Heb alle kleertjes, beddengoed enz. uiteraard gewassen. Maar moeten ook alle knuffels gewassen worden? Heb er wel een paar gedaan, maar nu een hele leuke gekregen en die is handwas...
Als ze heel klein zijn kunnen ze nog niks pakken dus als je de knuffel voor de sier neerzet zou ik het niet doen en anders kun je het later altijd nog wassen als je kindje wat groter is en ermee wil spelen.
Ik heb alleen de knuffels gewassen die een soort van van die kroelknuffels zijn. Zo'n lapje met een kopje de op. De rest staat een beetje voor de sier of gaat van links naar rechts in de wieg om de kant van het hoofdje te onthouden. Daar gebeurd verder niets mee. Dus die heb ik niet gewassen.
De nuchtere ik zou het wassen van knuffels niet nodig vinden, maar laat er tijdens mijn zwangerschap ook een minder nuchtere ik zijn die knuffels dus wel wast i.v.m.: dat de knuffel misschien in een stoffige winkel een keer op een vieze vloer heeft gelegen waar een hoop vieze schoenzolen overheen gaan, vieze handen die de knuffel bekeken hebben in de tijd dat de knuffel nog in de winkel lag...
Ik zou knuffels (indien mogelijk qua formaat) wel wassen als ze ook echt in het bedje komen. En speenknuffels of doekjes ook. Die spullen komen in containers naar Nederland en er zitten bepaalde stoffen in vanuit de fabriek. Daarnaast vind ik het geen fris idee dat een knuffel bij tal van mensen en kinderen door de handen is gegaan, op de grond heeft gelegen in de winkel etc. Vaak zie ik in babywinkels ook kleine kinderen met de knuffels spelen of ze in de mond doen en daarna weer terugzetten. Voor een kleine baby zonder afweer is dat toch wat anders dan bij een peuter.
Nadat ik een keer een knuffel met een snotvlek cadeau heb gehad besefte ik wat er allemaal mee gebeurd kan zijn. Ik had ze sowieso al gewassen allemaal, maar nu weet ik zeker dat het "nodig" is!
Ja ik was ze ook, het idee dat er allemaal vieze handen aan hebben gezeten. Brrrr... Nee dank je wel.. En idd de containers waar ze in vervoerd worden, nee hier gaat alles in de machine of door een handsopje
Ik heb niet alle knuffels gewassen maar bijvoorbeeld tutdoekjes die hij in de mond gaat stoppen waarschijnlijk dus wel en speeltjes die ik tweedehands heb gekregen, die heb ik allemaal gewassen en welke niet te wassen waren (van plastic) die heb ik helemaal afgesopt met de dettol.
Ieuwww!! Nu weet ik zeker dat ze door een sopje gaan! Bedankt voor jullie reacties dames! Als ze zo klein zijn doen ze inderdaad nog niet veel met grotere knuffels, maar als zs iets ouder zijn steken ze ook alles in hun mondjes. Nog even verder wassen dus
Tegen die tijd dat ze het in hun mond gaan steken, gaan ze ook naar de creche.. Nou daar zit ook voldoende viezigheid op hoor
Ik was alle knuffels en wasbare speelgoeden regelmatig, zeker nu stopt ons zoontje alles in zijn mondje. Het is persoonlijk denk ik en ook met hygiene te maken, maar ik zie het niet zitten om nieuwe knuffels van de winkels meteen naar baby geven.
Ik heb ze ook allemaal gewassen. Maar nu heb ik ook een handwas programma op de wasmachine, dus dat is makkelijk Overigens heb ik degene die je niet kunt wassen ('afnemen met vochtige doek') dus ook niet in de wasmachine gehad.