En is je oudste op tijd wakker? Dan zou je man het ochtend ritueel samen met hem kunnen doen. Als hij nog slaapt kan hij hem evt ook wakker maken.
    Dan kun jij intussen de jongste doen.

En uit nieuwsgierigheid, hoe laat gaat je oudste naar bed dat je al om half 6 wilt eten? Bij ons gingen ze op die leeftijd om 7 uur, en we aten dan ook vaak laat. Dus kwam best vaak voor dat ze na het eten direct door gingen naar bed. Als je tegen half 7 eet kan je man zo aanschuiven en kunnen jullie ook even samen aan tafel zitten met de kinderen.

11. Marbloempje

Marbloempje Actief lid

6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw

Zo was mijn dochter ook, ik raad je aan om de jongste naar de osteopaat te brengen. Mijn dochter huilde in de kinderwagen, in de maxicose, in de box in de wipstoel, zelfs in haar bedje. Bleek eindstand dat haar nekje vast zat.

Is niet normaal dat een baby zoveel huilt en nergens kan liggen zonder gehuil. Ik zou alles uit sluiten voor jezelf

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ga jij straks wel weer werken dan? Ik begrijp dat je nu nog thuis bent. Maar als je man van die lange dagen maakt mag hij wel van jou verwachten dat je het huishouden doet. Zodat hij niet in de late avond nog de was moet gaan doen. Dat kan in gedeeltes door de dag. Zeker als de oudste straks naar school gaat is er veel meer tijd.

Het helpt echt om op tijd op te staan. Als jij zelf goed wakker bent gaat alles veel rustiger en sneller. En nachtvoedingen zijn zwaar dat weet ik. Hier pakte partner de baby uit bed (in de nacht). Ik voedde in bed en legde ze terug.

Verder kook ik vaak op de rustiger momenten. Bijvoorbeeld als een kind slaapt, als ze op school zitten of even zelf aan het spelen zijn etc. De baby zette ik er ook wel eens bij in de trip trap babyset. Juist om 5 uur heeft iedereen honger of zijn ze onrustig. Dan is het zo fijn dat het eten al in de oven staat of op het fornuis (dus alleen opwarmen).

En heb je al laten kijken naar het dagelijks huilen. Dat is inderdaad meer dan gemiddeld.

13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.285
    113
    Bij ons zette altijd degene die het eerste weg moest alles klaar voor het ontbijt en maakte de tassen klaar (lunchpakketjes/fruit/bekers/gymspul) maar zorgde ip niet voor de kinderen . De ander hoefde dan alleen nog maar voor de kinderen te zorgen. 's Avonds alles klaarleggen qua kleding en zo (ook voor jezelf). En ik nam de baby altijd in pyjama mee naar school, aankleden kan ook prima om 9 uur. Scheelt weer een paar minuten.
    Koken deed ik tussendoor op de rustige momentjes en soms ook in etappes. Dus om 9.30 de aardappels schillen, om 13 uur de gehaktballen braden etc. En regelmatig voor twee dagen koken en in de vriezer doen, zodat je op moeilijke dagen gewoon een schaal in de oven kan schuiven.

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    Ik heb er 3
    Eén van 6, 4 en nu 6 maanden

Ik zet voor de oudste 2 savonds alles klaar: kleding en schooltassen broodbakje in de koelkast en fruit maak ik smorgens
    Sta 6 uur op voed en verschoon de jongste speel wat met d'r en drink koffie
    Maak ontbijt voor de oudste 2 en dan komen ze ook al vaak beneden en kleden zich beide zelf aan
    Haren doen, tandenpoetsen en dan lopend naar school

Als die op school zijn kook ik vaak al voor de avond bv ovenschotels die hoeven dan alleen nog maar de oven in en rond 5 uur is het echt spitstijd bij ons thuis
    Huishouden doe ik ook smorgens dan heb ik smiddags tijd voor de kinderen, sport etc

Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  15. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ik zit nu nog in mijn kraamtijd want zoon is 8 weken. Ik werk nu dus niet, over een maandje of 4 wil ik wel weer gaan werken.

Nee precies, ik kan zeker meer doen dan mijn man gezien hij werkt.

Snachts laat ik hem echt slapen want het heeft geen zin om samen wakker te zijn. Gezien mijn zoontje veel huilt moeten we naast de nachtvoedingen er nog regelmatig naartoe snachts, dan helpt hij wel hoor. Maar goed, hierdoor is vroeger opstaan echt heel zwaar omdat ik overdag ook geen slaapjes met de baby mee kan doen omdat hij dus zo onrustig is tijdens z'n slaapjes. Troost ik hem niet even of geef ik geen speentje dan gaat het over in krijsen en dat stopt echt niet zomaar.

Dat huilen is een zoektocht. We zijn ermee bezig met de kinderarts.

