Baby en peuter... slaaptekort!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door madelein, 5 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Herken wat je zegt. Heb zelf al 4,5 jaar geen nacht doorgeslapen (mede door medische omstandigheden van de oudste). Je zit nu wel echt in de zwaarste fase, denk ik. Hier werd het toen de jongste vier maanden was wat beter. Wat bij ons hielp, was hem ‘s avonds in bad doen. Ging hij ineens tot 02.00 doorslapen en later zelfs tot 04.00. Bij beide kinderen heb ik verborgen reflux vermoed en ze overdag meestal in de draagdoek laten slapen. Nu de jongste 7 maanden is, kan ik hem ineens zonder te huilen in bed leggen; voorheen liet hij zich niet wegleggen.

Het wordt beter! Je lichaam kan meer aan dan je denkt.

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Jeetje pittig zeg. Wat een bikkel ben jij!
    Je lijf kan idd zeker meer hebben dan je denkt. Alleen ik kan heel slecht functioneren op heel weinig slaap. Ik word dan echt een beetje wanhopig zo ellendig dat ik me voel.

Vannacht was ook weer drama. Ik ga morgen de huisarts bellen om een medische oorzaak van zijn onrust uit te laten sluiten. Hij krijst inmiddels na elke voeding, krampt helemaal samen. Spuugt veel, en ook nog uren na een voeding komt het omhoog en herkauwt hij continue. Daarnaast heeft ie veel krampjes. Meer dan ik van m’n dochter kan herinneren.
    Het zal waarschijnlijk niks zijn, maar m’n moeder was hier net en die vind het te extreem. Dus toch maar even laten checken.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.310
    28.491
    113
    Sneu dat hij zoveel pijn heeft @madelein ! Hopelijk gaan zijn darmpjes snel beter werken , die krampen bij newborns zijn altijd zo zielig! :(

En goed dat je naar de arts gaat , een controle is altijd goed.
    Kun je niet beter naar een kinderarts ipv de huisarts trouwens?

madelein vindt dit leuk.
  4. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

#24 Gruffalo, 7 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2018
    Wij hebben dit soort slaaptekort ook maandenlang gehad bij onze oudste en ik kan je zeggen: ik werd gek! Na maanden maximaal 1,5 uur achter elkaar geslapen te hebben voordat meneertje weer wakker werd, hebben we hem strak aan een ritme gehouden qua slapen en zoveel mogelijk prikkels verminderd (dus ook ingebakerd) Eigenlijk ben ik niet zo van de handleidingen maar ik heb toen zo'n boek over inbakeren en regelmaat op de letter gevolgd. Het was mijn enige houvast want nergens kregen we erkenning (niet bij familie, cb, enz) Het is onze redding geweest. Hij ging beter slapen maar is nooit een goede slaper geweest. Tot hij vier jaar was. Gelukkig was zijn zusje een stuk beter met slapen maar ook dat was erg zwaar (onderbroken nachten door baby en peuter). Ik ben soms echt doorgedraaid en had veel depressieve gedachten, al genoot ik tussendoor ook. Toen we beter sliepen was het net alsof iemand de grijze vitrage open trok en de zon weer ging schijnen. Het is jammer dat het vaak afgedaan wordt als "maar" slaaptekort want het kan je echt onderuit halen. Slaap is enorm belangrijk!
    Sterkte!

madelein vindt dit leuk.
  5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat laatste deed ik ook.
    Wij hebben ruim 6maanden 2x 1,5uur geslapen per nacht. Allebei, structureel.

Het went, maar gezond is het niet.
    Sinds dat jaar (is al 7 jaar geleden) slaap ik max 5uur per nacht. Meer heeft mijn lichaam niet nodig

madelein vindt dit leuk.
  6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Fijn om herkenning te lezen. Ik voel me af en toe ondankbaar of zo, dat is het echt niet. Ben dolblij met m’n kindjes, en weet maar al te goed dat het niet vanzelfsprekend is dat we gezegend zijn met een stel gezonde kids. Maar het is gewoon wel zwaar.

