Baby en peuter/kleuter: hoe jezelf in 2 splitsen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Weereennieuwemama, 7 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

Weereennieuwemama Fanatiek lid

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hi dames, sorry, nog niet gereageerd. Bedankt voor al jullie tips! Ik heb m'n zoon nu een paar keer naar de opvang gebracht, daar konden we later binnen komen als we half 10 niet redden en kreeg ik smorgens vroeg wat hulp van m'n vriend, waardoor ik na een paar keer onderbroken nacht wat langer kon blijven liggen. Ging allemaal helemaal prima, maar ik heb dus nog niet zonder hulp om half 9 op het schoolplein hoeven staan.

Ik ben inmiddels wel makkelijker geworden, in die zin dat ik wat meer m'n draai heb gevonden met 2 kids. Een enkele keer vind ik het nog wel super lastig. Van de week bv ging m'n vriend de deur uit en was m'n jongste flink overstuur. Ben flink met 'm in de weer geweest om hem te troosten. M'n oudste was meegelopen om de baby uit bed te halen, die betrek ik vaak bij de verzorging zodat ik de aandacht minder hoef te verdelen. Hij vond zich echter toch tekort gedaan en ging met z'n hoofd tegen de wieg bonken en hysterisch huilen omdat hij zich had pijn gedaan. Ik reageer niet op z'n gehuil en blijf gewoon vrolijk en relaxt met hem kletsen en mee te nemen naar beneden, zo van "kom schat, mama gaat even voeden, gaan we even lekker Netflixen". Desondanks blijft het toch een strubbelingen, ik was blij dat m'n vriend weer even naar boven kwam om me te helpen. Dit soort situaties vind ik echt super lastig, 2 oversture kinderen.

Hoe pakken jullie dit aan als jullie alleen zijn?

Verder gaat het wel goed, mede dankzij jullie tips, dus bedankt allen! Fijn om van ervaren moeders met meerdere kinderen zo wat mee te kunnen krijgen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op zo'n moment: baby veilig in zijn bed laten liggen en even aandacht aan de kleuter die overstuur is.

3. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Omdat hij zichzelf expres pijn doet om aandachtte krijgen? Hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens, dan bevestig ik hem erin dat op een negatieve manier om aandacht vragen werkt.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, maar wel anticiperen.

5. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hoe had jij in deze situatie meer geanticipeerd dan?

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Zo deed ik het ook.
    Wat hier ook werkte was rond 6 uur baby wakker maken en voeden, even terug in bed, zelf douchen en baby deed dan nog een hazenslaapje.

Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen idee, want ik was er niet bij. Maar ik gok dat je zag aankomen dat de oudste zijn geduld begon te verliezen? Op zo'n moment zou ik die dus even meer aandacht geven dan de baby. Voor alles ontspoort. Maar dat ben ik gewoon.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou het denk ook zo doen, maar daarbij wel het gegeven dat onze oudste (baby) gehuil vreselijk vind, daar wil hij echt niet naar luisteren.
    Dus als ik hem mee zou nemen naar de baby die op dat moment huilt zou ik zo'n reactie kunnen krijgen als die jouw oudste gaf.
    Is het gedrag goed? Nee zeker niet...
    Maar hier kon hij met 3 jaar nog niet benoemen dat hij dat gehuil vreselijk vond, maar had wel behoefte aan aandacht. De baby krijgt aandacht als hij huilt, dus als ik nu ook ga huilen krijg ik ook aandacht. Dat is denk een beetje hoe peuters denken.
    Ik zou hem dus op dat moment uit de situatie halen en misschien volgende keer eerst een filmpje voor de oudste aan zetten en dan verder gaan met de baby troosten.
    En zulke momenten blijf je houden, als je 2 kinderen hebt zal er soms 1 moeten wachten en zelf moet je daarin in elke situatie bekijken wie/wat prioriteit heeft, je kan nu eenmaal niet alles tegelijk.
    Succes, je bent al een eind op weg, uiteindelijk komt het allemaal goed!

Shakes vindt dit leuk.
  9. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dat gok je... :)

Nee niet echt, die zat lekker te schommelen in de schommelstoel en het andere moment 'brak' hij.

10. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dejongste had even prio want die had wel echt last van een boertje dat dwars zat.

Maar goed, dit is 'maar' even een voorbeeldje van een situatie he...

Het komt goed, ze worden vanzelf groot haha. Fijn in ieder geval dat de meesten zo oprecht aardig meedenken!

momwithcamera en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  11. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    2 Kinderen vond ik echt zo wennen in het begin! Het aandacht verdelen en de gratis hormoongevoede schuldgevoelens die daar bij komen kijken :rolleyes:. Het advies van m'n oma was doodsimpel en logisch, maar heeft mij wel heel erg geholpen: 1 van de 2 moet gewoon even wachten. En wie dat is bekijk ik maar gewoon per keer. Er zal daar heus wel eens iets fout gaan, dat de verkeerde getroost word en soms duurt het echt wel even voor ik kan helpen, maar zo is het gewoon. Zolang ik daarna maar even echt aandacht voor ze heb is het (in mijn ogen) goed.

12. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Ik heb de andere reacties niet terug gelezen maar ik had de jongste altijd in een draagdoek. Zo kon ik de oudste twee klaar maken voor de peuterspeelzaal en was de jongste toch bij me en stil. Savonds was hier papa altijd thuis dus die hield of de jongste stil of deed de oudste 2 in bad en naar bed. Het is even zoeken en wennen maar het lukt je echt wel. Iedereen vind een manier wat voor hun gezin het fijnste werkt ❤️ en probeer zoveel mogelijk rust te bewaren, dan maar een kwartiertje te laat. Ik merkte dat als ik er zo in stond altijd toch op tijd was en wanneer ik stress had omdat ik optijd wilde komen ik vaak te laat was en in alle haast weer van alles vergeten was

13. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dank je! Wordt dat getolereerd dan, als je weleens te laat komt op de basisschool?

Ja draagdoek gebruik ik veel, maar vooral voor buiten en op pad. Binnen wordt me snel te warm en als ik steeds moet bukken om m'n oudste te helpen gaat de jongste ook sputteren. Ook stil staan kan niet echt met hem in de doek.

Maar goed, ja is waar hoor, we vinden wel een weg, alleen is het met een zgn huilbaby wel wat lastiger denk ik.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik weet niet of het bij jullie ook zo is, maar bij ons gaat de deur om 8.20 open en begint de school om 8.30.
    Ik ben altijd ingesteld op 8.20 op school zijn, liefst nog 2 minuten eerder. Komt er dan wat tussendoor dan heb ik nog 10 minuten speling.
    Het helpt mij heel erg om een tijd voor ogen te houden die ik weg wil en dat geef ik ook aan bij de oudste en hij let daar zelf ook heel erg op. Hij weet dat hij om 8.00 z'n schoenen en jas aan moet gaan doen omdat ik om 8.05 naar de schuur wil lopen voor de fietsen. Maandag (1e schooldag) had de jongste op moment van vertrekken een poepbroek, maar doordat ik de speling heb waren we dus gewoon netjes op tijd bij school.
    Er zijn ook moeders (zelfs zonder jongere kinderen), die komen altijd pas om 8.30 aangesjeesd, dan denk ik altijd, is het zo moeilijk om je routine even 10 minuutjes te vervroegen? Maar die hebben daar blijkbaar geen last van, ik krijg ook de kriebels van te laat komen, dus ik zorg gewoon dat mijn 'eindtijd' een paar minuten eerder is dan nodig. :D

En je hoeft ook alleen je oudste maar klaar te hebben hé?! Ik ging heel vaak als ik de oudste naar de psz had gebracht zelf nog met de jongste terug naar bed en nam de jongste ook vaak in pyjama mee naar de psz 's morgens of plukte d'r met slaapzak en al uit bed in de kinderwagen omdat ze net lag te slapen.

15. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Als het een enkele keer voorkomt hebben ze er hier altijd wel begrip voor. Als dit 3x per week is word het natuurlijk een ander verhaal haha maar dan weet je dat je eerder op moet staan.
    Jammer dat de draagdoek bij jou thuis minder fijn is.
    Onze jongste heeft het eerst half jaar ook alleen maar aan een stuk door gehuild ivm reflux en is toch gelukt met 2 kindjes van net 2 daarnaast die 3x per week optijd bij peuterspeelzaal moesten zijn dus komt echt goed
    Hier werkte soms voor de kleinste ook een schommelstoeltje (automatisch) en dan voor de tv.

16. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Oh maar ik kleed mijn jongste echt niet elke dag om... Die heeft gewoon lekker zittende kleertjes waarin hij ook slaapt.

Bij onze basisschool is het bij groep 1 iig zo dat er een bel om 8. 15 en een bel om 8.30 uur is, dus 8m15 naar binnen en 8.30 begint de les.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  17. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ja dat schommelstoeltje leek me ook. Wel wat, maar hij heeft al een wipper, dus om nou nog meer aan te schaffen... Maar goed, wellicht wel een idee. Maar een baby van 11 weken voor de tv zetten... Ik weet het niet...

18. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Hier hielp het voor net de kwartiertjes sochtends wel. 15 minuutjes had ik dan even mijn handen echt vrij voor de oudste. Ik ben helemaal geen voorstander van de tv hij staat hier alleen savonds met een half uurtje Sesamstraat op en verder niet maar was toen echt een uitkomst en dan nam ik die 15 minuutjes voor lief.

19. Suthern

Suthern Actief lid

21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Ik sommige momenten moet je je principes gewoon een beetje laten varen denk ik hoor. Van een kwartier in de ochtend wordt een baby echt niet slechter als jij daardoor je handen vrij hebt voor de oudste. Maar ik denk niet dat hij daar überhaupt al echt naar kijkt (mijne van 8 weken iig niet).

Hier is het ook een enorm gedoe om op tijd de deur uit te komen met 3 kids (bijna4, 2 en 8weken dus), maar als je op tijd begint, best goed te doen vind ik. Dat de jongste met slaapzak en al in de draagzak zit en de middelste onderweg nog haar boterham weg zit te werken vind ik dan niet erg hoor.

20. Weereennieuwemama

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Maar is dat wel echt interessant voor een baby van 11 weken?

Deel Deze Pagina