Wb de dingen tussendoor doen overdag: gezien ik weinig rust krijg doe ik op de momenten dat ik even hande. Vrij heb liever een dutje dan dat ik ga stofzuigen haha.

Bedankt voor je tips!

Salentein vindt dit leuk.
  16. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Thanks ja dit doe ik allemaal wel al een beetje, alleen ontbijt maken we de avond van tevoren klaar. Baby ligt de hele dag in 'pyjama', die is nog zo klein, die kleed ik nog niet echt aan.

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.109
    12.090
    113
    Kan je niet een opa of oma inschakelen die met de baby gaat wandelen als jij even bij gaat slapen? Hier staan ze straks te springen en ik weet nu al dat ik het lastig vind om het uit handen te geven, maar je moet wel aan jezelf denken.

18. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik had dan geen baby en bijna kleuter. Hier was het verschil bijna 8 jaar. Wat ik het eerste half jaar vaak deed was baby in pyama in de wandelwagen mee naar school, dan hoefde ik er maar 1 klaar te maken, en als oudste op school was de baby aankleden en wassen. Zelf stond ik een uur eerder op zodat ik klaar was en het ontbijt klaar stond als de kinderen wakker werden. Wat ik vooral lastig vond waren de voedings en haal en breng tijden. Dochter kreeg om de 3 uur de fles en hoe ik het ook plande 1x per dag stond ik met haal of breng tijden met een huilende hongerige baby op school omdat ze dan even 30 minuten later moest eten. Viel niet te plannen, ze had reflux moest na de voeding 30 minuten rechtop, deed ik dat niet kwam de hele fles eruit. Zoon had school van 8.30n-,11.45 en 13.00 tot 15.00 hoe vroeg ik de eerste fles ook gaf ik kwam altijd op 1 moment van de dag in de knoop daarmee.

19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Ik bedoel het niet naar dat wil ik meteen zeggen, maar krijgt je oudste niet een beetje teveel ruimte? In bed leggen duurt een uur? En wel veel kunnen, maar er geen zin in hebben? Zo te lezen zoekt hij grenzen op en die zijn best ver uitgerekt al. Hij zal ook goed aanvoelen dat jij een beetje aan je eindje bent en kan daar handig op inspelen. Dat doet hij vast niet bewust hoor, maar kijken hoe ver je kunt gaan hoort er ook bij op zijn leeftijd. Ik snap dat je je baby niet wil laten huilen maar ik heb het wel gedaan. Ook mijn baby is snel verveeld, ligt dan te mekkeren en kan krijsen. Heel vermoeiend. Zoals al gezegd; zoveel mogelijk ‘s avonds doen en het pas bekijken als iets daadwerkelijk aan de orde is. Het kan snel gaan met baby’s en misschien valt het wel mee tegen de tijd dat de oudste naar school gaat.

20. Suthern

Suthern Actief lid

21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Onze kinderen hebben evenveel leeftijdsverschil met het verschil dat ik er ook nog een van 2 rond heb lopen. De oudste gaat eind september ook naar school.

Ik ben idd van plan 's avonds alles al klaar te leggen en mijn man neemt ouderschapsverlof op zodat hij elke dag iets later kan beginnen en de oudste op maandag ophaalt uit school.

In denk dat ik de baby in de wandelwagenbak/draagzak leg rond 8.15 en dan de rest klaarmaak om te gaan. Veel structuur en regelmaat.

Als de baby rond die tijd een voeding nodig heeft geef ik hem dus tijdens het ontbijt ofzo al wat, zodat ik niet op hey schoolplein sta met een krijsende baby.

Scheelt wel dat mijn baby niet heel moeilijk is.

Bij het slapengaan gaat de baby mee tijdens het voorlezen of hij ligt beneden in de box/wipstoel. De oudste 2 slapen op 1 kamer en tandenpoetsen/voorlezen duurt maximaal een kwartier. Badderen doen we op een ander moment van de dag. En de baby overleeft 5 minuten huilen wel. Anders haal ik hem op van beneden.

Een uur voor 1 kind is heel lang. Zelfs inclusief douchen oid. Wij hebben een vast ritueel: tanden poetsen, even plassen, luier/pyjama aan, op bed liggen, 1 verhaaltje, 1 liedje, lamp uit en kus, doei. Elke dag. Geen uitzondering. Soms gaat de middelste even huilen en geven we nog 1 aai en dan is het goed.

Edit: onze oudste wil regelmatig ook nog klein zijn en verzorgd worden. Maar hij is ook oud genoeg om te begrijpen dat dat niet kan. Dat leggen we hem ook uit. En dat dat hoor bij de verantwoordelijkheid van naar school mogen gaan. Op andere momenten, als er geen tijdsdruk is, mag hij best even klein zijn en op schoot kroelen of helpen we hem met zijn toetje naar binnen lepelen.

Deel Deze Pagina