Vanmiddag geprobeerd om voeding af te kolven voor ik aanleg. Dit gaat al wat beter maar nog steeds onrustig.

@KleineLai: zeker waar, alleen ik heb een verwijzing nodig van de huisarts voor ik naar een kinderarts kan. Ons zoontje loopt niet bij de kinderarts.

@Gruffalo: jeetje pittig ook zeg. Hier lijkt het met name de pijn in z’n buik te zijn waardoor hij wakker wordt. Hij kan namelijk wel goed slapen als hij eenmaal slaapt.
    We hebben vandaag de kinderwagen bak gebruikt om hem in te laten slapen ipv de box, en dat ging ook al beter. Hij heeft 2x 2 uur geslapen erin. Voor de rest in de doek.
    In z’n bedje is het te stil en te alleen voor hem. Dan wordt hij compleet hysterisch.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Hier was het de eerste 3 maanden ook op de overleefstand. Ik sliep zittend met de jongste, dus ik sliep bijna niet overdag was het of in mn armen of krijsend in de box/bed. Erg vermoeiend. Hier had ie heel veel last van zn darmen, wel 8-9 poepbroeken op een dag. Echt sneu.
    En mijn vriend moest natuurlijk gewoon werken, lang in de auto zitten dus die sliep s nachts dan wel. Maar die draaide de avondspits de eerste tijd, had er ten slotte nog 3 die hun aandacht verdienden (en zomervakantie hadden :cool:).

Gelukkig was het niet de eerste keer, met mn oudste 2 ook dit leeftijdsverschil gehad en toen sliep ik de eerste maanden ook maar 3-4 uurtjes (en dan ook nog onderbroken door voeding) per nacht.

Bij mij was het vooral dat ik gewoon ff lekker kon klagen/uithuilen bij mn moeder of partner plus de wetenschap dat het uiteindelijk wel beter wordt en dan kon ik er weer even tegenaan.

Nu is het al een stuk beter, soms nog een rommelige nacht, maar meestal komt ie nog maar 1 keer :)

Dus.. maar het is heel goed dat je naar de huisarts gaat, het klinkt wel alsof er iets aan de hand is (reflux?) heel veel sterkte, het wordt echt beter en nu is het gewoon kl***.

madelein vindt dit leuk.
  8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Hier trouwens ook ingebakerd, ging een stuk beter, de wereld was ook nog echt te groot voor hem..

madelein en Gruffalo vinden dit leuk.
  9. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

Ah gos, wat sneu. Ik hoop dat jullie snel de oorzaak voor zijn klachten vinden!! ❤

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Het lijkt erop dat we toch weer een reflux baby hebben :(
    Vanmorgen gebeld met de cb verpleegkundige. Die vind het erg klinken als reflux, inmiddels zijn we er zelf ook wel van overtuigd. Ik ben weer de hele dag in de weer geweest mer hem, en nu is hij al 2 uur extreem onrustig. Krampen, pijn, heel veel spugen, huilen. Zo ongelofelijk zielig.

Gelukkig voor ons is dl weer beter en die slaapt dus weer de hele nacht lekker door. Scheelt toch ;)

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.310
    28.491
    113
    Wat vervelend! Krijgt hij nu medicatie? Hopelijk snel een blij jongetje! Beterschap

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Arm manneke (en arme jij ;)), ik hoop dat het snel beter gaat!
    Fijn dat je dochter weer beter is!

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    Geef je borst of fles voeding? Ik gaf mijn tweede fles voeding, en hij leek ook heel erge last van ReFlux te hebben. Toen ik de hoeveelheden met de kinderarts besprak zei ze dat we kleinere porties moesten geven. Heel stom, want we zaten aan de hoge kant en bij onze oudste werkte dat goed en onze jongste leek ook honger te hebben, maar bleek dus gewoon teveel te krijgen!Toen we iets kleinere porties gaven ging het beter. Wie weet is dat nog iets waar je naar kan kijken?
    Los daarvan natuurlijk alle gewone leefregels met betrekking tot reflux naleven. Sterkte!

14. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Met 2 reflux kids kan ik haast niet ander zeggen als ik weet vrij zeker dat je mannetje inderdaad reflux heeft.

Iemand op het forum heeft alle leefregels heel mooi beschreven als je even zoekt op leefregels reflux vind je vast vanalles en hopelijk kan je snel bij een arts terecht .

Dochter als ze wat beter is even een hele dag uit spelen bij iemand en jij dan met baby slapen. Elk moment rust pakken wat gaat.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat is @Averlhach inderdaad. Zij geeft zeer goed advies hierover.

Averlhach en madelein vinden dit leuk.
  16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dank voor alle tips!
    Ik ken de adviezen idd. Scheelt dat onze dochter heel heftige verborgen reflux had. Dus we weten wel hoe ermee te gaan. Dat scheelt wel, is niet nieuw.
    Huisarts wil geen remming voorschrijven, gad ik ook niet verwacht. Als het zo blijft verwijst hij naar de kinderarts.

Vandaag heeft hij een goede dag tot nu toe. Vannacht heeft hij goed geslapen bij mij. Hij raakt dan niet zo in paniek van de omhoog komende melk. Dus we hebben een prima nacht gehad. Hij heeft net lekker 3 uur liggen slapen op z’n buik.

Ik kolf nu af als m’n borsten gespannen zijn, en laat de tsr langer weglopen zodat hij alleen de vette, langzaam stromende melk krijgt. Dat lijkt beter te gaan. Na de voeding gelijk speentje erin, dan slikt hij het goed weg. Ik heb vandaag weer de tevreden blije baby die ik 3-4 wk terug ook had. Hij is super relaxed
    Dit werkt vandaag, hopelijk morgen ook nog ;)

Ik geef bv @julia80. Normaal op verzoek, maar hij heeft nu continue zuigbehoefte. Net als bij mijn dochter kijk ik nu goed of hij honger heeft of dat hij pijn heeft of last van voeding. Ook bij hem heb ik een poosje terug de fout gemaakt aan te leggen bij zuigbehoefte. Maar ik heb een mega melkproductie, en de dag erna vloog de melk hem dus om de oren en was het helemaal niet meer te doen voor hem.

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Oei, wat klinkt het zwaar! Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik in die fase zat. Ik vond het een rot tijd.
    Je hebt er helaas niets aan, maar wat ik deed was letterlijk de dagen aftellen. Uiteindelijk heb ik ruim 6 maanden veel te weinig geslapen met alle gezondsheidsgevolgen van dien. Er is gewoon niet zo heel veel aan te doen. Die eerste maanden zijn slopend.

Sterkte!!

madelein vindt dit leuk.
  18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    Herkenbaar. Mijn oudste sliep ook niet door toen de jongste werd geboren. Zij was een keer of 3-4 per nacht wakker en in paniek. De jongste had verborgen reflux en huilde 20 uur per dag. Ik weet nu nog niet hoe ik het heb volgehouden.. je gaat maar door en door, omdat er geen keus is, omdat je ergens toch nog een beetje kracht vandaan haalt, omdat je zoveel liefde voor ze voelt dat je jezelf de dag door sleept ;) Het is gewoon heel zwaar. Bij ons werd het met 9 maanden beter (dat klinkt eigenlijk niet heel hoopgevend hoe lang dat nog is, maar wel dat het overgaat).
    Ik zou wel zeggen, als hij reflux heeft, volg de leefregels en als het niet helpt, zorg voor medicatie. En zelf even slapen als de kleintjes slapen. En misschien de oudste een keer logeren bij opa en oma. En accepteren dat je het soms even niet weet, dat je soms even huilt om dan weer door te kunnen.

madelein vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina